b1rken Skrevet August 18, 2008 Rapporter Share Skrevet August 18, 2008 Har i lengre tid prøvd å funnet ut hva som gjør at min 95 modell mondeo nykker når jeg trør forsiktig på gassen og slepper gassen forsiktig (alle gir). Nykkingen kan beskrives som at når jeg kjører i 50km/t i 3 eller 4 gir, og trør lett og forsiktig ned gassen for å holde fartsgrensen i en liten oppoverbakke, eller slepper gassen i en nedoverbakke, så kjenner jeg en 2-3 nykk. På lavere gir er det verre. Litt overdrevet så kan det føles ut som bilen blir dratt framover og bakover. Jeg har til nå byttet: Plugger (orginale ford, eneste som duger vistnokk) Pluggledning Coil MAF Lambda Plugget ledningen til EGR Byttet TPS/ Gasspjeld sensor Sjekket at den ikke suger falsk luft Resatt minne/hjernen for å slette eventuelle feilkoder og for å lære den opp på ny utallige ganger Gått over alle vakumslanger, satt slangeklemme på de som satt litt løst. Siste ideen min er å bytte egr systemet. Hvertfall bulkheaden eller hva det heter. Den som sitter på torpedoveggen, med 3 dingser tilkoblet vakumsystemet. Pulse Air Solenoid Valve, Og to for egr systemet. Noen som har flere tips til hvordan jeg kan bli kvitt min disse kenguru hoppene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet August 19, 2008 Rapporter Share Skrevet August 19, 2008 har du tenkt på gearkasse med tilhørende? clutch o.l? Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
b1rken Skrevet August 19, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 19, 2008 Har ikke tenkt så mye på det nei. Har egentlig veldig lite peiling på bil. Men lærer litt etter hvert underveis. Clutchen tar faktisk et godt stykke ute, så det kan godt være den er slitt. Du sa gearkasse med tilhørende, kan du forklare litt nærmere. Men en ting som har streifet meg er at det muligens er dårlige motorfester. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MGR Skrevet August 19, 2008 Rapporter Share Skrevet August 19, 2008 kan være dårlige motorfester ja;) Siter -BMW e30 320 tramp drifter posjekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
b1rken Skrevet August 19, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 19, 2008 Har fjernet de to bakerste lyddemperene, og erstattet dem med 2" rør for en litt grovere lyd. Når bilen nykker, så kan dette også høres på eksoslyden. Ville den gjort det viss det var motorfester eller gearkasse? Jeg kan liksom høre på eksosen at bilen nykker/jukker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet August 19, 2008 Rapporter Share Skrevet August 19, 2008 sikkert ikke gearkassen, men når jeg snakket om den så mente jeg clutch og det som er rundt den... ikke tenk for mye på gearkassen. Men ja, det slo meg at det antagelig ikke er et drivstoff/luft problem. Dersom bilen lugger og nykker pga ett eller annet så vil jo motoren bli "tvunget" med på det, enten det er motoren selv eller andre ting. Og da vil det høres på turtallet - akkurat som du bremser på gearen - du hører motoren endrer turtall, men årsaken har ikke noe med selve motoren å gjøre. Det kan være drivverk, clutch, motorfester osv. Nå har jeg ikke kunnskap om denne bilen din, men motorfester kan du sjekke rimelig enkelt om de er tilgjengelige. Du tester disse med et kubein eller spett. Prøv å beveg motorfestet og du vil kanskje lett se om det er slitasje i foringene. Kanskje krever det litt mer undersøkelse, men typisk er at du vil høre klunkelyd fra foringen dersom den er gåen. Er den bare litt slitt vil du merke det ved at foringen beveger seg unaturlig mye... Men sjekk alt fra dekk og inn til gearkasse - test foringer, sjekk alle ledd og lager for slark og treghet. Det kan vær mye. Det kan selvsagt være et mer motor/elektronisk problem, men det trenger ikke være det.. Og etter alt du har gjort virker det som du har utelukket det meste. Kjøp en mekke-bok om bilen din "haynes"-bok. Dette får du på biltema eller bilxtra eller tilsvarende steder... torshov osv har det kanskje også... lykke til da. ;) Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet August 19, 2008 Rapporter Share Skrevet August 19, 2008 Kan ha noe med selve utløseren i clutchen også... har ikke peiling på dette, annet enn at jeg vet hvordan det virker, men ikke erfaring med feilsøking og symptomer på dette systemet... Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
comadore Skrevet August 19, 2008 Rapporter Share Skrevet August 19, 2008 Har samme problem med min ford orion 90modell.. Men dette er bare på veldig lav fart at det blir litt.. Mest når jeg svinger. Så jeg ville trodd det har noe med hjul/dekk osv...Men bryr meg lite da det har vært i årevis på denne bilen.. mvh comadore! Siter Ford Orion 1990- Førstebilen:O Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
b1rken Skrevet August 20, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 20, 2008 Ok. Takk for alle svar. Skal kjenne på litt foringer og ledd idag hvis jeg får tid. Så blir det å kjøpe de 3 vakum solenoidene som sitter på torpedoveggen neste gang jeg kjører forbi huggern. Har hatt endel pm's med en fra det britiske mondeo forumet, og dette fikset nykkingen hans. Og Comadore. Jeg vet ikke hvordan de orionene er satt opp eller funker. Men på mondeoene så er det en ventil på sensor thingy på røret hvor servovæsken går. Slik at den skal skru opp turtallet når en svinger, siden da får motoren mer belastning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommeliten Skrevet August 22, 2008 Rapporter Share Skrevet August 22, 2008 Har vært borti at bilen lugger litt ved lite gasspådrag i liten hastighet på en mondeo 2,0 1994 som jeg hadde. Da koblet jeg bare bort den ene slange på EGR og den var fin (mener det var egr). Vet at flere har hatt dette problemet. Søk litt på mondeo forumet. Siter Skal det være, så skal det være! 2000 Audi A6 1.9 TDI 2002 Chevrolet Tahoe LT 1994 Ford Mondeo 2,0 GLX 1990 VW Passat GT STV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
b1rken Skrevet August 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 23, 2008 Ja. Jeg har søkt i litt over 1 år nå :P Og jeg vet det er mange andre mondeo eiere som har samme problemet. Noen får problemet fisket ved å skifte coil, noen tennplugger, noen maf, noen lambda, noen pluggledninger. Jeg har testet det meste. Det hjelper veldig lite / ingenting å plugge vakumledningen som går til EGR ventilen. Har også prøvd å suge i den ledningen for å se om EGR systemet virker som det skal, og det gjør det. Suger jeg hardt i slangen fra EGR ventilen så går bilen veeeldig lavt på turtall, nesten som den dør, helt til jeg slutter å suge. ¨ Prøvde å demontere EGR systemet fra delebilen, selv om jeg mener mitt er i orden, men det var så rustet fast at det ikke var håp om å få det løs. Noen andre ideer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
loffus Skrevet August 24, 2008 Rapporter Share Skrevet August 24, 2008 prøvd å skifta fordeler coil- fordeler- pluggane Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
b1rken Skrevet August 25, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 25, 2008 Jepp. Alt jeg har prøvd står lenger oppe. Begynner å bli litt frustrert nå. Har ikke hatt den oss ford enda, men tenker på å ta en diagnosetest der. Evt høre om noen i nærheten har en feilkode leser (OBD2 eller hva faen det heter) først. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
b1rken Skrevet August 25, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 25, 2008 En ting jeg kom på nå. Når jeg for noen dager siden holdt på å demontere litt fra delebilen, så jeg endel eire på noen av pinsa på multipluggen som går til dysene, tps og tomgangsregulatoren. Når jeg kom hjem, så tok jeg å tittet på min multiplugg. Der var det enda verre enn i delebilen. Var noe hvitt drit i en god del av hullene i multipluggen, samt på pinsa. Jeg sprayet godt med elektronikkrens, men det løste det ikke opp. Renset pinsa og utsiden av hullene med en q-tips, men jeg fikk ikke rengjort det som var nedi hunn-kontakten. Følte nykkingen ble litt mindre etter jeg gjorde dette, men det kan være jeg bare inbiller meg det. For den er så absolutt ikke borte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingeniøren Skrevet August 26, 2008 Rapporter Share Skrevet August 26, 2008 slik nøkking på biler ved lavt pådrag skriver seg vanligvis til feil på plugg,pluggkabel,fordelerlokk,rotor eller rett log slett for lav CO verdi på bilen. Om motoren er justert til for mager blanding kan slike nykker oppstå. Ingeniøren. Tidligere bilmekaniker/ -elektriker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg