Gå til innhold

Spm. om strømkabel.

Ranger emnet


Hurricane2

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Bilen vår (moren min sin) var nylig på verksted for å fikse forstillings greier.

Da moren min kom for å hente den så kommenterte han som hadde fikset bilen at strømkabelen fra batteriet til bagasjen var farlig. Kabelen ligger inntil karoseriet noen steder og hvis det blir hull på beskyttelsen rundt kunne det ta fyr. (Ja, har sikring ved batteriet).

Han sa at det må legges ekstra beskyttelse rundt og hvis ikke, hadde bilen ikke kommet igjennom EU-godkjenninga. Dette skremte moren min slik at hun vil at jeg skal ta på ekstra gummi rundt hele strømkabelen.

 

Noen smarte innspill om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen smarte innspill om dette?
Prestasjonsangst; nå! ;)

 

Uansett:

Neste gang ber du din mor overfor mekanikeren peke på de øvrige originalmonterte kabelene som ligger åpent rundtomkring langs karosseriet i motorrommet... evt. bytt verksted. Virker nesten som et av de verkstedene som ser an bileier og hvor mye h*n kan vris for penger før man "vurderer" om bilen skal godkjennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du sier der TransMedia. Men lurer på om det er vanlig å sette på ekstra beskyttese rundt strømkabelen eller om dette bare er tull?! Hva har dere gjort? Jeg har aldri hørt om noen som har gjort dette.

Har jo en passe tykk strømkabel som har bra beskyttelse fra før. Hvis man skal ha ekstra gummi rundt, er det jo ikke noe vist å ha den orginale beskyttelsen da, hvis den er så dårlig.

La oss si at det blir hull i strømkabelen som har forholdsvis bra beskyttelse fra før, da blir det jo lett hull i en liten gummi kappe også (hvis det er en skarp kant som skjærer eller noe).

Mekanikeren sa også noe om at det er ikke alltid sikringen virker, men jeg trodde at hvis ikke sikringen virker da går det vel ikke noe strøm igjennoim den heller?? Mulig jeg tar feil.

Jeg har vært på Biltema for å finne noe som kan passe, men de sa de ikke hadde noe slags gummi eller liknende til å ha rundt strømkabler. Har prøvd å lete etter det på flere steder, men finner ingen ting som kan passe. Takknemmlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beskyttelsen som ligger rundt kabelen er kun for at ikke du skal få strøm, skal du beskytte kabelen for mekaniske påkjenninger trenger du et rør av et slag.

Får mange typer rør. Alt fra korigerbare rør. Til faste rør i plast med forskjellige egenskaper. Til metallrør som ofte er til utebruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig at du også kan bruke rør, Du kan bruke et rør som heter panser slange i stål eller stål plica, kanskje også k-rør som elektrikere bruker for å legge kabler i hus, røret er laget av plast, det er et fleksibelt rør.

 

Panser slange i stål eller stål plica.Dette er et rør som har gummi inni og metall rundt. Fleksibelt. Har brukt det selv for beskyttelse av kabler som skal brukes til å ligge ute, både til sterkstrøm og svakstrøm.(Brukte det på en jobb for persienne-styring).

 

Det beste for deg er om du drar til en elektro-grossit som selger slikt utstyr som trengs for beskyttelse av kabler, der kan du fortelle dem hva som er problemet og de hjelper deg så godt de kan. For eks. Elektroimportøren på Alna, Onninen på Ensjø, Skedsmo, Otra på helsfyr, malmbergs på Helsfyr (ligger rett ved Otra).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig ikke nødvendig med slik beskyttelse så lenge man har sikring ved batteriet. Med slik logikk måtte man tatt alle strømkabler i bilen og gjort det samme med dem. Samt drivstoffslanger (disse ligger jo helt ubeskyttet under bilen!), vakuumslanger (hull på slike kan jo nedsette motorens forbrenningsegenskaper og ødelegge miljøet!)...

 

Du utviser sunn logikk i ditt 2. innlegg i tråden her, så hold deg til den, innrett dere etter verkstedets formodentlige antikvariske kjønnsrollepolitikk og benytt heller en mannsperson til å levere bilen til EU-kontroll, om samme verksted må benyttes i fremtiden. Vil dermed sannsynligvis ikke medføre noen mangel pga. "manglende beskyttelse" ihvertfall.

 

Ellers må jeg nevne at om gjennomføringshullet i torpedoveggen ikke har en gummilist e.l. rundt kanten, slik at kabelen hviler på en metallkant, vil isolasjonen rundt kabelen raskt kunne gnages over av vibrasjoner under kjøring. Dette KAN være det som, fornuftig nok, ble påpekt under verkstedbesøket, uten at jeg skal betvile din mors fremstilling av kommentaren fra verkstedet av den grunn.

 

EU-kontroll medfører vel dessuten fortsatt kun en teknisk vurdering av om bilen er i forsvarlig stand pr. dags dato, ikke om en tilfeldig strømkabel kan bli kappet av en motorinteressert øksemorder-pyroman om et halvt års tid eller så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår