Gå til innhold

Oppussing av passat. forskjellige spørsmål

Ranger emnet


krt_

Anbefalte innlegg

driver å pusser litt på passaten. Har lakka en del med spray etter kode og skikkelig klarlakk.

 

Etter jeg har lakka og hadd på klarlakken så ser jeg at det ble ikke helt jevnt ( ja jeg er klar over at dette er en følge av bruk av sprayboks :shake ). Ser også at klarlakken ble litt "kornete" osv i enden av lakkområdet.

 

Har rubba en del og fått det mye bedre, men er likevel ikke helt fornøyd. Kan jeg våt slipe med p2000-p3000 papir for å få det jevnere? kan man gjøre dette etter at klarlakken er lagt på? den lakken jeg brukte var vannbasert, så regner med at vann pussing av den er vel heller håpløst?

 

IMG_5345_resize.jpg

 

sånn ser deler av taket ut etter at lakk og klarlakk er lagt på, som vi ser, er ikke det helt smooth hvis dere skjønner :confused:

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan våtslipe vannbasert lakk med våtsliping ja. Hvis det hadde vært vannfortynnbar lakk, kunne du ikke slipt den.

 

Det er bare base fargen som er vannbasert tror jeg( :well: ), så det skal gå bra om du våtsliper klarlakken hvis du har lagt på noen lag med klarlakk. Om du våtsliper med 2000, så kan du polere etterpå

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg slipt bort klarlakken, dratt på biltema å kjøpt en lakksprøyte til 269,- kroner, og lagt på klarlakk med den! Da får du hvertfall jevnt sprøytebilde! Grunnen til at du sa det var litt "kornete" er fordi du ikke har lagt på nok klarlakk. Den skal legges på så tjukt at det nesten renner.. Da blir det blankt da!:O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan våtslipe vannbasert lakk med våtsliping ja. Hvis det hadde vært vannfortynnbar lakk, kunne du ikke slipt den.

 

Det er bare base fargen som er vannbasert tror jeg( :well: ), så det skal gå bra om du våtsliper klarlakken hvis du har lagt på noen lag med klarlakk. Om du våtsliper med 2000, så kan du polere etterpå

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg slipt bort klarlakken, dratt på biltema å kjøpt en lakksprøyte til 269,- kroner, og lagt på klarlakk med den! Da får du hvertfall jevnt sprøytebilde! Grunnen til at du sa det var litt "kornete" er fordi du ikke har lagt på nok klarlakk. Den skal legges på så tjukt at det nesten renner.. Da blir det blankt da!:O

 

 

okei! takk for svar!

Vel, om den var vannbasert eller vannfortynnbar ble jeg i tvil om nå hehe. han fyren sa alle fall at jeg kunne vaske bort fargen hvis jeg ikke ble fornøyd :p

 

Lakksprøyte, slik man kobler på kompressor? i såfall må jeg kjøpe kompressor :p

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som vannfortynnbar lakk ja.. hehe:)

 

Det du trenger for å lakke er:

 

- Lakksprøyte

- Kompressor

- Vannfraskiller ( tar bort fukt fra kompressorlufta )

 

Du kan jo sikkert spørre om noen kompiser i nærområdet kan låne bort kompressoren sin?

 

Har stortsett bestemt meg for å kjøpe kompressor mm. er jo ingen dum invistering siden man kan koble mye annet verktøy til den også.

 

Så da må jeg ha syrefast grunning, lakken og klarlakk?

Volvo V40 1.8 Sport Edition 2004mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig nok å matte ned den gamle lakken som feste, men du er på den trygge siden om du legger på et nytt lag med en god grunning.

 

Jeg spør alltid en billakkerer om hvilken grunning/lakk/klar han anbefaler, de har erfaring med disse produktene.

Det du kan gjøre, er å be om å få basefargen på boks (enkelt, slipper rengjøring av sprøyte også videre) og klarlakke med sprøyte. Grunnen til dette er at det er ikke høyt nok trykk på spraybokser for å få et tjukt lag, men siden det er base så går det greit. Da legger du klarlakk med sprøyte for å få et tjukt og solid lag til slutt! :)

 

(Selvfølgelig best å bruke sprøyte til alt, men å få blandet etter lakkkode på boks er helt kurant for slike reparasjoner! Gjør ofte dette selv.)

 

:) Lykke til med Passaten, blir nok fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår