Gå til innhold

Registrering av høyrestyrte biler... Nå har jeg sendt Liv Signe min mail i hvert fall

Ranger emnet


Fabiz

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

29. September sendte jeg en mail til Liv Signe Navarsete om registrering av høyrestyrte biler. Dama har sikkert ikke peiling, men skitt au tenkte jeg. Nå har jeg i hvert fall fått melding om at mailen jeg sendte henne er oversendt til veidirektoratet... Er neste steg underskriftskampanje kanskje?

 

Her er hva jeg skrev i hvert fall. (Sorry om tenksten er litt hulter til bulter, men er kopiert fra .pdf:

 

For noen år siden(husker ikke eksakt når) ble det slutt på registrering av biler med

rattet på høyre side som var importert fra Japan og England. Dette knuste mange

gutters store drøm om å kjøre drømmebilen sin som kun ble produsert med høyrestyring.

Biltypene jeg snakker om i hovedsak er Nissan Skyline R32, R33, R34, Mazda RX7, Nissan

Silvia 515, Toyota Supra MKIV J-Spee o.l. biltyper. Dette er dagligdagse biler i

Japan, så vel som i Sverige. Hvorfor nekte det norske folk å kjøre og eie disse bilene

da? I bunn og grunn kommer jo bare dere til å tjene mer penger på dette med alle disse

avgiftene deres. For mange er disse bilene drømmebiler, på samme måte som noen kanskje

har Ferrari som drømmebil. Ferrari får man registrert i Norge, men ikke Nissan, Toyota

og Mazdaer bare fordi de har rattet på andre siden? Ikke for å tøye strikken langt

her, men dette er vel på grensen til diskriminering sånn som jeg ser det?

Og ikke for å virke spydig eller frekk her nå, men det å si at disse bilene har mange

hestekrefter og er farlige av den grunn er ikke noe godt argument. Vi ser jo stadig

trafikkulykker der personer har kjørt seg i hjel med biler som ikke har så mange

hestekrefter også.

Så jeg ville satt stor pris på om du hadde tatt deg tid til å svare på dette

spørsmålet og ta tak i dette.

Med vennlig hilsen,

Fabian Rosenberg

 

Håper at i hvert fall -noen- støtter opp denne saken videre, for det kommer garantert til å trenges.

 

Takk for at dere tok dere tid til å lese innlegget.

 

Fabiz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

I bunn og grunn er jeg helt enig med deg i at det er for vanskelig å registrere disse bilene i Norge, men diskriminering...?

 

Ferrari er produsert for det europeiske markedet, Skyline er det ikke. På hvilken måte er det diskriminering? De selger kinderegg i Norge, men ikke i USA, der er det nemlig forbudt. Er det også diskriminering?

 

Sorry, men slik jeg ser det er slike argumenter ikke egnet til stort annet enn å skade selve saken, da de faller på sin egen urimelighet og dermed kan sørge for at mottakeren blir (enda) mer fiendtlig innstilt til selve saken man forsøker å fremme.

 

My two cents..

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skrevet at det ER diskriminering, men at det er på grensen til det. Og det er fint å få kritikk. :)

 

EDIT: Ferrari blir også solgt i USA og Asia, og de selger kinderegg i Sverige også, men der er det også lov til å kjøre høyrestyrte japanske biler.:ratatatat

 

Fabiz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da en grei grunn til at de ikke kan registreres; de er ikke typegodkjent for det norske markedet?

 

Det kan du gjerne si, men Norge er fortsatt medlem av EØS og har dermed forbindelser til EU. Så en bil som har blitt EU-godkjent i Sverige skal vel strengt tatt bli godkjent i Norge under de samme forholdene, eller hva? ;)

 

Fabiz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra tiltak, men tviler på at det skjer noe.hvor mange har ikke prøvd før deg. synd å si det, men jeg tror at de ikke tørr å la unge folk få tilgang til billige sportsbiler som er lett å trimme. både du og jeg vet at det er mange idioter som aldri skulle hatt tilgang på en sånn bil.

har vært inne på tanken med engasjere meg jeg også, men orker rett og slett ikke. får bare masse svada svar og dårlige unskyldninger.

 

staten norge tjener såpass mye penger på andre ting, så jeg tror ikke de ser på det som en inntekt en gang. bare mer utgifter til det latterlige helsenorge som de mener er så bra hahaha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du gjerne si, men Norge er fortsatt medlem av EØS og har dermed forbindelser til EU. Så en bil som har blitt EU-godkjent i Sverige skal vel strengt tatt bli godkjent i Norge under de samme forholdene, eller hva? ;)

 

Fabiz

 

Jeg tror nok du tar feil, disse bilene er verken typegodkjent eller "EU-godkjent" i Sverige heller. I den grad de kan registreres er det snakk om enkeltgodkjenninger, og det er overhodet ikke "bare" å hente inn en slik bil og få skilter på den i Sverige heller, slik det virker som om du tror.

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra tiltak, men tviler på at det skjer noe.hvor mange har ikke prøvd før deg. synd å si det, men jeg tror at de ikke tørr å la unge folk få tilgang til billige sportsbiler som er lett å trimme. både du og jeg vet at det er mange idioter som aldri skulle hatt tilgang på en sånn bil.

har vært inne på tanken med engasjere meg jeg også, men orker rett og slett ikke. får bare masse svada svar og dårlige unskyldninger.

 

staten norge tjener såpass mye penger på andre ting, så jeg tror ikke de ser på det som en inntekt en gang. bare mer utgifter til det latterlige helsenorge som de mener er så bra hahaha

 

Skjønner hva du mener, men det er jo verdt et forsøk, selv om det muligens ALDRI fører noen vei... Får se hva svaret fra veidirektoratet blir...

 

Fabiz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok du tar feil, disse bilene er verken typegodkjent eller "EU-godkjent" i Sverige heller. I den grad de kan registreres er det snakk om enkeltgodkjenninger, og det er overhodet ikke "bare" å hente inn en slik bil og få skilter på den i Sverige heller, slik det virker som om du tror.

 

Min far har lenge bodd i Sverige, og det er faktisk så lett som jeg tror å registrere ting der ifølge han. I Sverige kan man nesten godkjenne alt på hjul så lenge det er under forskriftsmessig tilstand.

 

Fabiz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker av efaring eller ?:assmanDet er hvertfall enklere enn i DETTE SÆRE landet. Der går også Skylinene til en lav pris. Vi er vel ikke bare ute etter skyline heller tenker jeg. Sverige har et helt annet reglemang, et som strekker seg lenger enn det norske. Noen vil at alle skyline eiere skal demonstrere, da flere personer kanskje kan få saken på et høyere nivå. Men man kunne jo evt. fått med alle som vil innføre biler med rattet på " feilside ".

 

Du virker så negativ til at noen prøver å høre seg litt med den Norske Staten , jo flere vi er, og jo flere argumenter vi har, jo nærmere er vi. Du kan jo komme med noen gode innspill ettersom du ikke gjør annet enn å klage. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker av efaring eller ?:assmanDet er hvertfall enklere enn i DETTE SÆRE landet. Der går også Skylinene til en lav pris. Vi er vel ikke bare ute etter skyline heller tenker jeg. Sverige har et helt annet reglemang, et som strekker seg lenger enn det norske. Noen vil at alle skyline eiere skal demonstrere, da flere personer kanskje kan få saken på et høyere nivå. Men man kunne jo evt. fått med alle som vil innføre biler med rattet på " feilside ".

 

Du virker så negativ til at noen prøver å høre seg litt med den Norske Staten , jo flere vi er, og jo flere argumenter vi har, jo nærmere er vi. Du kan jo komme med noen gode innspill ettersom du ikke gjør annet enn å klage. ;)

 

Om det er meg du sikter til, er jeg fullstendig klar over at Sverige har et annet (og enklere) regelverk i forhold til registrering av bil enn vi har i Norge. Poenget mitt var i grunn ikke annet enn å poengtere at det ikke nødvendigvis "bare" er å hente inn en slik bil og kjøre innom trafikkstasjonen for å få skilter i Sverige heller.

 

Om du tar det som klaging beklager jeg - det er ikke ment som annet enn konstruktive, og ikke minst realistiske, innlegg i et hav av "JEG HATER NORGE OG FLYTTER SNART!!!!!" og "FAEN TA REGJERINGA OG HALVORSEN ASS!"-innlegg, som vi har mer enn nok av her på forumet allerede..

Flink til å kjøpe biler jeg ikke har bruk for.

PCN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke det faktum at rattet sitter på høyre side som gjør at bilen ikke kan godkjennes? Vil det i så fall si at det er like vanskelig å få godkjent en Ford Escort Mk I 1300 eller en Rolls Royce Silver Cloud med rattet plassert på passasjersiden? Neppe...

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår