Gå til innhold

Avretting av glassfiber før lakkering !

Ranger emnet


Sandvik951

Anbefalte innlegg

Hei Morten

Jeg bruker Plastic Paddings glassfibersparkel til grovsparkling og Car Systems sparkel til finsparkling. Disse fungerer bra. Har opplevd at Biltema-sparkel kan synke litt over tid.

 

Til pussing/sliping bruker jeg en stor pussekloss. Skal du ha det helt plant så må du begynne med grovt papir først. Puss med finere etter hvert.

 

Lurt å legge på flere lag med grunning og slipe disse mellom hvert lag før lakkering.

 

For å sjekke om du har fått pusset det helt plant og fint er det lurt å legge et "guide coat"-lag og pusse ned dette for å sjekke at alle ujevnheter er tatt.

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Plastic Paddings glassfibersparkel til grovsparkling og Car Systems sparkel til finsparkling. Disse fungerer bra.

 

Til pussing/sliping bruker jeg en stor pussekloss. Skal du ha det helt plant så må du begynne med grovt papir først. Puss med finere etter hvert.

 

Lurt å legge på flere lag med grunning før lakkering.

 

For å sjekke om du har fått pusset det helt plant og fint er det lurt å legge et "guide coat" lag og pusse ned dette for å sjekke at alle ujevnheter er tatt.

 

Siste avsnittet der er jeg veldig enig i. Ser veldig lett ugjevnheter. Det øvrige kan jeg ikke kommentere da jeg ikke har prøvd produktene du nevner

Kverna's Bildetråd

Xenon har jo tatt helt av :P

He did it again

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guide-Coat er et tynt lag man legger på området du har pusset for å se om alt er pusset ned. Jeg bruker et sort pulver som er beregnet til det, men du kan også bruke et veldig tynt lakk-lag.

 

Feks. hvis grunningen du bruker er lys, så legger du på et tynt lag med sort farge på toppen. Når du pusser med kloss, så vil du fort se om det er noen ugjevnheter igjen. Hvis det er noen områder som er ugjevne og ikke er pusset helt ned, vil de fremtre som lyse flater. Så er det bare å fortsette å pusse med kloss til alt det sorte er borte. Da bør den være plan og fin.

 

Uten guide-coat laget er det nesten umulig å føle seg frem til det er helt plant.

 

Hvis vingen er litt sånn bølgete pga. mønsteret fra glassfiberen, er det mulig du må legge på et tynt lag med fin-sparket før grunning. Ellers er det lurt med flere lag grunning, og helst ta det over noen dager slik at grunningen får satt seg skikkelig. (Den synker alltid litt etter at den har herdet).

 

Lykke til!

Porsche 911 Carrera 4 - Nybilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår