Gå til innhold

Automat ras på a6 2,4 v6??

Ranger emnet


Marius87

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en a6 2,4 v6 tiptronic som har gått 210k. Her forrige uke begynte plutselig girkassa og kødde. Overdriven ligger å slår inn og slår ut hele tiden når jeg ligger med jevn pådrag. Dette skjer i alle gir. Må jeg overhalle hele kassa eller kan det være noe annet som ikke er fult så kostbart? Havnet på 38 000 på norskbildelsenter og det er ufattelig mye penger! Noen som vet hvor man eventuelt får gjort det billigere? Håper at det kan være noe annet som kan være galt så veldig takknemelig for svar!! Har lest av feilkoder på den og kom ikke opp noe da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også makan bil 2000- mod som har gått 135.000 km. Var nettopp inne og fikk skiftet gearolje og filter på tiptronicen. Syntes giringen hadde forandret seg litt i det siste og at den slurte litt ved akselrasjon når den giret opp fra 1 til 2 trinn. Var liksom et mellomgear på en måte. Synes den ble bedre når jeg fikk den tilbake. Jevnere gearskift og mindre sluring.

 

Ditt problem kan kanskje også skyldes andre ting som ligger utenfor selve gearkassen men som allikevel påvirker den. Tenker da LMM (luftmassemåler), lamdasonde, temperaturgiver og en elektronikkboks til tipronicen som vistnok skal ligge inne i cupèen en plass, enten i nærheten av gearvelgeren eller under dasjbordet.

 

Hvis du søker her og på http://forum.vwaudi-club.no/ så er det flere innlegg som viser til at disse tingene også kan påvirke hvordan automatkassen oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, eneste som er er at jeg har tatt diagnose på den og alt var greit så det jeg syns var litt rart. Den slurer liksom ikke, den ligger og slår overdriven av og på hele tiden, går opp og ned 200 omdreininger hele tiden når jeg ligger rundt 2000 omdreininger.. Bør kanskje prøve å bytte olje og filter på den selvom jeg ikke har noe særlig tro på det. Rare greier altså.. Og skikkelig plagsomt! Skal gå inn der og lete litt jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo i ett annet innlegg klagd på at bilen bruker mye bensin og at det lukter bensin av eksosen. I følge flere innlegg på http://forum.vwaudi-club.no/ så kan dette typisk være luftmengdemåler (LMM) eller lamdasonde som forårsaker. Søk på dette forumet etter f.eks tiptronic eller LMM så får du masse treff. Når det også er flere som skriver at feil på LMM eller lamdasonde også kan påvirke giringen på automatkassen så er det kanskje bare å legge sammen 2+2 og så har du svaret? Langt billigere å prøve dette enn å gå rett på skifte av automatkassen. Både Mekonomen og Biltema selger vel LMM til denne bilen langt billigere enn Møller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da ser det faktisk ut som at kassa er i orden! Hadde den på verksted for å bytte olje, filter og alt det der, og han fikk tappet ut 4 liter av kassa..og fylt på 8 liter etterpå! Skulle vist være 9 liter olje på kassa så manglet vannvittig mye! Vet ikke helt hvorfor det er blitt så lite men så vist ut som om det aldri var blitt byttet olje på den heller! Så ikke så rart at den var litt rar da nei! Så håper bare at kassa ikke har tatt noe varig skade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Hei!

Har en a6 2,4 v6 tiptronic som har gått 210k. Her forrige uke begynte plutselig girkassa og kødde. Overdriven ligger å slår inn og slår ut hele tiden når jeg ligger med jevn pådrag. Dette skjer i alle gir. Må jeg overhalle hele kassa eller kan det være noe annet som ikke er fult så kostbart? Havnet på 38 000 på norskbildelsenter og det er ufattelig mye penger! Noen som vet hvor man eventuelt får gjort det billigere? Håper at det kan være noe annet som kan være galt så veldig takknemelig for svar!! Har lest av feilkoder på den og kom ikke opp noe da..

 

Har ikke tro på at du må overhale kassa!

Høres ut som en elektronisk feil. overdriven er vel elektronisk styrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår