Gå til innhold

Utregning av fart av biltilsynet?

Ranger emnet


JÅR

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om noen har har noe peiling på hvoran dette utføres, og hvor stor vekt det blir lagt på en slik utregning i forhold til sjåførens opplysninger i en eventuell straffesak?

 

Må jo være enormt mange variabler i ett slik regnestykke...

-94 MB C180

-86 MB 190 2,3-16V

-81 Opel Ascona B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen har har noe peiling på hvoran dette utføres, og hvor stor vekt det blir lagt på en slik utregning i forhold til sjåførens opplysninger i en eventuell straffesak?

 

Må jo være enormt mange variabler i ett slik regnestykke...

 

Jeg vet ikke akkurat hva slags formel eller regnestykke de setter opp, men det må nok være en del variabler, ja. Det er nok til en viss grad basert på synsing og til en viss grad på matematiske og fysiske fakta. De opererer nok med solide sikkerhetsmarginer når de gir et cirkaresultat, og dommeren vil selvsagt også ta det med en klype salt.

 

Avhengig av hva slags hendelse som har funnet sted, kan det være mange ting å se på - bremsespor, andre merker i terrenget, skader på kjøretøy, skader på terreng/bygningsmasse, slitemerker på dekk ("stive hjul"), hvor mange ganger bilen rullet ned skråningen, hvor langt bilen skled bortover på taket osv.

 

En bekjent fortalte meg om en episode i Porsgrunn for noen år siden der en bil hadde kjørt veldig fort gjennom sentrum, truffet fortauet, gått rundt og landet på taket en del meter lenger bort. Da mente de såkalte ekspertene/ingeniørene i Statens vegvesen at "bilen på ulykkestidspunktet hadde holdt en hastighet på mellom 120 og 180 km/t". Så ja, det er jo et godt slingringsmonn i en slik antakelse, men det er da uansett en god del høyere enn de 50 tillatte km/t på stedet...hehe...

 

For øvrig heter det ikke Biltilsynet, men Statens vegvesen. De byttet navn i 1995.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bruker fysikk når de regner slikt. Når de skal regne ut ved f.eks en kollisjon mellom 2 biler, så er det en del de må vite.

De må vite vinkel mellom bilene, hvor de står (avstand fra sammenstøt til hver bil), hvor mye friksjon hver bil har osv.

Dette er noe av det de trenger for å f.eks finne fart.

 

Kan se om jeg finner fysikk boka fra VGS, der har en noen formler som Politi og SVV bruker.

 

Er ikke noe enkelt å regne, og man kan ikke si at resultatet er 100% riktig.

90 Toyota Celica GT4 ST185

86 Volvo 240

x 93 Volvo 240 (B230FK)

x 92 Ford Sierra 2.0i CLX (førstebil)

x 86 BMW 320i (rust exlusive)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan man jo begynne å lure på hvor stor vekt man kan legge på en slik utregning i noe så alvorlig som en rettsak:confused:

 

Veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel... La oss ta mitt eksempel fra Porsgrunn... Selv om man ikke har fått fastslått nøyaktig hvor fort han kjørte, er det jo ved hjelp av denne utregningen ingen tvil om at han uansett har kjørt så fort at han fortjener en tur bak murene og et par år uten førerkort. Så jeg vil ikke si at det ikke bør vektlegges, man må bare være bevisst på at det er visse usikkerhetsmomenter knyttet til en slik utregning.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår