Gå til innhold

Da ble det omsider Amazon på meg også ;)

Ranger emnet


Stig73CamaroZ28

Anbefalte innlegg

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Og ang lakken på bilen.. Den er fin på 2 meters avstand, men så

ser man hvor mye småsår og lakkskader det er når man begynner

å studere. Så den er langt fra perfekt i så måte. Det er faktisk

lakken som er det dårligste på hele bilen!

 

Men denne skal lakkeres om uansett etterhvert, jeg lakkerer selv

så det gleder jeg meg faktisk til å begynne med. Da hadde det

vært værre om jeg måtte kappe ut svære deler av bilen også pga

ihelrusting. Jeg har ringt på sååå mange Amazoner både i denne

prisklassen og dyrere, som hadde både morkne bjelker og svære høl

både her og der. Så det lønner seg å ha litt god tid når man skal

lete. Jeg har lett seriøst i ca ett år.

 

Men jeg hadde div kriterier, som at jeg ville ha 2dørs, med

bremsekraftforsterker, og helst bremseskiver rundt om, nogenlunde

helt og pent interiør, god teknisk stand, og uten rust og bulker.

Og her fikk jeg alt det og mer til ;)

 

Videre planer ang lakken..

Jeg tror denne blir lakkert i rød apple-candy, med gull under

som jeg tenker å motivlakkere med sort.. Så det blir en fin dybde

og gull aktig glans i apple candyen, og motivet trer bare såvidt

igjennom som litt mørkere skygger i lakken. Og vil egentlig bare

synes når lyset treffer bilen rett. Jeg motivlakkerer selv, motiv

er litt usikkert enda, men tenker noe i retning hodeskaller og

iron cross.. Får se etterhvert. Dette er noe som må planlegges

grundig, og motivet ligger bare bakerst i hodet og lurer enda..

Så det er ikke noe som skjer i år ihvertfall. Er mye annet jeg

skal gjøre før lakkering også. Endel ny krom, tipper det blir

oppgraderinger i motoren, xenon lys, bakakselen skulle vært kortet,

har sinnsykt lyst på air-ride. Og vurderer Lexani/Ashanti hjul i

chrome med apple candy inserts.

Så en billig bil kan fort

bli veeeeldig dyr hvis dette skulle ta helt av....

Tiden vil vise, bilen skal nå brukes endel som den er i første

omgang. Kun med mindre custom oppgraderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan fant du bilen forresten? noen spesiell side?

 

Denne fant jeg på blocket.se.

Stortsett der jeg har lett, det er en jevnlig strøm av Amazoner

som selges der, noe for enhver smak både ombygd og original.

Noe å tenke på ang ombygd er at det er strengere regler i norge

på slikt, så man bør ikke handle hva som helst hvis man tenker

å ha skilter på den. Den kan være godkjent i sverige, men kan

bli et regelritt uten like å få godkjent her på berget. Så det

enkleste er nok å ta den inn så original som mulig. Bare et tips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..mye rart å se på blocket ja:)

Den fargen tror jeg kommer til å bli drit bra.

 

Men du lakkerer selv/er lakkerer,å bor i Meraker/meråker?

Du tar vel ikke på deg jobb etter arbeidstid du?:D hehe

 

hehe.. Jeg er ikke utdannet lakkerer. Men liker å holde på med

det som en hobby. Men akkurat nå så har jeg ikke noe egnet sted

for å lakkere biler. Holder på å skal fikse opp en garasje til

sånn mindre lakkjobber. Men det blir mest til eget bruk bare..

 

Har planer om å bygge storgarasje med egen lakkboks, men det blir

nok ikke riktig enda. Håper å få den mindre garasjen bra nok til

at jeg får sprøytet Amazonen på folkelig vis. Ellers blir det vel

til at jeg leier meg et lokale for anledningen.. :)

 

Det er mange som vil ha lakkert bilene sine, så du er ikke alene

som spør meg heller. Men jeg må nok beklage til deg også som til

alle andre som spør.. Kanskje etterhvert, men ikke akkurat for

øyeblikket.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk :)

hehe, smak og behag. Jeg syns det er litt hotrod-stuk over det

enkle dashbordet i en Amazon. ;) Har pusset over mitt med

svart skokrem nå, og fikk virkelig fram glansen i det igjen.

Så nå er det som nytt ;) Det går med endel Autosol også forøvrig,

har pusset opp det gamle toppdekselet

så jeg nesten angrer på at jeg handlet et nytt i krom fra ebay.. lol

 

Bakefolie og cola er også helt toppers å bruke på litt

matt og rustprikket krom. Bare et lite tips om noen skulle

trenge det ;)

 

dette blir spennende å følge med på:)

men lurte på åssen man bruker bakefolie og cola på krommen?:P

1966 Volvo Amazon b20

1993 Nissan 200sx s13 ca18det

1992 Audi S4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg kan vel bare si at jeg er minst like spent som deg på

hva som kommer til å dukke opp her etterhvert.. :)

 

Men jeg kan ihvertfall si med sikkerhet at bilen ikke skal ha

gangstercaps, bakrutesjalusi og rulles i arcanol.. lol :D

 

Bra!

Volvo amazon 70 modell. (Langtidsprosjekt)

Volvo 240 Turbo.

Volvo 240 86 modell. (Delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette blir spennende å følge med på:)

men lurte på åssen man bruker bakefolie og cola på krommen?:P

 

Cola har endel syre, og den fungerer som rustløser. Kan skvettes på krom som har mindre rust prikker for å løse opp disse. Cola fungerer også for å løsne fastrustede skruer mm..

 

Bakefolie, eller stekefolie som jeg egentlig mente å skrive kan brukes til å pusse krom med. Bare lag en liten ball av folien og rubb den mot krommen. Så lenge det er skikkelig krom så blir det ikke riper i krommen. Det kan brukes til å få vekk gammelt belegg på krom, irr, lettere rust, og krommen blir ganske så skinnende av det. Men ingenting slår Autosol likevel når det gjelder siste finishen for å få det optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter forresten litt med biltilsynet for tiden.. Det er 140 bakaksel på bilen for å få skivebrems. Og denne er litt breiere enn på Amazon. Og da ble det selvsagt krøll med typegodkjenninga. Vet det ruller flust med Amazoner med 140 bakaksel, men det var ikke dermed sagt at jeg fikk dette godkjent på norges strengeste biltilsyn, Stjørdal!

 

Vet jo at veteranimportreglene sier at bilen skal være mest mulig original, men da syns jeg det er dårlig gjort at jeg fikk dette godkjent på ett biltilsyn. Og så kommer jeg for å ta etterkontroll på nye reflektorer på Stjørdal og så begynner de å sjekke hele bilen på nytt?! Blir så forbanna, visste at jeg ikke skulle dratt dit med bilen!!

 

Funderer på å skaffe meg en maken bakaksel og korte denne til

riktig sporvidde, og samtidig få litt annen utveksling pluss

sperre mens jeg holder på. Dette var ting jeg egentlig hadde

planlagt å gjøre etterpå. Men det spørs om jeg bare skal få det

unnagjort, da blir det enklere med tanke på dekk og felger

senere også. Noen som har kjennskap til firma som kan korte en

bakaksel etter mål så jeg får en garanti på at det blir skikkelig

gjort?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter forresten litt med biltilsynet for tiden.. Det er 140 bakaksel på bilen for å få skivebrems. Og denne er litt breiere enn på Amazon. Og da ble det selvsagt krøll med typegodkjenninga. Vet det ruller flust med Amazoner med 140 bakaksel, men det var ikke dermed sagt at jeg fikk dette godkjent på norges strengeste biltilsyn, Stjørdal!

 

Vet jo at veteranimportreglene sier at bilen skal være mest mulig original, men da syns jeg det er dårlig gjort at jeg fikk dette godkjent på ett biltilsyn. Og så kommer jeg for å ta etterkontroll på nye reflektorer på Stjørdal og så begynner de å sjekke hele bilen på nytt?! Blir så forbanna, visste at jeg ikke skulle dratt dit med bilen!!

 

Funderer på å skaffe meg en maken bakaksel og korte denne til

riktig sporvidde, og samtidig få litt annen utveksling pluss

sperre mens jeg holder på. Dette var ting jeg egentlig hadde

planlagt å gjøre etterpå. Men det spørs om jeg bare skal få det

unnagjort, da blir det enklere med tanke på dekk og felger

senere også. Noen som har kjennskap til firma som kan korte en

bakaksel etter mål så jeg får en garanti på at det blir skikkelig

gjort?!

 

Hei Stig! Kjenner meg igjen med biltils på Stjørdal ja. Opplevde noe lignenede jeg også. En EU-Kontroll på min amazon på en bilverksted i Trondheim medførte en mangel: Visning til Biltilsynet av senkesett. Jeg bestilte time på Stjørdal da ventetiden var noen dager kortere der. Kontrolløren med refleksband begynte å henge seg opp i alt annet enn senkesettet.... Jeg fikk tilleggs mangellapp på lysfunksjon, hjullager framme og noe annet småtteri :-(

På en annen side hadde han helt rett angående både lys og hjullager, noe de slarkete karene på verkstedet i trondheim ikke oppdaget.

Ang. bakaksel er det litt annerledes. 140-akselen er noe bredere, og derfor passer ikke sporvidden. Kontrolløren har sine regler å følge, men noen ganger er det lov å bruke skjønn!

Har hørt om en som hadde problemer med å få godkjent 240-bakaksel på amazonen sin også. Der er sporvidden omtrent identiskt med amazonens. Kanskje er det et alternativ for deg å ta en 1031 bakaksel om du uansett vil bygge om til sperre...?

Hvilke motorplaner har du da egentlig?

Amazon 122S - 70 mod

MK 2 Golf Rallye

MK 1 Golf GTI - søker 16v motor til denne..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig! Kjenner meg igjen med biltils på Stjørdal ja. Opplevde noe lignenede jeg også. En EU-Kontroll på min amazon på en bilverksted i Trondheim medførte en mangel: Visning til Biltilsynet av senkesett. Jeg bestilte time på Stjørdal da ventetiden var noen dager kortere der. Kontrolløren med refleksband begynte å henge seg opp i alt annet enn senkesettet.... Jeg fikk tilleggs mangellapp på lysfunksjon, hjullager framme og noe annet småtteri :-(

På en annen side hadde han helt rett angående både lys og hjullager, noe de slarkete karene på verkstedet i trondheim ikke oppdaget.

Ang. bakaksel er det litt annerledes. 140-akselen er noe bredere, og derfor passer ikke sporvidden. Kontrolløren har sine regler å følge, men noen ganger er det lov å bruke skjønn!

Har hørt om en som hadde problemer med å få godkjent 240-bakaksel på amazonen sin også. Der er sporvidden omtrent identiskt med amazonens. Kanskje er det et alternativ for deg å ta en 1031 bakaksel om du uansett vil bygge om til sperre...?

Hvilke motorplaner har du da egentlig?

 

Hei, ja der sa du noe. Jeg var egentlig ikke klar over at 240

var smalere enn 140. Tenkte de var like.. Men leste nettopp om

det i en annen tråd her også. Så det spørs nok om ikke det blir

løsningen ja ;)

Det finnes jo i hauger og dunger, så da kan jeg bygge ferdig

en aksel sånn som jeg vil ha den før jeg bytter den over. Det

er ikke allverdens til planer for motoren enda, vet at den skal

oppgraderes. Men har ikke satt noe bestemt mål der enda.. Ser at

ca 180-200hk på motoren er kanskje et realistisk mål på en B20.

Har sett 750hk på en B20 også, sikkert j....g artig, men ikke

helt hva jeg vil kalle et realistisk mål pr i dag ;) Dessuten vil

jeg ha en bil jeg kan bruke hele året, og en motor som holder!

Faktisk er jeg mer opptatt av utveksling, kjørekomfort, støynivå

og bremser/kjøreegenskaper.. Vil ha en Amazon som ligger som

en nybil på veien, og har en utveksling som gjør den til en

behagelig bil å kjøre på langtur. Langbeint i gira og kompakt

på veien, og en motor som er både økonomisk og som drar akkurat

passe på de høyeste gira. Så alt stemmer overens. DET er målet

tror jeg. Men ifølge biltilsynet må jeg bygge om hele bilen

til original først.. Får vondt i huet av dem.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det der med sperre er vel mer et ønske enn et krav, helst med

tanke på at jeg kommer til å kjøre bilen på vinteren også. Og når

jeg først skal bytte aksel så kan jeg vel like gjerne finne noe

med sperre eller diff brems på.. Så trenger jeg ikke bytte aksel

enda en gang om motoren skulle bli fælere enn først planlagt..

Noen Ford 9" kommer det ikke til å bli behov for, men greit

om den tåler litt ekstra.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår