Gunnar KRC Skrevet Juli 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2008 Nå har jeg endelig fått starta på 240n min som jeg kjøpte i november i fjor. Dette er altså en 1991 mod 240 GL men som er førstegangsregistrert 27.12.91 Den har mye ekstra utstyr å kraftigere motor så jeg har en stor mistanke om at dette faktisk er en Classic utgave. Derfor kommer jeg til å ta vare på alt av orginaldeler og heller kjøpe meg en 242 når jeg får råd til det som jeg kan ha motoren og utstyret i, og da kunne beholde en orginal classic utgave. Her er noen bilder av bilen slik den var da jeg kjøpte den: Siden den tid har jeg fått tak i noen dårlige felger, senk, hvite blinkers rundt om, sperreaksling, nye bremseskiver, klosser, fordelerlokk++ Sånn ser den ut nå: Videre planer med bilen er motor; b230fk 98mod med 531 topp, Etterhvert som jeg får råd skal jeg også bytte og skaffe ny turbo, dyser, bytte LMM til 3", chipping må til, bensinpumpe og bensintrykksregulator skiftes, h-profilråder, ny justerbar wastegate, 3" eksosanlegg, samcoslanger, intercooler, M90 eller getrag kasse, truetrack sperre, suplerflex foringer foran og bak, bedre bremser, super DTM 17" eller 18", ny kam og justerbart kamdrev. Er sikkert mange ting jeg har glemt enda men det kommer ettersom jeg får handla saker og ting. Er litt rust på bilen som må ordnes og den må poleres eller evt lakkes opp igjen men det er avhengig av økonomien desverre :) Hva tror folket? Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
luigi Skrevet Juli 31, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 31, 2008 fin bil:) poler den ofte, da rød falmer fort :/ Siter MVH Raymond Myrland 940 front ønskes. 960 intriør ønskes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet August 5, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 5, 2008 Da har jeg henta en 230fk motor som jeg er i ferd me å putte i den + at jeg har vært hos bcb og kjøpt litt snæks! Bilder kommer snart :) Det som skal skje med motoren foreløpig er at jeg skal bytte wastegate til en justerbar en med 1bar standard ladetrykk, montere forsterka motorfester, flytte ojlekjølern å bygge den om til luftavkjøling, chipping (ecomax), montere ny intercooler, 3" eksos, sikkert mye jeg har glemt da men. Hvor mye hk kan jeg håpe på med 1bars ladetrykk, ecomax chip, 3" sportanlegg og 531topp? Har det egentlig mye å si å bygge om til 3" LLM? har fått tak i en intercooler som det er 2,5" rør inn og ut på som skal holde til godt over 400hk, bør ikke det være bra nok? Men hovedspørsmålet her er vel egentlig om orginaldysene, orginal bensinpumpe og bensintrykksregulator holder? lommeboka er nå bunnskrapt men må jeg oppgradere det så får jeg benytte meg av mastern :( Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet August 10, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 10, 2008 Får vel legge inn noen bilder av seneste utviklingen Har vært på BCB å henta noen gromdeler :) Ja det er et JT 3" anlegg dere kan skimte i bakgrunnen der, har ikke råd til noe mer avansert enda Her er gamle f motoren klargjort for fjerning FTn får forsterkede motorfester, ny justerbar wastegate, sandwich til luftavkjølt olje, ny "fordeleraksling" med nye simringer Her er FTn på vei inn (merkelig hvor mye motstand denne motoren gjorde for å havne i en 240) og etter et par timer med banning er den på plass :) Har såvidt fått begynt å tilpasse IC Har også fått skifta eksosanlegg (bilder kommer) Hvor er det mest fornuftig å sveise inn lambdasonda? I gamle eksosanlegget var den faktisk flytta til katten, men jeg syns det var litt rart. Går det greit å sette oljekjølern foran IC eller vil dette påvirke innsuget med tanke på varmen? Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Mai 20, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2009 (endret) da er det vel på tide med en oppdatering igjen :) ic og oljekjøler på plass motorrom slik det er nå getrag kassa jeg skal bruke og ny hatthylle Har også skaffet meg 16t turbo, 968 dyser, justerbar btr 1:1,2 getrag 265, bensinpumpe bosch 044. eneste jeg mangler for å få bilen komplett er ny clutch og trykkplate + ny bensinchip til oppsettet mitt flere bilder og oppdatering om hva som skjer kommer snart :) Endret Mai 20, 2009 av Gunnar KRC Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo2turbo Skrevet Mai 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2009 Nice!!! fett med nakkestøtter i baksete Siter Volvo 240GLE 88mod http://www.bilforumet.no/200-serien/225015-moslets-240gle-88mod.html Volvo 240 turbo samme tråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Mai 20, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2009 takk for det :) har også skaffet godkjenningspapirer fra volvo så jeg får godkjent den med denne motoren, pluss at når jeg snakket med volvo norge fikk jeg bekreftet at dette faktisk er en volvo 240 classic :D og til de som synes at det er dumt å "ødlegge" en 240 classic med å bygge den om til en turbobil så vil jeg bare få sagt at jeg tar vare på alle orginaldeler så jeg kan få den tilbake i orginal stand når jeg får tak i et bra 242 karrosseri elns som jeg kan sette ft`n i :) Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Næssen Skrevet Mai 20, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 20, 2009 Fin bil! heldiggris som har turbo.hehe Siter Volvo amazon 70 modell. (Langtidsprosjekt) Volvo 240 Turbo. Volvo 240 86 modell. (Delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Mai 21, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2009 turbo er gøy :D i dag har jeg demontert m47 kassa, clutch, eksosanlegg,mellomaksel og bytta motorfester så alt er klart til å montere getrag kassa. har også starta på ombygging på vannavkjølinga til turboen. 16Tn er også på plass men får ikke montert resten av eksosanlegg, vannavkjøling ++ før nye girkassa er på plass slik at jeg vet at motoren sitter som den skal og jeg ikke må starte å tilpasse alt på nytt (for tredje gang :() skal prøve å få ut bilder snart men dataen min har krasja så jeg må få ut bildene av den og inn på nydataen først :) noen som har et fjørntårnstag til overs eller? ;) Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
exori5 Skrevet Mai 21, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 21, 2009 Dette blir jo rått, mye Hk regner du med å ta ut ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maztro Skrevet Mai 22, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 blir jo kjempebra dette her :) må du banke ut noe i girkasstuellen når du skall ha inn geetragen.. eller er det bare å få tak i flens og montere clutch huset på kassa? Siter bad ass boys are driving bad ass toys Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Mai 22, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 22, 2009 regner vel med rundt 250-60 hk i første omgang :) Clutchuset er fra volvo og kassa er ikke mye større enn m47 som var der fra før så jeg regner med at det passer tålelig bra. men det finner jeg ikke ut før jeg får råd til ny sinterlamell og ny trykkplate ;) Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoakimD Skrevet Mai 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2009 hvordan er d å sette på oljekjøler på fk? mye som må byttest? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet Mai 23, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2009 det er lettvint, kjøp en "sandwich" som du har mellom oljefilter og blokk som er beregnet for oljekjøler, skru ut bolten som holder oljefilteret og snu bolten så du får skrudd fast sandwichen, slanger fra sandwich til oljekjøler (tror det var slik, er ei stund sia jeg gorde det :)). du ser på bildene hva hva jeg har brukt :) Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JoakimD Skrevet Mai 23, 2009 Rapporter Share Skrevet Mai 23, 2009 men på fk'en min er ikke filtere skrudd rett på blokka.. er flyttet bakover mot girkassa so går de noen slanger ut før oljefiltere og opp på noen rør Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.