Gå til innhold

Mondeo stv 97 mod, trenger hjelp!!


shnuppa

Anbefalte innlegg

Har som overskriften sier en Ford mondeo 97 mod.

Har lenge hatt en rar lyd i bilen når jeg svinger til høgre, hørres ut som noe skraper borti noe, ganske høy lyd.

Lyden er blitt verre med tiden, før var det kun en og annen gang, nå skjer det hele tiden. Og jeg har sjekka om noe skraper borti asså, er ingen ting der :p

 

Nå har det også dukket opp noe annet, en del verre kan du si.

Bilen har bestemt seg for å ikke starte den, batteriet er sjekka, ikke der problemet ligger. MEN om vi lader bilen så starter den.

Den starter ikke med startkabler, vrir om nøklen og det hørres ut som et maskingæver fyrer av :S

Lysa i instrument panelet blinker sakte når den har desse periodene sine. Vi skjønner ingen ting her, har hatt mekaniker her og han klør seg i hodet like mye som oss.

Noen som har vært borti lignende?

Ser jeg har forklart dårli, men måtte bare få det ut her så andre kan se, kan forklare bedre i mårra, når det ikke er natt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den startvansken kan være dårlig jording...?

Ta å skru løs batteripolene, å skrubb dem med stålbørst eller noe tilsvarende. Leit etter jordkabelen fra motor til chassiet, løsne den å gjør det samme. Det anbefales også å gjøre det samme på startmotoren (men den er kansje vanskeligst, så ta de andre enlke først)

Jeg har hadd en del bilder, å har hadd samme problem på fler av dem. Å det har vært disse punktene jeg hadde feil...

 

Skrapelyden er mest sansynlig utslitt bremseklosser, sjekk det (se på begge sidene av skiva). Det kan være innersida som er mest slitt, da ser du det ikke så lett så du kan skrape med fingeren på skiva. Skal være helt glatt å fin om den er ok. Er det ikke bremsene kan det også være et hjullager, for å sjekke det jekker du opp bilen å rikkler på hjulet. Hold hendene oppe og nede på hjulet, å rikkle. DET SKAL IKKE VÆRE SLAKK!

 

Det kan sikkert være masse andre ting også, men jeg anbefaler å sjekke disse punktetne. Er enkelt å greit å gjøre selv, å mest sansynlig finner du feilen der :)

lykke til!

Thomas ST200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitt tips er startmotor . Innslaget slår ikke ordentlig inn, og den står å hakker på tenna. Var det på min. Kommer periodisk. Dere kan prøve å dunke på startmotoren, når dette skjer. Funker det så bytt starteren

 

Ja, eller gjør rein kabelforbindelsene... Var det på min (ikke Mondeo den gang) men jeg tok ut starteren å reingjor den, så funket den helt fint igjenn. Koster en tube kopperpasta, å litt tid... Ny starter koster fort 2-3000kr, dersom det er byttestarter!

Thomas ST200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med "Mondeo V6" at det er starteren for jeg har samme feil og til meg har vi funnet ut at det er starteren som er problemet! Banker du på den når du vrir på tenningen tiper jeg den starter til Deg også :) Og som "Thomas ST200" sier så koster en bytte en del penger, jeg fikk pris på 2400,- pluss arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår