Gå til innhold

Sivilbiler på østlandet

Ranger emnet


Kolbotn

Anbefalte innlegg

Noen mer-eller-mindre gode tips:

 

* Et tips (gjelder Oslo) er å se etter en grå dings som henger fra bakspeilet. På størrelse med et kredittkort, henger nesten alltid "stående." Tror de aller fleste tjenestebiler (gjelder kanskje ikke privatbiler brukt i tjeneste) har dette kortet. Min teori er at det til åpneren på politigarasjen elns.. Se etter på en uniformert bil hvis du lurer på hvordan den ser ut, ser du tilsvarende på umerka bil er det nok sivil.

* Et annet tips er selvfølgelig å se etter radio inne i bilen.

* Er bilen parkert har dem også ofte en laminert lapp som sier "tjenestebil for politiet" liggende på dashbordet for at dem ikke skal få parkeringsbøter...

 

 

 

Når man er ute og kjører er det selvfølgelig ikke så lett å se i bakspeilet om det er snut eller ikke.. Men har et par tips jeg sjøl bruker:

 

Ting som tyder på at det _ikke_ er snut:

* Uvanlig bil, spesiell farge e.t.c (snuten liker anonymitet.)

* Ekstralys som lyser samtidig med nærlys (PDMT følger regler...)

* Har ikke sett BMW eller Merc UP bil (men sett BMW sivil spanerbil, tror det var privat bil i tjeneste..)

 

Ting som kan tyde på at det _er_ snut:

* To menn i framsete (er det bare fører er det nesten helt sikkert ikke politi i tjeneste)

* En av de vanlige bilene: Forrige gen. Primera, siste gen. Passat.

 

Det går selvfølgelig også an å se på kjøreoppførsel.. Kjører du forbi i venstrefila på motorvei, og en bil som ligger i høyrefila plutselig legger seg ut, gasser på og blir liggende i "passe" avstand bak deg så er det bare å bremse ned til fartsgrensa fort som f...

 

Gode tips!

Men se ikke bort i fra at det legger seg en bil helt opp i ræva på deg, så han kan blende deg fra å se hvem/hva som ligger bak.. Hvertfall på mørke høst-/vinterkvelder.

At purken følger regler er nok mest vanlig, men etter streetmeet på skedsmohallen for noen år siden ble jeg "fulgt" av en bil på denne måten; Sto i lyskrysset utenfor Statoil, på vei ut av krysset gasset bilen bak på sånn at jeg fikk han helt opp i ræva.. så kun lysa. Trodde selvfølgelig det var en som var ute etter litt morro (det var han jo også, men kun på min bekostning), så jeg tråkket gassen i bånn... ca 400 m seinere var seieren klar og jeg bremset ned, da kom sirenene rimelig fort på ja! Fikk se video, målingen ble stoppet med en gang mine bremselys lyste.......!

8 mnd uten lappen, 9000 kr i bot, ny teoriprøve og ny oppkjøring!

 

Vedr UP biler her i området (Romerike) så veit jeg det er blitt kjøpt inn flere VW Passat med bensin turbo de siste årene. En "gammel" kjenning fra litt nord i distriktet er en Peugot 406 Coupe, med 3 liters V6 og 204 HK. Den har de vist hatt opp i 220-240 km ved Minnesund, dette er vel 4-5 år siden så mulig den er pensjonert nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ang. mercedes politi så har UP dette.

Det er en sølv mercedes med blåtonede ruter som patruljerer E18 Vestfold.

 

Politiet langs E18 her i Oslo Vest/Bærum bruker flittig en burgunder-rød Hond CRV!

 

Så UP kan være så mangt.

 

Grunnen til at jeg vet dette er at jeg har sett dem langs veien med full sirene etter å ha stoppet div. biler...

 

Pass på folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten legge til en bil til her siden den ikke er nevt. Det er en Gammel mørk blå Peugeot 406 sedan med Ole Brum solskjermer i bakvinduene som kjører rundt om kring der. Ble selv stoppet av han opp 2 felten mot Sollihøgda fra Hole siden i fjor vinter. Men har sett den også i Asker og Drammen. Eldre kar som kjører den alene.

Veldig fort gjort å ta feil av denne her.. Jeg gjorde det pga Ole Brum i bakvindu.. Pokker så sleipt, hehe..

VW Passat 1.9tdi 2009mod

Peugeot 406 1.8 stv 2000mod

VW Golf Gti 8v 95mod - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Politiet har ikke lov til og framprovosere agresiv kjøring. Akkurat som de gjorde med deg FOLKE. Om de har dette på video, er jo det bevis på at de bryter loven!

De skal bare oppservere biler som kjører fort, ikke FÅ de til og kjøre fort.

Jeg hadde i alle fall kontaktet en advokat og sett om han kunne gjøre noe!

 

Nå er jo saken blitt noen år og lappen er tilbake i lomma mi for lengst, så er vel for sent å gjøre noe med det nå. Men jeg var rett og slett for feig (pluss sur, grinete, lei meg og sint) til å gjøre noe med det da. Jeg fikk bl.a. beskjed om at dersom jeg ikke godtok forelegget der og da så ville jeg få det på rullebladet (uansett utfall), men dersom jeg godtok det så slapp jeg unna med bot og miste lappen for en periode. Så ble vel tatt litt på senga, samt at jeg rett og slett bare ville ha hele saken glemt fortest mulig... Men har angret mange ganger på at jeg ikke nektet å skrive under, samt heller møte til rettsmøte eller hva pokker det er man da blir kalt inn til... Har vel også hørt i ettertid at strekningen de målte meg på antaglig er for kort til at det skal kunne være mulig å bruke den... må være 400 m eller mer, men det er neppe mer enn ca 300 m de hadde måling i fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC00293.jpg

 

DSC00292.jpg

 

''Halvgammal'' Mondeo med to blå 1000-metringer..

2,0 eller 2,2 Titanium? TDCI m/chip..

Tilhører Ullensaker Lensmannskontor.

Bildene er fra da jeg mista lappen juni 08.

 

Dette skrev jeg i ''UP-biler''-tråden (side 2 under Carspotting):

Kan legge til at det eksisterer en svart V70 AWD av det nest-nyeste karosseriet eller no sånt med sota ruter rundt Lillestrøm-jessheim.. De har også en mørkeblå Avensis sedan..

Og i Lillestrøm og omegn har politie blitt veldig glad i Nissan X-trail! Type sølvgrå og en svart.

Ikke fått med meg reg.nr da de har vært under utrykning når jeg har sett dem..

 

Den svarte S60'n som ofte patruljerer mellom kløfta og Nybakk veit vel alle om?

Ellers har Lillestrøm politidistrikt en TAHOE.. Aner ikke hvilke bruksområder den har, men den eksisterer og er i politiets hender..

Har også sett blå Nissan X-trail mellom Lillestrøm og Fetsund i tillegg til alt som er nevnt i quoten..

Endret av Villstyring

~Wild Racing~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Stod noen sivilbiler utenfor Fet og Rælingen lensmannskontor nå ja....

 

''Halvgammal'' Ford Mondeo, 2,0 TDCI eller no sånt, 2 blå 1000-metringer og sikkert chip (som så godt som alle sivilbiler har??).. Har ikke sjekka opp regnr, men er rimelig sikker på at det er en sivilbil..

Focusen du ser i bakgrunnen der er jeg også rimelig sikker på at er sivil. Den er mørkeblå, ingen 1000-metringer og skiltnr: CF 45278

Skiltnr på Mondeon på bildet: CF 38141

DSC00040.jpg

 

To bilder av samma bilen. ''Halvgammal'' Mondeo stasjonsvogn med strober i bakruta osv. 2,0 eller 2,2 Titanium? TDCI tror jeg.. (sikkert chip også).. CF 38149

(her ser du også Focusen i bakgrunnen venstre side)

DSC00326.jpg

 

DSC00327.jpg

 

EDIT: Alle bilene nevnt i denne posten har to antenner på taket.. Et ganske sikkert tegn på at de er sivilbiler..

Endret av Villstyring

~Wild Racing~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting, hvis man har politet etter seg, hvor lenge følger dem deg da? Si du har en sprek bil og bare drar fra, skjønner jo at dem tar skilt nummer osv. Men hva hvis du grisekjører med en bil uten skilt og engangsskilt? :P Følger politet deg uansett hastighet? Eller er det bare å dra strekningen, få go avstand, kjøre av motorvei og parkere et fint gjemmested? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting, hvis man har politet etter seg, hvor lenge følger dem deg da? Si du har en sprek bil og bare drar fra, skjønner jo at dem tar skilt nummer osv. Men hva hvis du grisekjører med en bil uten skilt og engangsskilt? :P Følger politet deg uansett hastighet? Eller er det bare å dra strekningen, få go avstand, kjøre av motorvei og parkere et fint gjemmested? :P

 

hva trur du?:diespam:

jeg tipper politiet vinker deg farvel og latt deg kjøre av gårde, spesielt hvis du fliser dem og ikke har skilt på bilen, da vinker dem nok hadebra og god tur videre..

nuverende bilpark:

*Mercedes s124 x 2, 94/95 e300D-24v/250td

*Mercedes 300tdt x 3, alle tre er w123*

*BMW 745ia e23 3.2 turbo - 1983*

*BMW 3.0csl motornord banebil - 1969*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting, hvis man har politet etter seg, hvor lenge følger dem deg da? Si du har en sprek bil og bare drar fra, skjønner jo at dem tar skilt nummer osv. Men hva hvis du grisekjører med en bil uten skilt og engangsskilt? :P Følger politet deg uansett hastighet? Eller er det bare å dra strekningen, få go avstand, kjøre av motorvei og parkere et fint gjemmested? :P

 

Nei, de kan ikke følge etter deg uansett, beveger du deg over 150KM/t skal de ringe inn til sentralen og få disp til å følge etter. Så hvis dem ikke får innvilget det så er det bare å dra på. ;) Kjører du over i motsatt på f.eks e6 burde de heller ikke følge etter med hensyn av trafikksikkerhet.

+ A4 Avant

- Opel Omega B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår