Zythius Skrevet September 13, 2008 Rapporter Share Skrevet September 13, 2008 Bil: Audi 100 2.3 (1992) Problem: Rett etter oppstart (de 4-5 første minuttene) er bilen kraftløs (ikke HELT dau altså), og jeg kvelte den en gang når jeg trådde inn bremsen hardt rett etter oppstart. Når den er varm har den en tendens til å gå opp og ned mellom 1000 og 2000 omdr. på tomgang, helt av seg selv, mange ganger. Kobler man ut kontakten til tomgangsregulatoren så jager den ikke opp og ned på turtallet, men er fortsatt kraftløs i oppstartsfasen. Hva som er gjort: Forrige eier byttet bensinpumpe, lambdasonde, tomgangsregulator og sjekket etter lekkasje i vakuumslanger. Luftmengdemåler som må byttes? Og hvor mye koster denne? Fant den ikke i noen nettbutikker. NBS hadde ikke til AAR-motor, og på Mekonomen finner jeg ingen. Hva med å kjøpe disse på skroten, er det trygt? Til slutt noe litt annet: Den gamle Forden jeg hadde før startet betydelig bedre når jeg tok meg tid til å sjekke ut hvordan man skal behandle gasspedalen før nøkkelen vris om. 2 tråkk i bånn for choke, hold pedalen halvveis inn når motoren er varm fra før. Er det noe slikt for bilen min og? Det var som himmel og helvete på Escorten, den startet plutselig med et smell, trodde nesten stemplene skulle fly ut gjennom panseret første gangen. :P Mvh, Christian Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jokkumskyskraper Skrevet September 15, 2008 Rapporter Share Skrevet September 15, 2008 Nei, før oppstart skal du ikke tråkke inn gasspedalen. Det er fordi du har innsprøytning. Siter Min bil: Audi 100 94`, 2,3 E Avant. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RoarS Skrevet September 22, 2008 Rapporter Share Skrevet September 22, 2008 Bil: Audi 100 2.3 (1992)Problem: Rett etter oppstart (de 4-5 første minuttene) er bilen kraftløs (ikke HELT dau altså), og jeg kvelte den en gang når jeg trådde inn bremsen hardt rett etter oppstart. Når den er varm har den en tendens til å gå opp og ned mellom 1000 og 2000 omdr. på tomgang, helt av seg selv, mange ganger. Kobler man ut kontakten til tomgangsregulatoren så jager den ikke opp og ned på turtallet, men er fortsatt kraftløs i oppstartsfasen. Hva som er gjort: Forrige eier byttet bensinpumpe, lambdasonde, tomgangsregulator og sjekket etter lekkasje i vakuumslanger. Luftmengdemåler som må byttes? Og hvor mye koster denne? Fant den ikke i noen nettbutikker. NBS hadde ikke til AAR-motor, og på Mekonomen finner jeg ingen. Hva med å kjøpe disse på skroten, er det trygt? Til slutt noe litt annet: Den gamle Forden jeg hadde før startet betydelig bedre når jeg tok meg tid til å sjekke ut hvordan man skal behandle gasspedalen før nøkkelen vris om. 2 tråkk i bånn for choke, hold pedalen halvveis inn når motoren er varm fra før. Er det noe slikt for bilen min og? Det var som himmel og helvete på Escorten, den startet plutselig med et smell, trodde nesten stemplene skulle fly ut gjennom panseret første gangen. :P Mvh, Christian Sjekk switcher (bryter)under gassspjeldhus, om denne virkelig virker som den skal, skal gi signal til "hjernen" at spjeldet står i tomgang, måles om du tar av kontakten oppå spjeldhuset. Er 2 stk. en oppå å en under, den oppå er for "fullgass" og den under for "tomgang", sjekk at den klikker og virkelig VIRKER når du slipper opp gassen og spjeldet står i tomgang. Ligner på dette symptomet. Hvordan er CO'n da ? Om du kobler fra tomgangventilen vil den går alt for magert og bli kraftløs. Er tenninga (grunnstilling) korrekt ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zythius Skrevet September 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 22, 2008 Skal se på dette så snart jeg er hjemme igjen! Takk for svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.