Gå til innhold

Valg av komponenter og løsninger.

Ranger emnet


Aneurysm

Anbefalte innlegg

Godkveld.

Siden den gamle amp`n slokna så tenkte jeg å invistere i amp samt en sub eller to.

 

Hovedsaklig tenkte jeg på en 4 eller 5 kanaler, som kan dra frontsett samt sub..

 

Hva tror dere vil passe best sammen, og bør jeg satse på en eller to subber?

 

Bilen er en Alfa 156, sedan, så da er vel lukket kasse det beste om jeg ikke tar feil?

 

Spilleren er en Pioneer P-DEH7000.

 

Prismessig så vil jeg helst havne på maks 4k, så da får man ikke allverden, men det er jo bedre enn ingenting :)

 

Om ingenting bra oppfylles for 4k så kan jeg eventuelt gå ned til monoblokk/2 kanaler istedenfor.

 

Og vet ikke hvordan det er med regler ang salg osv her, men om noen skal selge et annlegg som er i god stand så bare si ifra.

 

Joachim.

Alfa Romeo 156 1,8 Ts - 2000

Alfa Romeo 164 2,0 Ts - 1992 (Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det :)

Så det beste er å kjøpe en slik, for så å bruke begge basskanalene på 1 sub, og bruke de 4 andre til frontsett?

 

Og hvilken sub bør jeg kjøpe?

Har litt lyst på Hertz siden jeg har det som frontsett, men kjenner ikke til subbene deres.

 

Joachim

Alfa Romeo 156 1,8 Ts - 2000

Alfa Romeo 164 2,0 Ts - 1992 (Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjell på SQ og SPL?

Det går mye i Pink Floyd, Queen, Freddie Mercury osv, så det viktigste er klart kvalitet fremfor å vekke naboen :)

 

Men jeg fant denne pakken, som overstiger budsjettet litt, men er det et godt oppsett?

http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_310&products_id=2486

 

Eventuelt denne, men her er det kanskje lagt mer vekt på design istedenfor lyd?

http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_310&products_id=1809

 

Har fått litt sansen for Dynabel, mye pga at amp`n er så stilren som den er, massa jalla farger og Sony xplod design er ikke noe for meg.

 

Joachim

Alfa Romeo 156 1,8 Ts - 2000

Alfa Romeo 164 2,0 Ts - 1992 (Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SQ = Sound Quality

SPL = Lydtrykk

 

Vis du er ute etter SQ så er Hertz veldig bra! Dynabel ampene er gode, ihvertfall i forhold til prisen!

 

EDIT: Dynabel 9410 er IKKE et SQ element! det er vel mere kjent for å buldre...

Mercedes-Benz W124 300CE Bilstereoprosjekt!

Pioneer DEH-P88RSII - 2stk. Audison SRx3 - Hertz HSK130 - 2stk. ES250 - Odyssey PC1500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da ser det ut som det blir en kombinasjon av Dynabel BF0756.

Siden den koster 3000,-, så kan jeg dra meg opp til 1500,- på sub.

 

Tenker jeg går for Hertz, da jeg er veldig fornøyd med frontsettet samt det er italiensk :D

Slik jeg ser det så er det kanskje best å bruke kun 1 element, som leverer ca 400rms, samme som amp`n når den er brokoblet, eller tar jeg feil np?

Og hvilke Hertz element er best til den prisen?

 

 

Joachim

Alfa Romeo 156 1,8 Ts - 2000

Alfa Romeo 164 2,0 Ts - 1992 (Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den holder i massevis for meg, eller bør jeg velge to stykker? :)

 

For å ta en liten sammenligning så hadde jeg en 12" 250w rms punch før i 22 liter lukka kasse, og jeg var fornøyd med hvordan den spilte, det var på en Alpine v12 5 - kanal.

Alfa Romeo 156 1,8 Ts - 2000

Alfa Romeo 164 2,0 Ts - 1992 (Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå kjøpt den Dynabel BF4501, og har midlertidig lånt 2 stk Hertz ES 250 D, men disse er dobbeltspole. så hvordan skal jeg koble disse til forsterkeren?

 

Og vil forsterkeren klare å dra 2 stk ES300 uten problemer(blir til at jeg kjøper 2 stk av de senere)

Alfa Romeo 156 1,8 Ts - 2000

Alfa Romeo 164 2,0 Ts - 1992 (Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ES300 og ES300D er like! Einaste forskjellen er at 300 har en enkel spole på 4ohm og 300D har 2 spoler på 4ohm. Du velger den typen som matcher forsterkeren når det gjelder motstand og effekt. Forsterkeren din er stabil ned til 1ohm. Dvs at du kan parallellkoble spolen og parallellkoble subbene. (lasten blir da 1ohm) Eg personligt hadde kjøpt 2 stk ES300. Parallellkobla disse og da hadde lasten blitt på 2ohm. (men her det nok mange forskjellige meininger)

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal spille pent, så da blir 1 ohm litt for lite, det var det du mente om at 2 Es300 var det beste alternativet jeg selv tenkte også, men da vil forsterkeren levere 800rms som da fint skal klare å dra de 2stk 300 om jeg har forstått det riktig.

 

Visste ikke at den var stabil i 1 ohm..

Alfa Romeo 156 1,8 Ts - 2000

Alfa Romeo 164 2,0 Ts - 1992 (Til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår