sirop Skrevet Oktober 31, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2008 At det er dårlig oljetrykk er det ingen tvil om, men ettersom jeg kan kjøre flere dager imellom hver gang oljelampa blinker til og bilen tikker tyder på at oljetrykket kommer og går.. Siter 2002 Audi A4 Avant 1.8T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sirop Skrevet Oktober 31, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 31, 2008 btw. noen som vet hvor veivhusventilasjons slangen på disse motorne ligger? Siter 2002 Audi A4 Avant 1.8T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sirop Skrevet November 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 Jaja.. siste nytt: Har vært på verksted å fått målt oljetrykk, målte 2bar på 2000rpm og 5 bar på 5000rpm, helt normalt. Plutselig faller oljetrykket til 1,5bar på 5000rpm i noen sekunder og vi stopper bilen. Lar bilen stå noen minutter før vi starter og måler igjen 5bar på 5000rpm, nå helt normalt igjen. Teorier? Siter 2002 Audi A4 Avant 1.8T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 Jaja.. siste nytt: Har vært på verksted å fått målt oljetrykk, målte 2bar på 2000rpm og 5 bar på 5000rpm, helt normalt. Plutselig faller oljetrykket til 1,5bar på 5000rpm i noen sekunder og vi stopper bilen. Lar bilen stå noen minutter før vi starter og måler igjen 5bar på 5000rpm, nå helt normalt igjen. Teorier? Det kan være overtrykksventilen i oljepumpa som henger seg opp. Skjer det som regel i forbindelse med at du har hatt høyt turtall? Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sirop Skrevet November 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 men motorn tikker som regel i samsvar med oljelampa da.. og aldri eller. Siter 2002 Audi A4 Avant 1.8T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 men motorn tikker som regel i samsvar med oljelampa da.. og aldri eller. Ja, og...? Dersom det er ventilløfterne som tikker, så skyldes det at oljetrykket blir lavt. Ventilsystemet er sist i smøresystemets næringskjede, så det er ikke rart det tikker litt. Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbotom Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 Bunnsilen på disse motorene har lett for å tette seg etter mange års bruk...ganske tidskrevende jobb, men hvis du har planer om å beholde bilen din en stund, så ville jeg investert i en motoroverhaling. Hiv ut motoren, kløyv blokka og rens/bytt det som er skittent/slitent. Det finnes alltid en "kamerat" eller bekjent som kan gjøre en slik jobb for deg for en liten slant hvis du ikke har kunnskaper selv. Vips så har du god bil i mange år til.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet November 10, 2008 Rapporter Share Skrevet November 10, 2008 En skal ikke utelukke at dette kan skyldes tett eller feilaktig veivhusventilasjon. Det medfører som kjent at olja blir forurenset av alskens dritt og det dannes sludge. Det kan nok derfor også være smart å ta en nærmere titt på hvordan det ser ut nede i bunnpanna. Bunnsilen på disse motorene har lett for å tette seg etter mange års bruk...ganske tidskrevende jobb, men hvis du har planer om å beholde bilen din en stund, så ville jeg investert i en motoroverhaling. Hiv ut motoren, kløyv blokka og rens/bytt det som er skittent/slitent. Det finnes alltid en "kamerat" eller bekjent som kan gjøre en slik jobb for deg for en liten slant hvis du ikke har kunnskaper selv. Vips så har du god bil i mange år til.... Ikke uenig i det turbotom. Som du ser... :) Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
turbotom Skrevet November 11, 2008 Rapporter Share Skrevet November 11, 2008 Ikke uenig i det turbotom. Som du ser... :) Ja, jeg er litt slow in motion hvis du skjønner! hehe! er selvfølgelig det du skrev i posten din ja! Da er vi enige! :drunk: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sirop Skrevet Desember 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2008 Byttet overtrykksventilen i oljefilterhuset idag, den gamle lå bare løst inne i selve huset. Tror bilen ble bra nå. Siter 2002 Audi A4 Avant 1.8T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor F Skrevet Desember 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 8, 2008 Det kan være overtrykksventilen i oljepumpa som henger seg opp. Skjer det som regel i forbindelse med at du har hatt høyt turtall? Byttet overtrykksventilen i oljefilterhuset idag, den gamle lå bare løst inne i selve huset. Tror bilen ble bra nå. Så bra da :) Siter __________________ You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sirop Skrevet Desember 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2008 Trodde jeg, idag kom oljelampa og motorn tikket som et uvær mens jeg kjørte på e6. svingte av og stoppet bilen i 10min, startet opp igjen, tikket fortsatt litt men ingen lampe, kom hjem ingen tikking. har brukt bilen litt etterpå men fortsatt ingen tikking og ingen lampe. når oljelampa ikke blinker går motoren silkemykt. Men tør ikke legge ut på noen langtur da for plutselig kan det komme igjen.. Sender bilen på sjøen snart. En annen ting jeg oppdaget når jeg skulle peile olje sist var at plasten på oljepeilern helt øverst har knukket av å sitter igjen rundt røret, så får ikke trykt peilepinnen sikkelig nedpå, vet ikke om det har noe med tikkingen og oljetrykket å gjøre men.. Siter 2002 Audi A4 Avant 1.8T Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Beinet1 Skrevet Desember 12, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2008 Trodde jeg, idag kom oljelampa og motorn tikket som et uvær mens jeg kjørte på e6. svingte av og stoppet bilen i 10min, startet opp igjen, tikket fortsatt litt men ingen lampe, kom hjem ingen tikking. har brukt bilen litt etterpå men fortsatt ingen tikking og ingen lampe. når oljelampa ikke blinker går motoren silkemykt. Men tør ikke legge ut på noen langtur da for plutselig kan det komme igjen.. Sender bilen på sjøen snart. En annen ting jeg oppdaget når jeg skulle peile olje sist var at plasten på oljepeilern helt øverst har knukket av å sitter igjen rundt røret, så får ikke trykt peilepinnen sikkelig nedpå, vet ikke om det har noe med tikkingen og oljetrykket å gjøre men.. Det har nok ikke noe med tikkingen å gjøre. Det plastrøret er forbruksvare og koster ikke mange kronene hos merkeforhandler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andersvr Skrevet Desember 12, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2008 Det koster faktisk 37 kroner ;) Kjøpte meg nytt ett idag jeg :P Siter 1999 VW Passat 1.8 20V syncro stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mazdafreaks Skrevet Desember 12, 2008 Rapporter Share Skrevet Desember 12, 2008 Kan vera mye dette gitt, men kan det vera dreneringen til toppen er tett, slik at oljen så pumpes opp i toppen ikke renner slik den skal ned igjen, slik at da det er lite olje i bunnpanna til å pumpe trykk, eller er det rett å slett pumpen din så fusker, rart men kan sikkert skje, neste gang den tikker uten oljetrykk, så kan du enkelt opne lokket til toppdeksel, er det fullt av olje der så er dreneringen dårligt, skjedde med en opel omega brodern hadde, dreneringslangen var helt kokset, blir vel slikt med en extern oljedreneringslange på utsiden av motor, Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Maks 5 linjer i signatur Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg