Gå til innhold

Førerkortbeslag på meg

Ranger emnet


Dimension

Anbefalte innlegg

Da fikk jeg førerkortet mitt fratatt :(

 

Politiet fikk tips om et ødelagt skilt, og fant ut at bilen min var ulykkesbilen. Jeg var ikke sjåfør av bilen. Men var beruset da jeg ble kontaktet av politiet.

 

De bestemte de seg for å ta førerkortet mitt siden jeg var mistenkt for promillekjøring.

 

 

 

"Finner politiet at fører eller eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådigheten over motorvognen med skjellig grunn er mistenkt for et straffbart forhold som kan medføre tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, kan en polititjenestemann midlertidig tilbakekalle føreretten og ta førerkortet fra ham. Spørsmålet om å opprettholde midlertidig tilbakekall av føreretten og beslaget skal snarest mulig forelegges for en tjenestemann som hører til påtalemyndigheten. Beslutningen skal være skriftlig. Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse.

"

 

Ifra lovdata. Noen som kan forklare meg dette litt nærmere. Er ikke så innpå dette med lover og slikt.

 

 

Kommer ikke til å lyge eller pusse på sannheten i avhør, men er ikke intr. i å miste sertifikatet mitt. Noen som har råd/tips til hva jeg kan gjøre.

 

 

Alle tips/råd mottas med takk..

Citroën Xantia 2.0l 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal prøve å forklare så godt som jeg klarer.

Siden du er eier av bilen, og derfor ansvarlig for at den du låner bort bilen til er skikket til å føre den, kan du også straffes dersom du har lånt bort bilen til en person som f.eks hadde drukket. Går ut fra at dette ikke er tilfellet, og derfor skal du ikke kunne straffes for noe her. Skulle gjerne komt opp med paragrafer, men er litt for trøtt.

Det at de har tatt fra deg førerretten er rutine.

 

Om vitnete var edru eller ikke spiller ingen rolle, så lenge de har noe konstruktivt å komme med. Jeg selv var tilskuer i en rettssak der stort sett samtlige vitner hadde drukket (og fortalte hver sin vri av historien).

Du må bare gå frem med at det ikke var du som førte bilen på tidspunktet, og gjerne ha vitner som kan bekrefte at du var et annet sted.

Men det er bare å legge seg langflat og si det som det er. Jeg ser uansett ingen grunn til at du skal miste førerretten, så lenge du blir trodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Etter vegtrafikkloven §33 nr. 3 kan det besluttes midlertidig tilbakekall av førerett overfor den som med skjellig grunn mistenkes for et straffbart forhold som kan medføre tap av førerett. Når det gjelder betingelsene for midlertidig tilbakekall, er det fastslått i Høyesteretts praksis at det ved beslag over et lengre tidsrom er nødvendig med en konkret påvisning av at det faktisk er behov for et slikt tiltak, jf. Rt-2004-2044.

 

Av praksis følger for øvrig at sentrale momenter i vurderingen av tilbakekall og om dette vil være et uforholdsmessig inngrep, særlig vil være lovovertredelsens alvor, hvilken trafikksikkerhetsrisiko domfelte representerer, hvor sterke bevis som foreligger mot ham og hvilket behov han har for å beholde førerkortet, jf. blant annet Rt-2005-160, Rt-2005-605 og Rt-2005-1252."

 

 

 

Noen som kan forklare meg dette litt nærmere..

 

Setter stor pris på svar.

Citroën Xantia 2.0l 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke den gamle trusty lovboken min her, så jeg har ingen paragrafer å vise til, bare det jeg husker.

Så: Etter det jeg husker av det jeg har lest tidligere her på forumet, så skal man kunne kreve å få tilbake førerkortet om man ikke hører noen videre gang i saken etter 3 uker. Så etter 3 uker skal man kunne hente førerkortet.

Jeg er absolutt ikke 100% sikker på dette, men mener å huske det er slik det er.

 

EDIT: (kopiert fra annet forum)

Dersom du ikke samtykket til førerkortbeslag, har politiet/påtalemyndigheten tre uker på seg til enten å ferdigstille saken og oversende den til tingretten for påtale ELLER til å få rettens beslutning om at førerkortbeslaget kan opprettholdes inntil en gitt dato eller inntil rettskraftig avgjørelse foreligger. Dersom saken mot slutten av disse tre ukene er i ferd med å bli sendt til tingretten, kan fristen for tilbakelevering av førerkort utvidet med inntil én uke, altså inntil totalt fire uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det bare meg eller høres det ut som om sjåføren var full? altså den som "lånte" bilen din, eller misforsto jeg det hele. Skjønner ikke helt problemet her, enten så ble bilen stjålet (grei sak da egentlig) eller så lånte du bort den til noen som var beruset og du visste dette.

Helt ærlig synes jeg dette burde være en grei sak så lenge du sier hvem som kjørte (hele bygda har vel ikke nøkler til bilen di heller)så kan politet ta dette med rette vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Skal i rettsmøte imorgen tidlig. Noen som vet hvordan det virker?

 

Håper jeg kan få førerkortet mitt igjen da. Noen som har tips eller råd?`

 

Skjønner egentlig hvorfor jeg skal i tingretten heller. Hadde det ikke vært enklere å tatt det hos politiet?

 

Har gått 3uker siden jeg mistet det. fikk et brev om å møte i Tingretten. Uten om det har jeg ikke fått en eneste inkalling, brev eller telefon.

Citroën Xantia 2.0l 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mye promille hadde du?håper ikke du blir dømt imorra,men dette ser dårlig ut gitt.......

 

0,74 hadde eg..

 

Er bare et avhør. Tror ikke jeg kan bli dømt for noe da?

 

Men hadde ikke vært gøy å miste lappen lengre. Da jeg ikke har kjørt bil med promille, og kommer aldri til å gjøre det.

Citroën Xantia 2.0l 16v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår