Gå til innhold

Har jeg koblet tåkelysene riktig?

Ranger emnet


melonen1

Anbefalte innlegg

Har koblet tåkelysene slik som på bildet, men har aldri koblet før så lurer på om dette kommer til å gå bra? Var en som sa at jeg kom til å svi bryteren skjønner dere :S

 

Hvis det er alvorlig feil, hva må i såfall gjøres?

 

Tkelys.jpg

 

Takk for alle svar :)

Volkswagen Golf IV 1,4 -98

x: Volvo 240GL 2,3 -89

x: Volkswagen Transporter -74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei :)

 

For det første, så skal tåkelys bare lyse sammen med parklys. Så du må ha inn minst ètt relè. På det kobler du styrestrøm på et 87a relè(med 5 utganger altså) på hovedlysene, og strøm til parklysene på 87a kontakten. Da får ikke parklys strøm når hovedlys står på :) I tillegg ville jeg anbefalt å satt på relè på bryteren ellers vil den, som kompisen din sier, bli svidd etterhvert.

 

(på en annen side, om du skal ha det bare til å lyse, ulovlig og uten en bryter som kommer til å vare spesielt lenge, da er det kobla riktig :D )

928

FL-612

7/CBR1100XX

Serie 3

City 2+2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett inn ei 4, el 5 pola relè.

På alle kontaktene der er der nr.

30 - Batteri (husk sikring)

85 - Jording. som settes på strømførende som går til nærlys.

86 - Til bryter ( Fra parklys )

87 - Til lykt(er)

Og er releet 5 pola, kobler du den andre lykta på 87a.

 

På denne måten slukker tåkelysa når du slår over til nærlys. På enkelte biler vil d imidlertid komme på igjen når langlysene slås på. Da må du seriekoble det hele gjennoim 2 stk releer, og jorde rele nr 2 på langlysene, bruke utgående på rele 1 til styrestrøm til nr 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett inn ei 4, el 5 pola relè.

På alle kontaktene der er der nr.

30 - Batteri (husk sikring)

85 - Jording. som settes på strømførende som går til nærlys.

86 - Til bryter ( Fra parklys )

87 - Til lykt(er)

Og er releet 5 pola, kobler du den andre lykta på 87a.

 

På denne måten slukker tåkelysa når du slår over til nærlys. På enkelte biler vil d imidlertid komme på igjen når langlysene slås på. Da må du seriekoble det hele gjennoim 2 stk releer, og jorde rele nr 2 på langlysene, bruke utgående på rele 1 til styrestrøm til nr 2

 

Slik kan du koble og det blir lovlig, sprederne har nemlig lov å lyse med fjernlysa, men ikke med nærlys.

Ellers kan du bare koble 85 rett til jord, så vil sprederne virke sammen med park, nær og fjern.

Skal se om jeg får snekra sammen ett koblingsskjema etterpå.

 

Det i rødt må du ikke gjøre, det er skrivd av en som ikke har helt peiling på relèer.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det i rødt må du ikke gjøre, det er skrivd av en som ikke har helt peiling på relèer.

 

Enig, men hadde man brukt ett 87b rele, så blir det riktig... Det har nemlig dobbelt kontaktsett. I motsetning til 87a som har vekslende kontaktsett :)

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men siden jeg bare vil ha det sånn som nå, at jeg har en egen bryter til lysa som jeg slår av og på somm jeg vil, da er det greit?

 

Nei! Du skal ha relé. Brytaren liker ikkje at det går stor strøm igjennom seg

Bilforumet.no
Moderator: Bilpleie - Bilstereo

-2003 Volvo S60 2.4D
-1981 Porsche 911 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryteren bør tåle det, se hva bryteren er merka med(f. eks 20 A, 30 A ) Den bør være merka med minst 20A og være av god kvalitet.

 

Men du får mangel på den koblinga på EU-kontroll eller om du blir stoppa.

Dessuten bør du ha minst 1,5mm2, helst tjukkere kabler hele veien med den koblinga og belage deg på spenningsfall i kretsen.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår