stighenning Skrevet November 19, 2008 Rapporter Share Skrevet November 19, 2008 Kan jeg bruke den de har på biltema ? (dvs er det noen kvalitetsnormer den må tilfredsstille? - jeg finner lite informasjon i Volvo manualen..) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet November 19, 2008 Rapporter Share Skrevet November 19, 2008 kjøp "vanlig" blå frostveske.. Billig overalt.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larmen Skrevet November 19, 2008 Rapporter Share Skrevet November 19, 2008 du må ikke blande rød og blå frostvæske. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pappnese Skrevet November 20, 2008 Rapporter Share Skrevet November 20, 2008 Har du hvitmotor (er vel i praksis bare 960 i 900-serien, og noen ombygde 940), bør du følge Volvos anbefaling. Grunnen til dette, er at særlig tidlige B6304 kunne he dårlig støp, og tydeligvis en sær legering, som gjørde motorblokka følsom for frostvæska. Da jeg skulle kjøpe 960'en min, hadde den sprekt blokk, og derfor undersøkte jeg dette ganske mye. Fant utsagn, bl.a. her som sa at bruk av Volvos originale kjølevæske var et must for å redusere dette problemet: "I have been told by reputable sources at Volvo that anything other than Volvo Blue, Type C coolant could begin to attack the block alloy with time. This reaction is accelerated as the coolant degrades. (Note, this applies to aluminum, modular engines, B6304, etc.)". Skal ikke banne på at dette er 100% riktig, men det skader hvertfall ikke å ha i bakhodet. Den sprukne motoren som satt i min bil, hadde forresten gått på uoriginal kjølevæske, men om det er grunnen til at den sprakk, skal være uvisst. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvosix Skrevet November 21, 2008 Rapporter Share Skrevet November 21, 2008 Enig med pappnese over her. IKke spar på kjøleveska. Sjekk brickboard.com står noe om det der også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg