Gå til innhold

MS på rødblokk.

Ranger emnet


Gulbrandsen_Racing

Anbefalte innlegg

Lekt med tanken lenge, og leker enda, å bygge meg komplett MS sprut til motorn når jeg får den i bilen.

 

Vil bytte alt, både tenning og bensinhjerner. Hvordan tennings-opplegg kjører dere med ms? Fungerer det med det noe MSD-tenning, og bare MegaSquirt til bensin? Eller er det mulig å få MegaSquirt til både bensin OG tenning?

 

Er veldig grønn på MS, var mer inn i det før, men det var når jeg hadde 360n, og det er jo 2-3 år siden allerede..

 

Og hva trenger jeg av komponenter, kan jeg bruke det som er orginalt på motoren? (LH 2.4 sprut som er der idag).

 

Hvordan er det med dyser? Må jeg ha høy eller lav-ohms dyser? Har det noe å si på MS?

 

Vet det går å kjøre uten LMM på annet datasprut, er det mulig med MS det også? Skal ha bredbåndslambda når dette blir aktuelt, kan dette kobles opp på MS'et, så den "mapper" selv etter lambda-verdier, eller er det bare for å hjelpe meg selv under mapping og kjøring? Vet det var noe "AutoTune" ellerno slikt før, regner med det finnes enda, men det er vel bare "grovmapping" for å få motoren til å starte og gå?

 

Hvilke sensorer trenger jeg, og hvor kan jeg ta det fra? F.eks svinghjulssensor, kan jeg bruke den orginale?

 

Hadde vært fint med noen erfaringer på disse områdene.

 

Joakim-G

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har MS på min 240..

kjører med org sensorer, må ha TPS av potmeter type.

istedet for LMM bruker du MAP sensor, MS har dette.

ville kjørt med høy ohms dyser, da dette skal være enklere å mappe..?

MS II V3 kan styre både bensin og tenning.

 

NM-Performance her på forumet har god peiling på MS :)

-Volvo 245 16v Turbo Prosjekt-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei, og map-sensoren skal være hvor stor, 3 bars mapsensor på turbo, ellernoe slikt?

Hvilken bil har du tatt TPS'en fra da?

 

Kjøpte du alt ferdig loddet, eller loddet du sammen selv?

Hva blir ca-pris på dette, egentlig?

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte TPS hos KRB for 750kr eller noe.. Bare lage en adapter-plate, så funka den som fy den :)

 

Med 3bars MAP-sensor kan du vel lade tett oppunder 3 bar, så det burde jo holde for de fleste med rødblokk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte TPS hos KRB for 750kr eller noe.. Bare lage en adapter-plate, så funka den som fy den :)

 

Med 3bars MAP-sensor kan du vel lade tett oppunder 3 bar, så det burde jo holde for de fleste med rødblokk ;)

 

Og du har brukt alle de andre orginale sensorene?

Volvo - Før en drøm, nå en livsstil!

JRRacing

240'n min

- Volvo 240 GL, (snart FT + snacks :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her jeg!

Bilder av tps koblet til gasspjeld?

 

Er det mulig å bruke orginalt ledningsnett og lage en adapter ved tilkobling mellom orginal bensinhjernekontakt og MS?

Noen som kjører på dette eller har prøvd?

 

Enkelt ved skifte til og fra org. sprut og MS...

 

Anbefaler også å lese herhttp://www.megamanual.com/index.html

Har lest litt men tar en del tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser absolutt ingen grunn til å ville bytte tilbake til orginalt sprut hvis du har et bra mappa datasprut!?

Men det blir nok veldig vanskelig for sensorer skal kobles litt forskjellig og f.eks tps'n som MS bruker skjønner jo ikke den orginale hjernen en dritt av..

 

Jeg har ikke nmo bilder av tps montert på spjeld desverre.

Tok litt stål, borra ut hull til det staget som skal inn i tps'n. Borra så 2 hull som de orginale skruene traff i så jeg fikk skrudd fast braketten. Så borra jeg 2 nye hull til den nye tps'n... Ikke noen heksekunst akkurat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser absolutt ingen grunn til å ville bytte tilbake til orginalt sprut hvis du har et bra mappa datasprut!?

Men det blir nok veldig vanskelig for sensorer skal kobles litt forskjellig og f.eks tps'n som MS bruker skjønner jo ikke den orginale hjernen en dritt av..

 

Jeg har ikke nmo bilder av tps montert på spjeld desverre.

Tok litt stål, borra ut hull til det staget som skal inn i tps'n. Borra så 2 hull som de orginale skruene traff i så jeg fikk skrudd fast braketten. Så borra jeg 2 nye hull til den nye tps'n... Ikke noen heksekunst akkurat :)

 

Sant det!

Likte bare tanken på å bytte tilbake til orginalt! Ekstra sensorer, lufttemp f.eks, kunne jo bare hatt ledninger utenom org. nettet!

Men er ikke mye som skal til om en kjøper et ferdig nett for MS!

Så litt på org. tps´n i sta å det er noe ikke så vansklig å få til nei! hehe..

 

Angående mapping, med bredbåndslamda og autotune kommer du ganske langt, ikke sant? bare finjusteringer igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår