olechr1 Skrevet Juli 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2008 Vurderer å kjøpe en Mazda 6 med automatgir. Har ingen erfaring med automat fra tidligere. Ser utifra bildene på finn.no at det finnes 2 gir jeg ikke vet hva er, de er merket henholdsvis med "S" og "L". Disse er i tillegg til "Drive","Nøytral", "Park" og "Reverse". Noen som vet hva disse girene er til? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Juli 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2008 "L" er et lavgir som gjør at girkassa ikke girer opp til 2 gir. Greit å bruke i ned og oppoverbakker hvis det er glatt f.eks. "S" gjør at girkassa bruker bare 1 og 2 gir. (i bruk i køkjøring, bykjøring o.l) Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet Juli 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2008 S = sport = girer mere agresivt og girer på et høyere turtall L = Lavserie = bruker kun de laveste girene I tilegg har du en knapp på girstange som det står "hold" på,har låser kassen seg i det giret du er i,greit hvis du skal opp en bakke på glatta og ikke vil at kassen skal gire. Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet Juli 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2008 sikker på dette margido?? er da ikke slik på den kassa vi hadde. I "S" brukte den mere enn 1 og 2 ???? Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Juli 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2008 S = sport = girer mere agresivt og girer på et høyere turtallL = Lavserie = bruker kun de laveste girene I tilegg har du en knapp på girstange som det står "hold" på,har låser kassen seg i det giret du er i,greit hvis du skal opp en bakke på glatta og ikke vil at kassen skal gire. Sikker på dette? Vi er enig om "L", men ifølge wikipedia så står "S" for second. kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_transmission (Se under "Automatic transmission modes") Nå ble jeg usikker :p hehe Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet Juli 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2008 ble jaggu litt usikker selv,brukte vel aldri denne funksjonen noe da jeg syns den gira heilt greit I "D". "L" brukte jeg ned bakker og "hold" opp bakker på glatta ellers var det "D" som ble brukt. Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Juli 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2008 ble jaggu litt usikker selv,brukte vel aldri denne funksjonen noe da jeg syns den gira heilt greit I "D"."L" brukte jeg ned bakker og "hold" opp bakker på glatta ellers var det "D" som ble brukt. Når jeg tenker meg om så kan det være forskjell fra bil til bil. På mutterns hyundai accent med automat står det "L" og "2", der "L" er lavgir (bare bruker 1 giret) og "2" er første og andre gir. Kan være forskjell som du sier Odd-Helge at når det står "S" så betyr det sport. :) Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-Helge Skrevet Juli 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2008 tror ikke vi skal stole så mye på wikipedia,på mange kasser står "S" for sport..eksempelvis VAG sin multironic kasse. Er relativt sikker på at "S" på Mazdakassa var sportsmodus. Siter Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margido Skrevet Juli 26, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2008 tror ikke vi skal stole så mye på wikipedia,på mange kasser står "S" for sport..eksempelvis VAG sin multironic kasse. Er relativt sikker på at "S" på Mazdakassa var sportsmodus. Da har du sikkert rett :) Er vel forskjellig fra bil til bil. Siter BMW 318is coupe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nissen Skrevet August 9, 2008 Rapporter Share Skrevet August 9, 2008 L:1-2 gir, hold låser første gir. S:1-3 gir, hold låser andre gir. D:1-4 gir + overdrive, hold låser tredje gir Slik fungerer kassa på min (04 mod 2.0) Edit: har nå vert å sjekka og oppdatert info. Kan legge til at 2liter motoren til mazda er relativt svak på moment, slapp og lite økonomisk i kombinasjon med automat. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg