Gå til innhold

Venn fyllekjørte

Ranger emnet


hakonbj

Anbefalte innlegg

Hei:

 

Har ett problem jeg lurer litt på sidene rundt?

 

I helgen var jeg på en fest med kompisen min. Vi drakk en del og utover kvelden ville kompisen min låne bilen. Jjeg sa ikke direkte nei, men de andre på festen reagerte på det. Heldigvis var det en som var edru som sa han kunne kjøre. Jeg ga da nøkkelen til den edru personen og de gikk ut for å kjøre. Videre ble det litt diskusjon mellom kompisen min og han som skulle kjøre. den edru personen la da igjen bilnøkkelen i bilen og gikk tilbake for å snakke med meg.

 

Da så vi plutselig kompisen min kjøre avgårde med bilen. Han greide selvfølgelig å krasje bilen inn i flere andre biler og ble tatt av politiet. ''

 

Det jeg lurer på er hva som må skje videre? Jeg har IF Fullkasko. Må jeg annmelde han for biltyveri for ikke å måtte betale for skadene han påførte de andre? Bilen min er det ikke så farlig med, men de andre bilene han krasjet med blir nok dyrt. Kompisen min hadde heller ikke førerkort(det viste ikke jeg)

 

Hvilken straff kan han regne med for biltyveri av denne sorten eventuelt? Ville vel si han "tyvlånte" bilen mer enn han stjal den.

 

Hvilken straff kan eventuelt jeg få i denne saken?

 

TAKK FOR ALLE INNSPILL I DENNE SAKEN:: Helst unngå pekefingerkommentarer da jeg tar fullstendig avstand fra fyllekjøring og kjøring uten førerkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annmeld han mener nå jeg. Han har jo tatt en ting uten å få lov. Det mener jeg er å stjele. Regner med poltiet er inne i denne saken, og dem kommer sikkert til å kontakte deg. Du vil ikke få noe skyld her. Her er det han "kompisen" din som kommer til å få alt på sin kappe.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ditt ansvar som bileier å forsikre deg om at personen som skal bruke din bil er i stand til det. Det gjelder også at personen faktisk har førerkort. Den kan du få problemer med.

Edit: Leste litt feil vel... så han som skulle kjøre hadde førerkort og dermed var det greit. men fremdeles du som gir muligheten til dette. Kommer vel ann på hvordan politiet ser saken.

 

At han forlater bilen med nøklene i er.... ikke smart for å si det pent, men ikke din skyld.

 

ikke edru person stjeler din bil, han kjører uten din tillatelse.

"Who are you and why should I care?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må du anmelde. Du har ikke ansvar for kjøretøyet, så lenge det ble fratatt deg ved en forbrytelse. Og da må man se på straffeloven.

 

Jeg håper de innvolverte i saken (idioten med promille og idioten som lot nøklene være i bilen) er ærlige ovenfor politiet, ellers kan du faktisk få trøbbel. Han edru kameraten kan faktisk straffes. Det er åpenbart at han med promille hadde et ønske om å kjøre. Han edru tufsen er da særs uaktsom ved å etterlate bilnøklene ved kjøretøyet.

 

Send inn anmeldelse. Vær 100% ærlig, både ovenfor politi, forsikringsselskap og kameratene dine. Si at de har bæsja på leggen, og faktisk må ta ansvar for egne handlinger.

Søvnløs om natta og bevisstløs om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Tror nok du må anmelde han for tyveri, eventuelt si at det var et tyveri uten å anmelde det for at du skal slippe unna. Låner du bort bilen er det ditt ansvar at sjåføren har førekort og er edru, så hvis du sier det kan lappen din også ryke.

 

Jeg tror kompisen, som var edru og la igjen nøklene i bilen, får smellen med mindre man anmelder han som fyllekjørte. Bileier lånte ifølge forklaringen bort bilen til den edru kompisen - og det var han som sørget for at tosken uten førerkort fikk tak i nøklene.

 

Det skal sies at dette er min tolkning av reglene, og det er selvfølgelig på ingen måte sikkert at andre tolker reglene likt..

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår