Gjest mathiman Skrevet September 19, 2008 Rapporter Share Skrevet September 19, 2008 God kveld Skal hive ut gamlemotoren og girkassa nå Bilen står stødig på bukker, og "elefantheis" er på plass. Dette regner jeg med at veldig mange har gjort før, men det er nå min første gang, så det kan bli spennende. Har dere noen tips\triks til denne jobben, så tar jeg gledlig i mot dette :) Mitt første spørsmål er hvor jeg burde feste stroppene når jeg skal ha ut både motor og girkasse. ? Går det greit å gjøre dette alene, eller lønner det seg å være 2? Det er en b19a og m45 det er snakk om. På forhånd, takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet September 19, 2008 Rapporter Share Skrevet September 19, 2008 Det er 3 festepunkter på motoren til stropper, du ser dem tydelig :) Jeg brukte bare 2 av dem, den bakerste og den i forkant, motoren ble veldig stabil da :volvsmile Den vil jo selvfølgelig halle litt bakover, men det er ikke farlig. Lønner seg fort å være 2, kan være kjekt å ha en til å styre motoren og girkassen unna bilen hvis du skjønner.:) Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_240_turbo_ Skrevet September 19, 2008 Rapporter Share Skrevet September 19, 2008 Og det beste er at bilen står så lavt som mulig ellers kommer ikke bunnpannen over frontplaten... Siter -01 V40 1,8i -Bruksbilen- -86 245 -Prosjektbilen- -80 244 2,2 TIC -Evighetsprosjektet- Har hatt mange andre bilmerker men ender alltid opp med Volvo.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet September 19, 2008 Rapporter Share Skrevet September 19, 2008 Jeg demonterte alt bortsett fra den nedre frontplaten. Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest mathiman Skrevet September 20, 2008 Rapporter Share Skrevet September 20, 2008 Har demontert fronten, så det skal ikke være noe problem. Noen rekkefølge folk demonterer sakene på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet September 20, 2008 Rapporter Share Skrevet September 20, 2008 Egentlig ikke, men det kan være lurt å sette en jekk under girkassa. For med en gang du løsner girkassetraversen og mellomakselen vil motoren falle bakover, hvis du ikke har jekket opp girkassen. Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest mathiman Skrevet September 20, 2008 Rapporter Share Skrevet September 20, 2008 Hehe, takk skal du ha. Sliter litt med å få av clutchvaieren fra girkassa da. Den gummiklumpen på uttrampningslageret, må denne skjæres av eller? Får jo ikke kula ut av den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet September 20, 2008 Rapporter Share Skrevet September 20, 2008 Jeg løsnet på pedalen, siden jeg hadde ny clutchvaier på ny-kassa. Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet September 20, 2008 Rapporter Share Skrevet September 20, 2008 Jeg tar av den metallplata på wiren, holder wiren slik at når han som sitter inni bilen tramper pedalen i bunn, smetter hele wiren ut av clutcharmen.. Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest mathiman Skrevet September 20, 2008 Rapporter Share Skrevet September 20, 2008 Jeg skal ha i en m47, så da blir org. cluchvaier for kort har jeg hørt. Det er en stygg gummibit som gjør at jeg ikke får ut den lille "kula". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvopower<3 Skrevet September 20, 2008 Rapporter Share Skrevet September 20, 2008 Det er en stygg gummibit som gjør at jeg ikke får ut den lille "kula". Silikon spray ordner den biten:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest mathiman Skrevet September 20, 2008 Rapporter Share Skrevet September 20, 2008 jah, den gikk raskt ut med litt siliconspray =D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvopower<3 Skrevet September 20, 2008 Rapporter Share Skrevet September 20, 2008 :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet September 20, 2008 Rapporter Share Skrevet September 20, 2008 Orginalwiren til m45 ble for kort til m46 også, men jeg løsna bare på en eller to klemmer som hold den fast, så ble den akkurat passe lang.. :) Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Veritas- Skrevet September 20, 2008 Rapporter Share Skrevet September 20, 2008 Det måtte jeg og gjøre, den lå på passasjersiden først, jeg la den bare på førersiden. Siter '83 240GL Solgt! Veritas' '75 242 L Solgt! -Veritas-: '76 Volvo 242 L Turbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.