Gå til innhold

93` 626 2.5 V6 Går seg varm på tomgang

Ranger emnet


Little1985

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Bilen har plutselig begynt å gå seg varm både ved rolig kjøring og ved tomgang. Plutselig går temperaturmåleren opp mot rødmerket, er der et minutt, så går den plutselig ned til 90 grader igjen. En annen rar sak, er at varmeanlegget bare blåser kald luft, selv om jeg har kjørt bilen lenge! Problemet begynte for et par dager siden, helt plutselig.

 

Har nettopp fylt opp i beholderen som tilfører vann til radiatoren. Har fylt på frostvæske der. Var etter at jeg gjorde dette at motoren begynte og overopphetes. Kan jeg ha fyllt feil?

 

Bruker bilen daglig. Så trenger sårt hjelp til å finne ut av dette problemet :(

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Hei,

vet svaret på problemet ditt. Lufte den for luft i kjølesystemet. Få noen til å hjelpe deg med dette. Husk og sette flaskene opp ned, og slipp den, selv om vanntanken ser full ut(på den måten presser du ut lufta i systemet). Hvis du får luftet den ordentlig, er problemet løst!

Har hatt akkuratt det samme på min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

njaa. tvilsomt

 

det kan også være måleren din som ikke er helt i stand! Når du sier tomgang! når motoren da er varm, eller nystarta?! det skal VELDIG mye til for at det går luft boble i systemet ditt bare fordi du fyller vann på ekspansjonstanken! ikke glem at systemet ditt rommer minst 6l kanskje til og med 8. om du fyller 1 eller 2 liter skal ikke dette ha så mye betydning! det er kun om du tømmer hele systemet ditt at dette vil skje

 

 

MEN skulle dette være årsaken. Hvor fyller du vannet? på expansjons tank? eller tar du av et lokk rett på radiatoren? etter som dette er en 626 regner jeg med at du har radiator uten løs tank!

 

 

såfall kan du ta av låkket,finn deg 1.5l flaske, kapp av unnen på flaska. ta noen runder med elektroteip rundt flaskehalsen slik at den passer tett og fint ned i påfyllinga. Fyll flaska halvfull og start bilen din! la bilen jobbe på tomgang mens DU klemmer radiator slangene for hånd og hjelper til å pumpe rundt!

 

DETTE burde du foreta når motoren er varm! Altså at den har nådd sin arbeids temperatur for da er hele systemet åpent (termostaten er åpen)

 

Når det slutter å boble er det fullt! steng igjen radiatoren, og spyl motorommet;)

Ikke rart Internett går sakte, med så mange idioter pålogget samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det blåser kaldt i kupeen og motoren går varm, er dette et tydelig tegn på at det er luft i systemet. Det var det som var problemet med min, jeg fyllte vann til ekspansjonstanken var full, ca 1 liter. Så lufta jeg med varmeapperatet på fullt og motoren i gang, mens jeg satte halvannenlitere colaflasker med vann opp ned. sakte men sikkert boblet det i flasken. da måtte jeg slippe opp så det ikke var vakum i flaska lenger. slik holdt jeg på... 15 minutter senere og 4 liter vann, hadde jeg full varme i kupeen og motorvarmen hadde stabilisert seg. Har ikke hatt problemer siden. Prøv det du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg har også hatt problemer med uregelmessig driftstemp og kald, eller en liten lunk i varmeapparatet, jeg prøvde å gjøre slik dere forklarte her men fikk det ikke helt til. Nå er drifttempen litt vel lav til tider og blir varm når jeg står stille på tomgang. varmeapparatet blir også kaldere når jeg kjører da drifttempen går ned og litt varmere når jeg stopper opp. men brukte dere 2 flasker til begge radiatorlokka eller? siden det er 2 radiatorlokk på 2,5 V6ern. og sto bilen i en bratt motbakke eller plant? eller er det noe annent det kan være i mitt tilfelle?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår