loxus Skrevet August 1, 2008 Rapporter Share Skrevet August 1, 2008 Finnes det en "universal" løsning på å få lagt strømmen til sigaretttenneren over på tenninga på bilen min? Uansett nøkkelposisjon er det alltid strøm i uttaket, men jeg ønsker at det blir slått av. (hvorfor? bruker ikke bilen hver dag, da jeg tar buss til jobb. batteriet går derfor tomt etterhvert) Chrysler Stratus 99' :) Siter [X] 2007 - Volvo C30 2.0D [ ] 1991 - BMW e34 525i [ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0 [ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D [ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slitenvolvo Skrevet August 1, 2008 Rapporter Share Skrevet August 1, 2008 Så lenge sigarettenneren ikke er på (trykket inn) så trekkes det ikke strøm der. Tror du må lete etter strømtyven en anen plass. Siter - Rust never sleeps. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OndSofa Skrevet August 1, 2008 Rapporter Share Skrevet August 1, 2008 Så lenge det ikke står noe i sigarett-tenneren, så vil det ikke trekke noe strøm.. Siter '96 Audi A4 1.8TQ '08 Opel Vivaro 2.5TDCI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
loxus Skrevet August 1, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 1, 2008 Poenget er at jeg som regel glemmer å ta utav det som er i sigarettenneren (alle 3 tingene). Vil bare ha det slik at når jeg vrir om nøklen så er jeg sikker på at alt er slått av, uansett om jeg har glemt å ta noe ut fra kontakten :) Siter [X] 2007 - Volvo C30 2.0D [ ] 1991 - BMW e34 525i [ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0 [ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D [ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet August 1, 2008 Rapporter Share Skrevet August 1, 2008 Ok. Hvis du har litt innsikt i elektronikk, så vet du kanskje va et rele er. Det er en spenningsstyrt bryter. Det benyttes bl.a. til å slå på hovedlysene når tenninga slås på. Og de finns i sikringsboksen i motorrommet hvis du har en der. Et rele brukt i elektronikk har minst 4 pinner. De i bilen har ofte 3. Men jeg forklarer prinsippet ut fra 4 pinner da det er lettest å forstå. Si det sånt: Om du kjører spenning ut på pinne 1 og 2 (vi sier at pin 1og2 er spolen på releet) Så vil releet åpne seg (eller lukke seg - kommer an på normal tilstanden. Et rele betegnes som NC eller NO - normally closed eller Normally Open) Når pin 1 og 2 har spenning så vil det åpne for spenning mellom pin 3 og 4. Dvs kretsen lukkes og spenning kan passere gjennom releet. Det gjør at du med en liten strøm kan styre en mye større strøm. Sigarett-pluggen er vel sikra med 30A eller noe sånt... Så du må få fatt på et rele som tåler 30A og helst litt mer. Så kobler du til pin 1 og 2 til et annet rele som åpner når tenningen slås på - f.eks. varmeapparatvifta, CD spilleren, hva som helst bare det er styrt med tenningsbryteren. Så kutter du + til sigarett tenneren. Og kobler inn releet sine pinner 3 og 4 inn der du kutta, som en bryter, bare denne er en spennings-styrt bryter. Siden jeg er alarm montør så kunne jeg jo lagd en beskrivelse på hvordan du kunne fått aktivert sig-pluggen ved hjelp av bevegelsesdetektor :D men det er vel heller ikke nødvendig :D haha. Lykke til. Dette er ikke komplisert i det hele, men prinsippet om rele må forstås om du skal gjøre nytte av det... :) Vanvittig mye bra stoff på internett om dette her. Et vanvittig bra forum på elektronikk er http://www.dutchforce.com Lykke til Edit: De pinne nummerene er bare noe jeg fant vilkårlig på for å vise eksempel - det er ikke sikkert at releet du skal bruke har nummer på samme pinnene... Så gå ikke etter mine pin nr. som en fasit, men heller les i releets datablad.... Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
loxus Skrevet August 1, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 1, 2008 Har gått på elektrolinjen selv, så er godt innefattet med grunnprinsippene her. Håpte bare det var noe så enkelt som å plugge om ett av releene som allerede stod i sikringsboksen. Håpte jeg slapp å grave inni konsollet (har akkurat blitt ferdig med å strekke høytalerkabler og lukket igjen etter meg) Men da får jeg kjøre på når jeg kjeder meg. Siter [X] 2007 - Volvo C30 2.0D [ ] 1991 - BMW e34 525i [ ] 1999 - Chrysler Stratus 2.0 [ ] 2007 - Nissan Narvara 2.5D [ ] 2005 - Renault Kangoo 1.6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg