Gå til innhold

Kjøre bil uten forsikring

Ranger emnet

jumbo

Anbefalte innlegg

Regress mot bileier uten ansvarsforsikring:

http://www.fnh.no/dt_main_allatonce.asp?gid=1261&aid=&amid=38349&g1261=x&g1144=x&g550=x

lite utdrag:

---

En ung mann fra Hordaland mottar i disse dager et regresskrav på over to og en halv millioner kroner. Han hadde ikke sørget for lovpliktig ansvarsforsikring da bilen hans braste inn i en annen bil, med alvorlig personskade som følge.

Han er ikke alene om å ta sjansen. I øyeblikket kjører rundt 120.000 uforsikrede motorvogner på norske veier. 650 av dem har så langt i år forårsaket alvorlige trafikkskader.

Ulykken skjedde ved at bilen til den ansvarlige kjørte på en annen bil bakfra. Resultatet for offeret ble varig uførhet etter nakkeslengskade og en ødelagt bil. Selv om den ansvarlige ikke hadde forsikring har skadelidte fått erstatning gjennom Trafikkforsikringsforeningen. Nå avsluttes saken ved at regningen sendes den uforsikrede bileieren.

- Saken gir et krystallklart eksempel på hvilken økonomisk risiko du løper ved å kjøre eller å være eier av en motorvogn uten ansvarsforsikring, sier informasjonssjef Stein Haakonsen i Finansnæringens Hovedorganisasjon.

Trafikkforsikringsforeningen foretar automatisk regress for sine utbetalinger overfor eieren eller brukeren av uforsikrede motorvogner som er innblandet i uhell.

- Et regresskrav i millionklassen ruinerer økonomien for de fleste og blir hengende over deg som et evig mareritt, selv om du ikke er betalingsdyktig i øyeblikket, sier Haakonsen. De siste årene har man årlig fått inn mellom fire og fem millioner kroner gjennom denne type regress.

Økt bruk av regress og nye løsninger for å sikre at bilene blir forsikret, vil på sikt redusere antallet uforsikrede biler i trafikken. Det er også viktig å merke seg at når eier samtidig er fører av en uforsikret motorvogn, er han uten dekning for skade på egen person.

---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt sykt ut.

Hvordan er det i det hele tatt mulig å kjøre en bil som ikke er forsikret? Ved bytte av eier skal vel skiltene levers inn innen 2 månder eller noe, og ved ny registrering så sjekker de jo at du har forsikring før du får skiltene.

- 1994 BMW 525iXA Touring

- 1995 BMW 525tdsA Touring -SELGES-

x 1994 BMW 525i E34

x 1989 BMW 316i Coupê

x 1986/7 2x Mazda 929 vintersleder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by steinar

Tror det bare er å ringe å si den opp jeg.

De lure leverer jo inn skiltene så de slipper å betale årsavgift på bilen.

Stemmer dette?

Er bare å si opp forsikringen. Jeg gjorde dette da motoren på BMW-en røyk, men bilen stod med skilter i 3 mnd eller.no før jeg leverte dem. Fikk aldri noen beskjed om å levere dem før etter at bilen skulle vært på EU-kontroll.

2002 Jaguar XJ 3,2 V8 Executive

1993 Audi 80 2.0S Avant

Jettaeinser.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moped min ble dobbelt forsikra når jeg ny registrerte den (If og Gjensidige) Jeg sa opp den overprisa møkka forsikringa til IF. Men gjensidige hadde ikke klart å send papirene biltilsynet skulle ha. Så 10 dager etter at forsikringa i IF var sagt opp, dumpa det et brev i posten. Det stod vis jeg ikke skaffe meg forsikring inne 2 uker kom dem å henta skiltene mine.

2001 Audi RS4 2.7 Biturbo

2011 VW Transporter TDI (firmabil)

2007 VW Transporter TDI 4Motion

2004 VW Transporter TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider