Gå til innhold

Spontan oljelekasje 230fk

Ranger emnet


Erik Braseth

Anbefalte innlegg

Hei

 

oljelekasje.jpg

 

Noen forslag til hva som kan forårsake dette? 15minutter tidligere hadde jeg stoppa på en bensinstasjon for å skifte parklyspæra på høyre side. Da var det ingen antydning til oljelekasje. På tur hjem ble det en liten sladd i en venstresving, og etter svingen så jeg røykskyen bak bilen. "Faen, det kan da ikke ryke så mye av bakhjula" tenkte jeg, og stoppet for å sjekke.

 

Det skal nevnes at veivhusventilasjonen ikke er som den skal, men kan det virkelig komme så mye olje opp fra den lille boksen på venstresida? O-ringene til fordeler ble byttet tidligere i høst, og har ikke vært plaget med oljelekasje der etterpå.

 

Alt det oljesølet der kom altså veldig plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli ei stund siden sist nå ja. Høres nesten ut som jeg må ta meg en tur oppover i løpet av kvelden. Må bare få vaska bort oljen først, og se om jeg finner no rør/slangebiter i kjelleren, så jeg kan fikse veivhusventilasjonen og se om det hjelper. Evt. rengjøre oljeutskilleren, kanskje den bare var full av olje og blåste ut alt sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått ordnet veivhusventilasjonen slik den skal være, med slange fra oljeutskilleren og over til sugesida rett før turbo. Får følge med og se om det dukker opp mer olje bak der i framtiden. Har ikke sett noe så langt.

 

Men ang. veivhusvent.: En kamerat av meg hadde den slangebiten som er mellom inntaket på turbo og luftmassemåleren. Der står det en ventil av noe slag på uttaket som er til ventilasjonen. 2-polet kontakt. Hva er denne til? Ledningsnettet i min bil har ingen matchende kontakt, og jeg har heller aldri bitt meg merke i noen ventil/sensor der på andre lignende motorer.

 

*Edit: fant et bilde av duppeditten jeg tenker på

aae.jpg

Den som står mellom lmm og turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jasså, så du sliter med veivhusventilasjonen...

 

Kan denne ventilen du snakker om være en elektrisk styrt enveisventil som stenger når ventilasjonen går til innsuget? Eller sitter det bare en giver der?

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår