Gå til innhold

Chippa S6 -95 m/aut.kasse?

Ranger emnet


Rebell

Anbefalte innlegg

Dette temaet er sikkert tatt opp før, men spør likevel:)

 

Vurderer å kjøpe en 95 mod S6 med aut.kasse. km. ca 230.000.Den er chippet til ca 280hk. Hvordan tåler de kassene chipen?

 

Riski kjøp? og hvordan finner jeg ut om kassa er på "siste verset"?

 

Er kassa behagelig å kjøre med?

 

Noen innspill?

 

Takk :)

 

PS: Det er voksen eier av bilen, og den virker MEGET godt tatt vare på. Bl.a fullt servicehefte etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassene tåler det dårlig. Unngå chippet AAN med automatkasse. Punktum finale. Er endeløse eksempler på automatkassehavari på disse. De går føyken før eller siden, selv på originale 230hk.

 

Og før noen begynner å gnåle om at V8-ern med automatkasse har likt antall Nm som en chippet AAN: Det er den superbratte momentkurven med peak på 400Nm på lave 2k rpm som gjør at chippede turbobiler knuser automatkasser. Til sammenligning har momentkurven på V8 langt gjevnere stigning og når heller ikke toppen før 4k rpm.

4 ringer, 5 høl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassene tåler det dårlig. Unngå chippet AAN med automatkasse. Punktum finale. Er endeløse eksempler på automatkassehavari på disse. De går føyken før eller siden, selv på originale 230hk.

 

Og før noen begynner å gnåle om at V8-ern med automatkasse har likt antall Nm som en chippet AAN: Det er den superbratte momentkurven med peak på 400Nm på lave 2k rpm som gjør at chippede turbobiler knuser automatkasser. Til sammenligning har momentkurven på V8 langt gjevnere stigning og når heller ikke toppen før 4k rpm.

 

Hvordan kan det da ha seg at ES, TS og KRB alle sier at det ikke er noe problem å chippe disse kassene da? Tallene jeg fikk når jeg snakket med disse var 290hk og 420NM. Kassen tåler det fint. Disse kassene tåler en del om en bare vedlikeholder dem og følger serviceintervall på dem.

Så jeg sier at det er bare å kjøre på... Men det er uansett bedre med manuell da...

1996 Audi A6 2,6

2001 Audi A6 1,9tdi

93 Audi S4 Avant http://www.vwaudi-club.no/?s=car&car=11831

96 Audi A6 2,6 Quattro(X)

85 Audi 90 2,2(X) http://www.vwaudi-club.no/?s=CarProfile&CarID=4720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det da ha seg at ES, TS og KRB alle sier at det ikke er noe problem å chippe disse kassene da? Tallene jeg fikk når jeg snakket med disse var 290hk og 420NM. Kassen tåler det fint. Disse kassene tåler en del om en bare vedlikeholder dem og følger serviceintervall på dem.

Så jeg sier at det er bare å kjøre på... Men det er uansett bedre med manuell da...

 

Fordi over halvparten av S6'ene i Norge er automat. Ville kanskje vært litt dumt av disse tunerne og anbefale seg ut av markedet ved å ikke ville chippe disse bilene. De driver jo butikk. Nei da setter jeg heller min lit til alle som har erfart og nettopp havarert kassene sine pga chipping.

 

Visste at jeg kom til å tråkke på noen tær med det tidligere innlegget mitt og det var litt av meningen. Var satt litt på spissen, men hvis det kunne få trådstarter til heller å velge manuell er min misjon oppnådd. Ingen kan med hånden på hjertet si at en chippet AAN med automat er risikofritt. Derimot kan alle med manuell kjøre rundt uten å engste seg for girkasseras. I tillegg har man en kasse som passer bedre til motoren og en morsommere dag bak rattet. I rest my case.

4 ringer, 5 høl!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår