Gå til innhold

Golf 2, kvalitetsanlegg skal bygges!

Ranger emnet


Storken

Anbefalte innlegg

Hei, etter litt frem og tilbake har jeg bestemt meg for å investere i golyd til golfen. Planen er at anlegget skal flyttes til neste bil når den tid kommer.

 

Budsjett: 10000 - 15000 kr

 

Musikksmak: Metal; In flames, Slipknot, Norther, Soilwork, Killswitch Engage osv

 

Generell info:

- Plass til en liten 3" fremme i hvert hjørne i dashen.

- Ikke plass til høyttalere i dørene, stort minus egentlig.

- Hattehylla holder på å si takk for seg, siger mer og mer sammen grunnet elding tror jeg. Kunne tenke meg å bygd en ny hattehylle å hatt mellomtonene i, men vil ikke ha høyttalere skrikende i ørene til baksetepassasjerene.

- Grei plass baki, det er jo en golf, så det er såklart ikke noe å skryte av akkurat. Tenker meg lukkede kasser siden de er mindre og spiller klarere enn portede kasser.

- Enkelt blybatteri fremmi motorrommet, kan tenke meg å invistere i to nye batteri. Ett fremmi motorrommet og ett baki bagasjerommet.

 

Oppsettet blir mest sannsynelig slik da:

- To 3" diskanter fremme i dashbord.

- To 6-8" mellomtoner i en ny hattehylle.

- To 12" subber i bagasjerom

- Rockford Fosgate Power t40001?

- To nye batteri

- Cd spiller med mp3 spiller inngang.

 

Spørsmål:

1. Kan en Rockford Fosgate Power t40001 drive alt av høyttalere? Eller er det best hvis jeg har en mindre forsterker til å drive mellomtonene, mens den driver subbene?

2. Kan CDspillern levere rett til diskantene, uten å være innom en forsterker?

3. Hvordan er det å legge tykke strømkabler motorom bagasjerom tur retur? Erfaringer?

4. Kondensator, trenger jeg det med to gode batteri?

5. Sikringer, hører så mye rart rundt disse om plassering, hva er rett?

6. Har noen bygd si egen hattehylle til en golf?

7. Går det an til å sløyfe hattehylla, men fortsatt ha en plass å gjøre av mellomtonene?

8. Hører mye om slik programvare for å beregne kasse til elementer, hvilket program kan jeg bruke for å gjøre dette? Kan kassene tunes til musikksjangeren metal?

9. Når jeg tenker meg bedre om høres det ut som jeg kommer til å komme opp i 20 lapper for alle disse delene, stemmer det?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem alt av høyttalere i en eller annen hattehylle, legger du +/- 15000 i et anlegg har du råd til å la det være. Isærs når du skal ha et "kvalitetsanlegg". :)

Med din musikksmak vil du ha mest mulig kickbass foran i bilen, og det betyr høyttalere i dørene. Har et pakketilbud til Golf II på 10K som vil passe deg utmerket, og gir deg en pekepinn på veien du bør gå. Med spiller og basskasse/forsterker i tillegg nærmer man seg fort de 20K ja, men fullt mulig å justere på et par ting for å komme i mål på budsjettet. Bare å sende en mail om det er interessant.

 

Forøvrig er det 3,5" som sitter i dashbordet, fullt mulig å finne et 3,5" høyttalersett som også kan spille langt ned i mellomtonen.

 

PKVWGolfIIJettaPremium.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt "poder" som du kan skru fast i fremdørene, for å sette høytalere i, evt kan du bygge selv hvis du har en plass å gjøre det.

 

Hvor er du fra foresten?

 

Hvis du skal ha skikkelig anlegg, burde du ta turen innom din nærmeste bilstereo foretning. F'eks Lyd på hjul hvis du bor i Bodø området.

 

For 15 000 burde du få alt du trenger til et bra stereoprosjekt.

 

5000 frontsett og forsterker (Evt spiller focal Access 6,5 veldig bra bare med spiller, koster ca 1400)

5000 sub og forsterker

5000 dempematter, batteri, kabler osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stikk innom bilradiospesialisten på nardo. dem har høyttalerringer i mdf (hadde værtfall det når jeg jobba der sm montør)om det ikke finnes avstandsringer i plast tilpasset bilen din da. hør med de. får mdf-ringene billige om ikke gratis. husk å ta mål av hvor mye du må bygge ut da slik at du får rett ringer. jeg laga ringer selv av sponplate i min bil. funker det og.

Team Low And Slow

- VW Bora 1.6 2000 - Ford Sierra 2.0L

x Mazda 323 1.6 1989 x Volvo 360 B19 1985

x Mercedes 190 2.0 1984 x Audi 80 1.6 1982

x Mazda 626 2.0 1987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er, jeg kjører rundt i en golf til 5k. Dette prosjektet er ikke for å legge ned penger i denne bilen, men for å bygge meg ett skikkelig anlegg som kan gå i "arv" til neste liksom. 2 dørtrekk for 2 lapper blir derfor litt drøyt etter min mening. Finnes det golf 2 med høytalerhull i dørene originalt? Hvis det finnes er jo skraphaugen sikkert en kilde til noe som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det golf 2 med høytalerhull i dørene originalt? Hvis det finnes er jo skraphaugen sikkert en kilde til noe som passer.
Joda, '90-modell(?) og nyere hadde en dørlomme med en sånn mini-luke i forkant, der kan du ta av luka og erstatte dem med en grill/holder til 5,25"... bedre enn ikkeno'. ;)

vw-golf-II.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da bestemt meg sånn ca for dette oppsettet.

 

Fremmi:

- 2 X 3,5" "små"mellomtoner med diskant i midten.

- En pakke med disse det blir vel ikke noe lark/risting om disse festes skikkelig med litt silikon?

- 2 X 5,25" mellomtoner til å ha i overnevnte festeanordning.

- Forsterker med 4 kanaler på 100W hver ?

 

Baki:

- 2 X 1500W subber, det var ihvertfall det jeg sa til kameraten min. Tipper jeg må ta det tilbake. 800W på hver er vel mer passe? Etter å ha sett basser der det er en sub på 1000W som har fått hele interiøret til å riste tror jeg to stk på 800W er mer enn nok. Jeg vil helst ha elementene mine snudd utover. Derfor må dem se pene og kraftige ut "bakpå", slik som Resonant Engineering sine. Liker ikke looken på feks Fusion, selv om dem sikkert spiller bra, ser ut som plast. Det skal helst være høyglans på baksiden av elementene, purely for looks.

- Så da sitter jeg igjenn med en forsterker som kan levere ca 1600W.

 

Ekstra:

- Hva trengs egentlig ekstra?

- Dempematter, skikkelige ledninger, lydfilterting?, ekstra batteri, dynamo fra diesel golf (90 Amp).

 

Alle W det snakkes om her er i Rms (ekte effekt elns).

 

Det skulle summere det mer opp. Anbefalninger og erfaringer tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett basser der det er en sub på 1000W som har fått hele interiøret til å riste tror jeg to stk på 800W er mer enn nok
Det du så, var hva en forsterker greide å drive en sub til å gjøre... hvor mange watt den sub'en var på, hadde ingenting med det å gjøre!

Så uansett om du skaffer en sub på 200 eller 2000 watt, så er det forsterkeren-effekten sammen med elementenes følsomhet som bestemmer hvor høyt det vil komme til å spille, kombinert med kassetype og noe annet småtteri. Høyttalernes watt-effekt brukes kun for å imponere 14-åringer, som regel av det motsatte kjønn.

 

Om du har en eller tolv sub'er, om de er oppgitt til 100 eller 1000 watt pr. stk, spiller ingen rolle om sub-forsterkeren din f.eks. gir 200 watt RMS... da er bass-anlegget ditt på 200 watt, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du så, var hva en forsterker greide å drive en sub til å gjøre... hvor mange watt den sub'en var på, hadde ingenting med det å gjøre!

Så uansett om du skaffer en sub på 200 eller 2000 watt, så er det forsterkeren-effekten sammen med elementenes følsomhet som bestemmer hvor høyt det vil komme til å spille, kombinert med kassetype og noe annet småtteri. Høyttalernes watt-effekt brukes kun for å imponere 14-åringer, som regel av det motsatte kjønn.

 

Om du har en eller tolv sub'er, om de er oppgitt til 100 eller 1000 watt pr. stk, spiller ingen rolle om sub-forsterkeren din f.eks. gir 200 watt RMS... da er bass-anlegget ditt på 200 watt, for å si det slik.

 

Jaja, selvfølgelig. Mente ikke noe annet med det jeg skrev, selv om det kanskje ble litt klussete skrevet. Den golfen jeg så på tuben hadde en forsterker på 1kW med en sub som tålte 1kW ekte effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snoket mer rundt, og fått inn et tilbud.

 

Tilbud nr 1:

- VW grill for Golf 2 130mm (Festeanordning for å ha høyttalere i døra)

- Hertz ESK 130 (frontsett med delefilter og det hele

- 2x Hertz HX 300 D (ikke helt min smak bakfra, men ser ut som gode subber, 600w rms)

- dynaBel BF4501 (1200 rms ved 1 ohm, men det står på dynabel at denne forsterkeren bør kjøres i 2 ohm hvis du vil bevare lydkvaliteten, noe jeg vil)

- dynaBel BF1502 (2x 240w rms i 2 ohm)

- 6x Vibroplast-PK (dempematter, trengs)

- Odessey PC1500 (rått batteri)

- ABMix 50mm2 Kabel-kit (5m 50mm2 Rød dynaBel strømkabel, 1m 50mm2 Sort dynaBel strømkabel, 5m 0,75mm2 Remote strømkabel, 1x Tsunami RCA700-17, 4stk Ringkabelsko Ø=8mm, 35-50mm2, 1x ANL Sikringsholder m/200A Sikring)

 

For 15000 inkludert frakt.

 

Egenkomponert sett fra dynabel.no:

- 2x Dynabel DY9812 12" Subwoofer (1000w rms, står mye bra om disse. Veier over dobbelt så mye som subbene i tilbud 1)

- DynaBel BF7501 - 1x750-2500 Watt RMS Bilforsterker

- Apollo A 1750 75Ah AGM Batteri (virker og som ett rått batteri)

- Macrom M2 komponentsett 5'' (er ikke helt sikker på disse?)

- dynaBel BF1502 - 2x150 Watt RMS Bilforsterker ((2x 240w rms i 2 ohm))

 

For 14800, her mangler det såklart kabler og dempematter, og uten frakt).

 

Jeg vil gjerne kunne dra opp volumet på subbene og "showe off" avogtil, men samtidig kunne spille klart (= bra lydkvalitet) når jeg bare hører på musikk til vanlig liksom, er det en merkbar forskjell mellom et monster på 24 kg og en vanlig sub på 9 kg ?

 

Hva er et 2 veis system, og hva er et 3 veis system?

 

Jeg føler jeg får mer for alternativ 2, har jeg rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår