Gå til innhold

Beste grunning? Lastebillakk?

Ranger emnet


KRÅVL

Anbefalte innlegg

Blir faen meg aldri klok på dette kjemikaliehelvetet!

 

Først og fremst; hvilken metallgrunning anbefaler dere for nysveiset/litt småkrisp stål som er behandlet med penetrerende Owatrololje? Skal ha Arcanol (oljebasert, ikkesant?) oppå inni, og en form for lakk utenpå.

 

Og oppfølgerspørsmålet; hva er denne "lastebillakken" folk snakker om hele tiden? Hvem lager denne og hvor kan man kjæpe den? Har ikke sprøyte, så det må være på boks!

 

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle lakkprodusenter har lastebil lakk, og all lakk kommer i boks, har aldri opplevd å få lakk i pose. Og all lakk kan du kjøpe hos en lakkforhandler.

For blankt ubehandlet, slipt eller sandblåst stål blir oppbyggningen syregrunning, slipefyller, lakk (2K eller base/klarlakk), evt om du ikke vil legge slipefyller, så blir det syregrunning, sealer/non sanding, lakk (2K eller base/klarlakk)

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Så dette er en kraftigere lakk da eller, mer elastisk e.l.?

 

Boks type sprayboks?

 

Syregrunning? Hva er dette i praksis? Kommer den i bokser med egen drivgass?

 

Med fare for å være dum; jeg har aldri helt forstått hva en- og to-komponent lakk er for noe? Jeg trodde lakken var en sealer, jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syregrunning kan du få på boks å ja ;)

Washprimer å noe, tror jeg den heter ;)

Syregrunning hindrer at det ruster så lett osv..

Audi coupe gt 84:)Link:http://www.bilforumet.no/80-90-coupe-1987/204157-audi-coupe-gt.html

Audi coupe gt 84-ford sierra 3dørs(cossi:D)

Audi a4- http://www.bilforumet.no/a4-s4-and-rs4-1995-2001/232543-audi-a4-b5.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lastebil lakk er grovere og ikke fullt så fin finish på som vanlig bil lakk, og også mye billigere.

En komponent er grunning, lakk osv som kun blir tilsatt tynner, enten vanlig tynner eller spesiellt vann for tynning av det produktet, to komponent er produkt som blir tilsatt herder

Syregunning/washprimer/CF-primer, har forskjellig navn alt etter hva produsenten kaller grunningen kan du få på sprayboks ja.

Sealer er en tynn non sanding grunning

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner denne syregrunneren på zinkprimer-dritten til Biltema? Hvordan vil den funke i samband med Owatrololja?

 

1-komponent = trenger tynner?

2-komponent = trenger herder?

 

Sealer = lakkforsegler?

 

Har ingen aning hva dei har på biltema, jeg bruker bare proffe produkter, og om det vil funke ilag med bondeprodukter vet jeg heller ikke.

 

Syregrunningen har rusthindrende egenskaper, og etser seg fast i blankt sanblåst/slipt metall, og sikkrer god vedheft mellom metall og videre lakkoppbyggning

1 komponent trenger nødvendigis ikke å tynnes, noen kommer klar til bruk rett fra boksen også.

2 komponent må tilsettes herder ja.

Sealer er ikke lakkforsegler nei, sealer er en grunning, noen produsenter kaller den våt i våt grunning, noen kaller den non sanding grunning, og brukes i en våt oppbygning, dvs der grunningen ikke skal slipes, men kan lakkeres rett over etter ca 10-20 minutter alt etter sprøytetemp, sjikt tykkelse og slikt.

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, takk for oppklaring!

 

Er grunningen (sealeren/våt-/non-sand/osv) nødvendig for at lakken skal få heft, eller vil syregrunningen være tilstrekkelig?

 

Noen som har erfaring med Lakkspesialisten i Oslo? Har de sånt noe?

 

 

Den er nødvendig for å få god nok beskyttelse, og for å få nok tykkelse på den totale lakkoppbyggningen, syregrunningen skal bare legges i et syltynnt strøk

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår