iaspen Skrevet Juli 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2008 ser på en sort metallic vw bora, hva er forskjellen på metallic sort lakk og vanlig? noen som har noen close-up bilder for å se forskjellen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oter11 Skrevet Juli 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2008 ligger vel litt i navnet det Siter 98 vw golf 4 gti Member of VW Audi Club Norwegen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
iaspen Skrevet Juli 18, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2008 joda ..men... hvor mye metallic på en måte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrT_Norway Skrevet Juli 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2008 Metallic lakk er egentlig bare småsmåsmå flak med metall i lakkens base som gjør at lakken "skinner" bedre på en måte. Mere flak, mere skinn. Mindre flak, mindre skinn. Siter Torbjørn Wold-Hansen towoha@gmail.com Citroen Berlingo 1.4L 2006, Toyota Corolla 1.3L 1978, Toyota Previa 2.4L 2001, Sierra Cosworth 2.0L 1990, Subaru Impreza Sti RA 2.0L 1995, Subaru Forester 2.0L 1999 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Juli 18, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2008 joda ..men... hvor mye metallic på en måte? Det vil jo variere mye på dei forskjellige typene sort metallic det, enkelte har veldig fin metallic, mens andre har grov metallic Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Juli 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 22, 2008 metallic lakken skal ha klarlakk oppå, dvs den falmer ikke slik som vanlig lakk gjør heller. Metallic lakk - ûbertøft i forhold til normal lakk :) Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
yakuza_ninjah Skrevet Juli 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 Er sant som technobreath sier, er mer arbeid med metallic lakk fordi man nesten MÅ ha klarlakk. Dette gjør jo det også dyrere da. Metalliclakk i seg selv er dyrere enn lakk uten metallic + at man MÅ ha klarlakk. Men er ikke så stor forskjell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
technobreath Skrevet Juli 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 Presiserer bare at klarlakk det MÅ du ha. Ingen vits i en matt metallic base uten klarlakk. det ser bare dumt ut. Det er desto vanskeligere å sprøyte metallic også pga sig og slike ting, men om sprøyta er rett justert, og brukes riktig, og med litt trening, så skal det gå bra... :) Metallic lakk gjør til en viss grad en forhøyning av bruktbilverdien. Det er ofte en utbredt mening at metallic er flottere, og den er ofte i bedre stand enn normal lakk ved bruktbilkjøp. Klarlakken gjør at den er mer motstandsdytktig mot ytre påvirkninger, som alt fra riping til sol og sur nedbør. Personlig så syns jeg at metallic er mye flottere enn vanlig lakk. Det finns også som nevnt, flere forskjellige blandinger. En metallic lakk er ikke lik i egenskapene den andre. De kan ha forkjellig størrelse på metall kornene, og kornene kan ha forskjellig farge. Ser dette er vanlig på mørkere farger, og spesielt sort metallic. S-Maxen til far har sort metallic, men kornene er både røde, grønne og blå. Dette gjør ikke en spesiell merkbar forskjel i selve fargen, men shinen fra metallicen er mer glødende. Det fremhever en mørk farge, slik at den ikke bare er mørk og kjedelig. S-Maxen har også store metallkorn i forhold til den forrige bilen min som hadde veldig fine korn. Så for å forkorte og dra sammen dette - det er mange typer lakk å velge mellom, og de mange typene er veldig varierte seg i mellom også. Det er også den varianten der vanlig baselakk brukes, og så sprøyter en klarlakk oppå den igjen. Spesielt EKSTREMT nyttig på røde ikke metallic lakkerte biler. De falmer fortere enn du klarer å bytte sokker, men med klarlakk så falmer den ikke! Iallefall ikke på samme måten. Fargen blir ikke oksidert slik som uten klarlakk. Siter Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil Toyota Carina 2 1986 - Solgt Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BossCat Skrevet Juli 24, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 24, 2008 De kan ha forkjellig størrelse på metall kornene, og kornene kan ha forskjellig farge. Ser dette er vanlig på mørkere farger, og spesielt sort metallic. S-Maxen til far har sort metallic, men kornene er både røde, grønne og blå. Dette gjør ikke en spesiell merkbar forskjel i selve fargen, men shinen fra metallicen er mer glødende Det vil da si at der også er pearl i den fargen, metallic er sølvkorn, pearl er fargede korn, har du en metallic farge som også har korn i andre farger, så er det en metallic-pearl farge, og ja, å blande pearl i en vanlig metallic farge, gir skikkelig flott effekt Siter Bilforumet.noModerator: Lakk og Karosseri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.