saab_alex Skrevet Desember 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2003 hei.. skal sette inn cosworth stempler i 16v saab motoren min.. desse er dreid ned for å få lavere konp i motoren.. med når jeg sendte dem til dreing glemte jeg å huske hvor den pila sto hen. så det er bare et bart felt der nå.. har noen et stempel som kan hjelpe meg å si hvor den pila skal være? skal det være 1, 2, 3, eller 4? mvh Alexander.. ps, det er vel ikke noe forskjell på pila i de forskjellige motorene? Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Desember 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2003 Er det forskjell på lengden mellom senter av kryssbolt og punkt 2 kontra punkt 4? I tillfelle tror jeg stempelet skal snu slik at kryssbolten kommer nærmest den siden av blokka som rådetappen på veiva peker mot når stempelet er på tur ned. Er ikke helt sikker på dette. Vanskelig å forklare, bedre når man slipper å skrive, og kan fekte og peke med armene istedet. :D Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Desember 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2003 pila står vel på toppen av stempelet... er desverre på jobb så jeg får ikke sjekka... Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Desember 3, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 3, 2003 Originally posted by Larsern Er det forskjell på lengden mellom senter av kryssbolt og punkt 2 kontra punkt 4? I tillfelle tror jeg stempelet skal snu slik at kryssbolten kommer nærmest den siden av blokka som rådetappen på veiva peker mot når stempelet er på tur ned. Er ikke helt sikker på dette. Vanskelig å forklare, bedre når man slipper å skrive, og kan fekte og peke med armene istedet. :D bolten er ute av senter... blir mindre skjørtebank av det.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab_alex Skrevet Desember 4, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2003 Originally posted by Kjetilr pila står vel på toppen av stempelet... er desverre på jobb så jeg får ikke sjekka... da hadde det vært fint om du kunne skjekket dette for meg en dag:) Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsern Skrevet Desember 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2003 Originally posted by Kjetilr bolten er ute av senter... blir mindre skjørtebank av det.. Grunnen til at kryssbolten er eksenter, er vel ikke for å få bort skjørtbank? Det er vel heller en heldig bivirkning. Sånn jeg har lært det, er grunnen at stempelet skal trykkes mer rett ned i sylinderen, istedenfor mot siden under arbeidstakten. Altså jevnere sylinder- og stempelslitasje. Eller er det feil? Siter -88 Sierra cosworth 411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Desember 4, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 4, 2003 Originally posted by Larsern Grunnen til at kryssbolten er eksenter, er vel ikke for å få bort skjørtbank? Det er vel heller en heldig bivirkning. Sånn jeg har lært det, er grunnen at stempelet skal trykkes mer rett ned i sylinderen, istedenfor mot siden under arbeidstakten. Altså jevnere sylinder- og stempelslitasje. Eller er det feil? mulig... ingen ekspert på hvorfor jeg, men de første cosworth motorene hadde ikke stempel bolt ute av senter. mange fikk skiftet stempler pga skjørtebank... gjaldt de aller første vinge bilene.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab_alex Skrevet Desember 6, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2003 Originally posted by Kjetilr pila står vel på toppen av stempelet... er desverre på jobb så jeg får ikke sjekka... pila står selvfølgelig på toppen av stempelet, kunne du skjekket det. skal begynne å sette sammen motoren min ganske snart. Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Desember 6, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 6, 2003 skal sjekke imorgen.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Desember 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2003 stemplene mine var dreid.. dvs ingen pil.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tcr Skrevet Desember 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2003 På motorer med turtall over 10 000rpm så må krysspinne stå i senter. De fleste biler der det er byttet stempel og råder er det som oftest i senter. Stemplet skal stå slik at råden er nermest cylindervegg når råden er på vei opp.. Siter x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com x-Ktm 525 SuperMotard Ducati 998 testastretta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetilr Skrevet Desember 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2003 Originally posted by alex_ander3@hotmail.com pila står selvfølgelig på toppen av stempelet, kunne du skjekket det. skal begynne å sette sammen motoren min ganske snart. hør med gutta på http://www.cosworth.no tror det tcr skriver stemmer... sjekk med de for sikkerhets skyld.. Siter om 100år er alt glemt... viljen dreg halve lasset.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tcr Skrevet Desember 9, 2003 Rapporter Share Skrevet Desember 9, 2003 Det stemmer, kikket akkurat på et stempel nå. Siter x-Kadett c cosworth 526 hk http://www.grombil.com x-Ktm 525 SuperMotard Ducati 998 testastretta Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg