Gå til innhold

95 mod 2,5 v6 - noe spesielt å se etter før kjøp?


Strengen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å bytte ut Escorten min med en Mondeo. Har funnet en 2,5 v6 som jeg lurte på å se på. Er det noe spesielt jeg bør tenke/kikke på? Hvor tørst er denne bilen?

89 Opel Kadett 1,6i (Postmann Pat), 81 Ford Taunus 1,6, 81 Lada 1500 Stv, 83 Ford Escort 1,6L, 84 Ford Escort Xr3i, 84 Ford Sierra 1,6L, 86 Ford Sierra 2.0L, 90 Ford Sierra 2,9i GLS,94 Ford Escort Si 1,8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

ET stort tips, er å sjekke under det svarte dekslet du ser i front av motoren. Sitter en box, som gjør at du får ektra boost over 4000 rpm. Den har en tendens til å ryke. Grunnet varme og vibrasjon. Se om den boksen er brent. Motor går da i nødmodus. Er vist et kjent problem på mondeo V6. Ang girkasse. Bytta fra 2,5 V6 til ST200 motor og gir. Ikke ta børnouts, disse kassene tåler ikke mye før de ryker med litt aktiv kjøring. Kassa både på den orginale, og st200 måtte jeg bytte. ST200 bytta jeg 2 ganger. Men kjører du som presten, så går det greit. Kjører nå en 850 R og de kassene tåler sjukt mere aktiv kjøring. volvoen har fått kjørt seg godt, med noen saftige igangsettinger. Og er god som gull enda. Mener ikke å rakke ned på Mondeo kassa, men de tåler definitivt ikke hardhendt kjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkasse og drivknuter holder evig ved den bruken de er bergnet for. Tror aldri jeg har vært borti girkassehavari på Mondeo

 

Tjohei, jeg måtte bytte girkassa mi rundt 256000. Synkroniseringen til 3 giret hadde da skrapa en goood stund (like etter at jeg kjøpte bilen faktisk.. :watchout ) , plutselig en dag fløy det drev ut av girkassa og ble 2-3 svære høl i girkassa :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
ET stort tips, er å sjekke under det svarte dekslet du ser i front av motoren. Sitter en box, som gjør at du får ektra boost over 4000 rpm. Den har en tendens til å ryke. Grunnet varme og vibrasjon. Se om den boksen er brent. Motor går da i nødmodus. Er vist et kjent problem på mondeo V6. Ang girkasse. Bytta fra 2,5 V6 til ST200 motor og gir. Ikke ta børnouts, disse kassene tåler ikke mye før de ryker med litt aktiv kjøring. Kassa både på den orginale, og st200 måtte jeg bytte. ST200 bytta jeg 2 ganger. Men kjører du som presten, så går det greit. Kjører nå en 850 R og de kassene tåler sjukt mere aktiv kjøring. volvoen har fått kjørt seg godt, med noen saftige igangsettinger. Og er god som gull enda. Mener ikke å rakke ned på Mondeo kassa, men de tåler definitivt ikke hardhendt kjøring

 

 

Hvis du leser hva han skriver er det snakk om en 95 modell. de har ikke den boksen men vakumstyring. Ang girkasser så har jeg aldri vært plaget. har kjørt som en idiot og spølt ut av hvert ett kryss så at de ryker skal mer til. de holder fint på turbo mondeoer med 200 hjulhester og vesentli mer dreiemoment..

1993 Ford Escort Cosworth

 

 

www.escortrscosworth.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har du hatt JÆVLI mye flaks. Har hatt mange mondiser gjennom årene. Og å kjøre stripa med hard burnouts er ikke noe de tåler. Kassene er ikke beregnet på mye moment ved ekstrem pådrag. For eks på fult pådrag til turtallsperra i 1 gir, og raskt over i 2 gir så skraper det noe vanvittig. Fordi kassa får mere NM en den tåler. Dette sliter på symkro i kassa. Og da er det noe plast foringer som blir slitt. Da får du til slutt samma symtom som MK1 sindre og flere opplever. Tannhjul løsner i kassa å flyr ut og lager et svært høl i kassa. Og beklager feilmeldingen. fikk ikke med meg at det var en 1995 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, kassene holder lenge for den bruken de er beregnet for. Fullgassgiringer er ingen standardkasser beregnet for. Det er ikke momentet/NM i motoren som er problemet når det skraper ved girskift, det er momentet/hastigheten i armene til personen som girer. Hvis synkroringene ikke får det millisekundet det tar å bremse drevene ved girskift, så blir ringene utslitt i fortid. Har man ikke tid til å skifte gir på riktig måte bør man skaffe en dogboks.

 

Så skraping ved girskifte før 350-400 k skyldes utelukkende brukerfeil

 

Har man for sterk motor skjer det noe helt annet i kassa

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår