Gå til innhold

Bytte av Diffrensial (klokka) i bakstilling


mekkal

Anbefalte innlegg

Morn folkens! i dag har jeg virkelig hatt jobben!

 

Har lenge hatt litt "dunking" i bilen min når jeg tarigang og når vi leiker oss å sladder, girer osv. MÅ ikke finne på å burne på asfalt! da kommer det sterke dunkelyder!

 

Meen, så i går skulle jeg på butikken en tur, å i det jeg skulle svinge inn på parkeringa sa det bare "Kabang, dunk duuuunk BANG" i bakstillinga! Hjula LÅSTE seg:P fikk ikke rikka bilen, prøvde jeg å kjøre forover men da bare butta det (sperra), og bilen kvælte seg! heldigvis gikk det ann å rygge, så jeg rygga litt å kjørte fram igjenn, og alt var som før! :S virka ihvertfall!

 

Så stakk ned på verksted å kikka litt på det, og mellomakselen satt forferdelig "slarkete" inni klokka! I tillegg mistenker jeg lite olje, for det ser ut som om det har lekket litt! Lager innfestninga er vel noe dårlig, så klokka er vel Kast eller må overhales

 

jeg har jo en delebil stående, så var ned på thorshovd i dag å kjøpte no girolje å qmi, så var det rett opp å byne å demontere på delebilen, her måtte det bare byttes/overhales.

 

men fy faen for en jobb! hadde delebilen over grava, å tjaa, skrudde av mellomakselen som satt med 6 bolter (satt som FAEN) hmmm, så løsna jeg drivakslene, så 4 bolter i bakant. da trodde jeg den var løs å jublet, hehe, men neeeida, satt jo selvfølgelig 1 skrue til, en 17mm. MEN denna hadde da en svær umbrako på andre sia! å dææægern den kom jeg ikke til på! så endte opp med at jeg skrudde av hele bakstillinga :P (fant ut at det var MINDRE plunder hehe, angra faktisk på at jeg ikke bare gjorde det med en gang).

 

Fikk skrudd ut bolten å da var klokka ute :) det var alt jeg rakk i kveld, i mårra skal jeg ha den med på jobben å gå over den tenkte jeg, i tillegg var det en GAMPEsvær umbrakoskrue for å få tappet den for olje hehe.

 

Noen andre som har gjort samme jobben? tips å triks for å kanskje ikke gjøre det så "tungvindt" som jeg gjorde det? Noe jeg burde se etter når jeg har oppe klokka?

Hvilken olje anbefales brukt? jeg tenkte jeg bare sku bruke vanlig gearolje åsså qmi sin tilsettning for å få en fin gange ;)

 

skriver litt i mårra hvordan det blei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaaa! da var jobben gjort!

 

men nå har jeg et nytt problem hehe, faen heller, klokka jeg satt i var helt iorden virka som når jeg hadde den "på gulvet"

satte den i, å nå er det akkurat som jeg har motsatt av sperre, asså hjula går ikke forover, ene går, men da går det andre bakover :S Skjønner ingenting nå... vi jekka opp bilen i sta, og vist vi prøvde å dra hjula i lik rettning bare sperra det:S ulik rettning går. det går heller ikke å holde ene stille å snurre det andre. hmmmm....

 

 

kurrant jobb da, husk å sjekke etter pos. på opplagringa til mellomakselen vist man plukker av den (festa med brakett, justerbart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jojo, ikke missforstå meg! hehe, jeg er enig i det, men MITT problem er at nå jeg kjører forover vil det ene dekket den andre veien! altså, det sperrer bare når jeg prøver å kjøre.Ene dekket låser, har ikke sperre ;)

 

 

 

Forska litt på det i dag, skjønner lite. Skal prøve å få tak i ei anna klokke hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAHA gutta! "hold your horses"

 

Nå vil jeg først, FØRST, poengtere at jeg er en luring på 18 år som ikke har styra så alt for mye med drivverk på biler, så jeg PRØVDE bare sjøl:P siden det koster ti tusen på verksted, OG for å tja, lære litt osv.

 

hehe, DET jeg hadde gjort gærnt var at når jeg skrudde sammen faenskapet var at jeg skrudde mellomakselen fast på klokka først! såå festa jeg klokka fast i karroseri, og når du ikke har mellomakselen i "spenn" fra framre mellomaksel så får du skrudd klokka MYE høyere opp! hehe, så mellomakselen min lå jo å sperra mot karroseri!!

 

Latterlig bra feil eller? Detta fant jeg først ut nå, pga jeg tok en liten kjøretur med bilen! kom innigjenn så jeg jo det at detta hadde jo fått seg en trøkk! så jeg skrudde frahverandre mellomakselen å festa den inn i flensen forran først, SÅ i klokka, og så skrudde jeg til det festet forran på klokka (det med ubrakoen og den trange 17mm muttern)

 

Bilen er helt nydelig å kjøre! Merket utrolig forskjell, spessielt på støy, og ved bruk av clutch, "høgger" liksom ikke noe som helst lengre =) Jeg er fornøyd!

 

Nedsiden er jo at jeg måtte kjøre volvo 240en til en kammerat i 1 dag pga jeg ikke fikk dette til, hehe, det var helt forferdlig:P (dårlige dempere osv)

 

Men da ordna det seg til slutt da gutta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår