Gunnar KRC Skrevet August 9, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 9, 2008 takk for tips til plassering av oljekjøler. volvo240_tic: dette går desverre ikke pga IC og radiator... Øyvind: Blir ikke oljekjølern litt nærme bakken der? og hvor har du gjort av frontleppa? Er det dumt å plassere oljekjølern rett foran IC? Når jeg handla IC hos BCB ble jeg anbefalt å ha ei el-vifte på den som jeg kan skru på de dagene det er 20-30 grader og sol... Jeg har ei vifte til en vectra radiator som jeg tenkte jeg kunne bruke til den, men eneste løsninga jeg har med plassering av dette er: Vifteblad fra motor, radiator, elvifte, IC, oljekjøler. Er det smør på flesk å ha den elvifta? Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet August 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 11, 2008 noen som har ei formening om det er dumt å plassere oljekjøler foran ic? Skal fortsette på bilen når jeg kommer hjem fra jobb i dag så det hadde vært greit å visst :) Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet August 11, 2008 Rapporter Share Skrevet August 11, 2008 Ikke noe problem å ha den forran IC :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espen_mg Skrevet August 11, 2008 Rapporter Share Skrevet August 11, 2008 Her har jeg min. Og det blir absolutt ikke for lavt. Traversen sitter jo mye lavere. Siter http://www.volvo-racing.i2.no Volvo 242 Turbo Volvo 242 Turbo banebil 1984 Volvo 244 Arbeidsbil/Reservebil 1987 BMW 320d touring E46 2001(Familiebilen) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 11, 2008 Rapporter Share Skrevet August 11, 2008 Her har jeg min. Og det blir absolutt ikke for lavt. Traversen sitter jo mye lavere. bedre den posisjonen der ja, får jo mer luft inn på IC. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet August 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 11, 2008 Ja men frontleppa må vel moddes da? IC får uansett elektrisk vifte så det går vel bra :) Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ralf2 Skrevet August 11, 2008 Rapporter Share Skrevet August 11, 2008 Går fint det. Trenger ikke gjøre noe med frontleppa. Er en riktig uheldig er jo det mest mulig. Men kan jo lage noe mer beskyttelse om man føler for det. Siter 142T5 prosjekt 242 2,5LT 5er. http://www.sportsbillosjen.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet August 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 11, 2008 takk for tips!! valgte å sette den litt høyere med tanke på vintern, kan ikke garantere at jeg er på veien hele tia så det hadde vært greit og faktisk slippe å bytte oljekjøler om en skulle vært uheldig å kjøre av :) Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Gantenbein Skrevet August 11, 2008 Rapporter Share Skrevet August 11, 2008 som sagt her så er traversen lavere enn oljekjøler'n min sitter, men er du uheldig nok så kan det jo skje ting. har ikke skjedd noe med min, men jeg har heller ikke kjørt ut :P den får nok luft hvertfall. men du kan godt sette den foran ic'en din hvis du har lange nokk slanger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet August 11, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 11, 2008 slangene er 1,3m så de er lange nok. Her på lesja er det mye snø om vintern så om uhellet skulle vært ute så er det greit å gjemme ting litt unna :). Har nå montert oljekjøler, IC og radiator så da får jeg se hvor bra det blir når jeg fyrer den opp :) Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet August 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 16, 2008 Da var motoren i og testa, og det går bra!!! bortsett fra ei lita ukjent oljelekasje og noe problem med eksosanlegg :) Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet August 16, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 16, 2008 da kommer siste spørsmålet: Hvor mye hk kan jeg forvente av denne motoren? Er altså en 97mod FK med 531topp, justerbar wastegate (1bar,) 3" JT eksos, ecomax chip, powerfilter... Og hvor mye hk kan det ha vert om jeg lada med 1,5bar? det skjedde pga en slange fra wastegate til resirkventil jeg glemte :) Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet August 18, 2008 Rapporter Share Skrevet August 18, 2008 Haha.. Du glemte slangen fra turbo til wg du ja :P ja hvorfor ikke ;) Orginalt turbo? Isåfall bikka du 250 på 1,5 bar vil jeg tru.. Folk sier jo 200-220 med 1 bar, og du har en bedre topp en det som vanligvis brukes, så på 1 bar havner nok du nærmere 220 enn standar-motorer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar KRC Skrevet August 18, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 18, 2008 orginal turbo ja, skal snart skifte til en 16t turbo, hva tror du resultatet blir da? Siter Volvo 240 1991 b230f/ft turboprosjekt Volvo 142 - b20 - 1968 - Prosjekt Volvo 242 - b19 - 1975 Bruksbil/til salgs Kia Ceed TX - 2008 - 1,6CRDI - bruksbil Peugeot Expert - 2002 - 2.0 td - arbeidsbil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 19, 2008 Rapporter Share Skrevet August 19, 2008 Med 13C skal du være glad om du får 220 ekte hk i motor. 200-220hk går, men da maxer du 13c. 1.5 bar ladetrykk på 13c gir deg ikke mer effekt enn 1 bar ladetrykk (kanskje du får en liten og kort effekt-peak, før du genererer såpass med varme at motoren din sier adjø :P ). Anyhow.. Over 220hk, så må dyser og turbo byttes, samt du bør ha tenningschip og bensinchip som er tilpasset effekten du har som målsettning. med 16t og ok str dyser, kan du dra ut ca 250-270 ekte hk. (krever som sagt også tenning og bensinchip - tilpasset til oppsettet). Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.