Gå til innhold

feil med nybilen, hvem betaler?

Ranger emnet


texas_ranger

Anbefalte innlegg

jepp da var det min tur til og havne i bil trøbbel mellom meg som kjøper og selgere.

 

kjøpte bilen i august da blei den levert eu godkjent og i flott stand i følge selgeren.

 

forrige uke hadde jeg bilen inne til understells behandling hvor han som gjorde jobben ringte meg og fortalte at ett av bremserøra hadde tatt kvelden pga bruk av høytrykks spyler (han sa at røret var så rusta at bare han spylte på det så knakk det).

 

bilen ble levert på verksted noen km unna. og han som skunne gjøre jobben mente at det var en underlig plass det skulle ha rusta på, da det var snakk om ett av hovedrørene som går bak.

 

han mente uten og ha undersøkt noe nermere eter rustskader at det var han som hadde understelt bilen som hadde bomma med løftebukken.

 

men så over til saken igjenn.

bilen sto hos en bilforhandler her i byen som tok eu kontroll og godkjente bilen med 0 feil. så ble bilen solgt videre til en annen bilforhandler som jeg kjenner ganske godt som igjenn kjenner han bilselgeren som hadde bilen i første ommgang. Før jeg igjenn kjøpte bilen.

 

forrige eier av bilen hadde også slurvet noe veldig med eugodkjenninga av bilen, bilen skulle vært til kontroll mars 2007 men kontrollen ble ikke utført før august 2008, og skal innpå ny kontroll innen mars 2009.

 

når bremserøret har blitt byttet skal bilen inn på ny eu kontroll for og se om det er flere feil eller mangler.

 

hvordan sitter jeg i denne saken?

i og med at bilen ble levert EU godkjent til meg i august og ett bremserør skal ryke pga rust bare få måneder etterpå?

 

hvem skal betale regninga?

jeg som eier av bilen? (har jeg ikke noen rettigheter/klagemuligheter i og med at det skjedde så kort tid etter EU kontroll)

første selger av bilen (som også har ordnet med Eu godkjenninga)

Andre selger av bilen (som solgte den til meg med kontrakt hvor det stod at bilen ble levert Eu godkjent)

Understells behandleren har klart skyld hvis det ikke er pga rust, men har jeg noen rettigheter/klagemuligheter dersom det er han som har gjort det?

 

og kan jeg kreve inn noen ekstra erstatning for og ha kjørt i en lifsfarlig bil? (var i sverige for noen dager siden og tenk om det hadde røket i 110 rett forran en kø) og utgifter med leiebil (JEG MÅ ha bil i arbeidet, så skjefen har fikset leiebil men kan han sende regninga til den som har skylda?)

 

MVH

Jon Atle Kalland

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han mente uten og ha undersøkt noe nermere eter rustskader at det var han som hadde understelt bilen som hadde bomma med løftebukken.

Hvis han har satt løftebukken på bremserøra, så er det ikke noe rart at de ryker. Det er jo noen kilos kraft. Send regninga til understellsmannen.

 

Når det gjelder EU-kontroll er jeg enig med Mondeo.

Støtt opp om Harrypolitiet, si nei til Harry-biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men med tanke på at det bare er snakk om få måneder etter kontrollen, ett bremserør ruster ikke i filler på 4 måneder, det skjer bare ikke.

 

men klart det at om det er understellsbehandleren som har skylda pga løftebukk så finnes det ikke tvil.

 

og for og få litt klarhet i saken om forrige kontroll. Bilen hadde nettopp kommet inn i hallen da jeg var og kikka på den førsteganga.

 

ufattelig userriøst, men de hadde fått bilen i hallen, satt en pris på den uten og ha tatt teknisk kontroll eller klargjøring av bilen, så første ganga jeg hadde en prøvetur med bilen fant jeg tre feil på den etter bare noen km med kjøring. og da jeg snakka med selger om feilene sa han at de skulle rette opp i feilene før den blei solgt og at de skulle ta eu kontroll på den og rette opp i alle feil og mangler som de fant.

mazda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du må punge ut der gitt. EU kontroll er der og da, ikke tre-fire måneder etterpå.

Angående de tidligere kontrollene så kan det vel tenkes at bilen har stått hos forhandler uten skilt, og så blitt kontrollert ved salg. Helt normalt det

 

Tror du har LITT feil der??n og forhandler/selger SKAL forsikre seg om at kjøretøyet er ansvarlig :P

 

EU kontroll skal vissnok hindre oss i alvorlige ulykker? not not not :P

( ) 96 Golf 3 1.8 GL (TTT)Trimprosjekt

( ) 95 Golf 3 1.9 GT TDI(PIA) Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du har LITT feil der??n og forhandler/selger SKAL forsikre seg om at kjøretøyet er ansvarlig :P

 

EU kontroll skal vissnok hindre oss i alvorlige ulykker? not not not :P

Mulig du tror jeg tar feil, men jeg vet jeg har rett. EU kontrollen gir ingen garanti for fremtiden. Ikke noe problem å ødelegge en bil på fire måneder.

 

Se her LITT du: http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/eu-kontroll_intet_kvalitetsstempel

 

Men hva i hule er et ansvarlig kjøretøy??

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår