Gå til innhold

metallic lakk vs vanlig?

Ranger emnet


iaspen

Anbefalte innlegg

Metallic lakk er egentlig bare småsmåsmå flak med metall i lakkens base som gjør at lakken "skinner" bedre på en måte. Mere flak, mere skinn. Mindre flak, mindre skinn.

Torbjørn Wold-Hansen towoha@gmail.com

Citroen Berlingo 1.4L 2006, Toyota Corolla 1.3L 1978, Toyota Previa 2.4L 2001, Sierra Cosworth 2.0L 1990, Subaru Impreza Sti RA 2.0L 1995, Subaru Forester 2.0L 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

metallic lakken skal ha klarlakk oppå, dvs den falmer ikke slik som vanlig lakk gjør heller. Metallic lakk - ûbertøft i forhold til normal lakk :)

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presiserer bare at klarlakk det MÅ du ha. Ingen vits i en matt metallic base uten klarlakk. det ser bare dumt ut.

 

Det er desto vanskeligere å sprøyte metallic også pga sig og slike ting, men om sprøyta er rett justert, og brukes riktig, og med litt trening, så skal det gå bra... :)

 

Metallic lakk gjør til en viss grad en forhøyning av bruktbilverdien. Det er ofte en utbredt mening at metallic er flottere, og den er ofte i bedre stand enn normal lakk ved bruktbilkjøp. Klarlakken gjør at den er mer motstandsdytktig mot ytre påvirkninger, som alt fra riping til sol og sur nedbør.

 

Personlig så syns jeg at metallic er mye flottere enn vanlig lakk.

 

Det finns også som nevnt, flere forskjellige blandinger. En metallic lakk er ikke lik i egenskapene den andre. De kan ha forkjellig størrelse på metall kornene, og kornene kan ha forskjellig farge. Ser dette er vanlig på mørkere farger, og spesielt sort metallic. S-Maxen til far har sort metallic, men kornene er både røde, grønne og blå. Dette gjør ikke en spesiell merkbar forskjel i selve fargen, men shinen fra metallicen er mer glødende. Det fremhever en mørk farge, slik at den ikke bare er mørk og kjedelig. S-Maxen har også store metallkorn i forhold til den forrige bilen min som hadde veldig fine korn.

 

Så for å forkorte og dra sammen dette - det er mange typer lakk å velge mellom, og de mange typene er veldig varierte seg i mellom også.

 

Det er også den varianten der vanlig baselakk brukes, og så sprøyter en klarlakk oppå den igjen. Spesielt EKSTREMT nyttig på røde ikke metallic lakkerte biler. De falmer fortere enn du klarer å bytte sokker, men med klarlakk så falmer den ikke! Iallefall ikke på samme måten. Fargen blir ikke oksidert slik som uten klarlakk.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ha forkjellig størrelse på metall kornene, og kornene kan ha forskjellig farge. Ser dette er vanlig på mørkere farger, og spesielt sort metallic. S-Maxen til far har sort metallic, men kornene er både røde, grønne og blå. Dette gjør ikke en spesiell merkbar forskjel i selve fargen, men shinen fra metallicen er mer glødende

 

Det vil da si at der også er pearl i den fargen, metallic er sølvkorn, pearl er fargede korn, har du en metallic farge som også har korn i andre farger, så er det en metallic-pearl farge, og ja, å blande pearl i en vanlig metallic farge, gir skikkelig flott effekt

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår