Gå til innhold

Forgasser eller injection i min Vectra A 94mod 2.0 8v??

Ranger emnet


BChris

Anbefalte innlegg

Hei, eg har ein Opel vectra A 94mod 2.0 8v, og lure litt på kossen ein kan se forskjell på ein forgasser motor og ein injection motor, har mekka masse på motorsykler og slikt, men er relativt ny på bil mekking, og føler at dette e lurt å kunna sjå forskjellen på. hadde vore fint med bilder av begge :) Står 2.0 i vognkortet på min opel, men har sett at andre som har skrevet om deres vectra A 89mod 8v har 2.0i, så er litt forvirret om min er forgasser eller injection:S føler meg som den mekke nooben:P Takker for alle svar eg får!

 

Mvh

 

Nyregistrert Bilforum bruker:)

Opel Vectra A 94mod 2.0i 8v (Førstebil)

X Yamaha Virago 98mod 125ccm XV (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bilde av en injection motor - riktignok en toyota, men du ser den lange sylinderen til venstre i bildet. Det er innsugskammeret hvor det også vil gå en tykk slange til luftfilterboksen som ligger på siden. Dette er injection.

 

http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/9975/enginepix/bzpix/4AGELU.JPG

 

 

Om du har en forgasser så vil den ligne denne her:

 

http://img.auctiva.com/imgdata/5/9/2/6/5/1/webimg/83387203_o.jpg

 

Den vil også ofte ligge under en boks med luftfilteret oppi. Ofte en rund boks, men ikke alltid.

 

Eksempel på bil med forgasser:

 

http://www.zmit.info/rolla/lil%20rolla%20engine.JPG

 

ovenfor ser du den sorte runde boksen på toppen av motoren hvor luftfilteret ligger. Under den sitter forgasseren.

 

 

http://www.karasi.hr/toyota/toyota1.jpg

 

Dette er bilde av en nesten tilsvarende motor bare med injection. Selve toppdekselet på motoren vil kanskje være merket slik som denne med EFI eller noe i den duren. Electronic Fuel Injection eller noe sånt... Her ser du innsugshuset merket med 5 (og til venstre for tallet) mens luftfilteret sitter i en boks på siden.

 

Håper dette klarer ting litt opp... Har ikke peil på opel, men som regel er det ikke vanskelig å se forskjel på injection å forgasser. Prinsippene er oftest de samme... :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også veldig sjelden biler over 90 har forgasser, det finnes men som sagt sjelden

 

Jeg lurer fælt på hvilken bil det skulle være som har forgasser i 1994. Utslippskravene begynte å bli så strenge da, at man neppe klarte de uten et helt eller delvis elektronisk kontrollert innsprøytningssystem.

__________________

You need only two tools: WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har injection iallefall, så masse er sikkert nå:P hehe, har drevet å lest litt rundt, og sett litt og gjort litt reint i motorrommet, og der står det ingravert (etter å ha gjort litt reint) "Injection":P men takker for alle svar:) men Magnul, om eg har C20NE motor veit eg ikkje, men har iallefall 116 hk. Forresten, dersom eg skulle finne på å skifte motor til noke med litt mer krefter, kalla motor skulle eg då valgt? kalla bil skulle eg tatt motoren fra:P?

Opel Vectra A 94mod 2.0i 8v (Førstebil)

X Yamaha Virago 98mod 125ccm XV (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk da at det er ikke bare å bytte motor med mer effekt. Dersom du skal øke effekten utover det du har lov til uten å forandre vognkort, så må du også begynne å bygge om bremser og andre slike kjekke ting... Om du har 116 hest så tviler jeg på at tilsynet vil godkjenne bilen med en motor som har f.ek. 200 hester med originalbremsene dine. Men ikke vet jeg...

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes biler med lambdasonde, katalysator og forgasser, sitter noen elektroventiler i forgasseren som korrigerer blandinga, sjelden vellykket, sett for eksempel Nissan Sunny, Subaru Justy med slik løsning(snakker ikke om monopoint), men tror ikke det var så mange som overlevde til 1994

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår