Gå til innhold

Fører eller forsikrer sitt ansvar?

Ranger emnet


Espen the man

Anbefalte innlegg

Hvis en bil er eid og forsikret på 1 person, men kjøres daglig av en annen person i f. eks. familien. Og det skjer at denne bilen kjører ut f. eks. og lager matrielle eller perosonelle skader på noe rundt seg og de finner ut at bilen var i "dårlig teknisk stand" aka ikke godkjent senking, effekt økning som ikke er godkjent osv.

 

Hvem får da ansvar? Eier av bilen som eier en bil i dårlig stand eller fører av bilen som tydelig er klar over at bilen ikke er i den standen den skal være men likevel kjører den?

 

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en bil er eid og forsikret på 1 person, men kjøres daglig av en annen person i f. eks. familien. Og det skjer at denne bilen kjører ut f. eks. og lager matrielle eller perosonelle skader på noe rundt seg og de finner ut at bilen var i "dårlig teknisk stand" aka ikke godkjent senking, effekt økning som ikke er godkjent osv.

 

Hvem får da ansvar? Eier av bilen som eier en bil i dårlig stand eller fører av bilen som tydelig er klar over at bilen ikke er i den standen den skal være men likevel kjører den?

 

Mvh Espen

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19650618-004-004.html Vegtrafikkloven § 23 "Ansvar for kjøretøyets stand" sier følgende:

 

"Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand og at det er forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er i forsvarlig stand og forsvarlig lastet.

 

Eier av kjøretøy eller den som på eierens vegne har rådighet over det, plikter å sørge for at kjøretøyet ikke brukes dersom det ikke er i forsvarlig stand."

 

Dersom eieren vet av kjøretøyet ikke er i forsvarlig stand, har han ansvar for at det ikke brukes. Det er imidlertid føreren (som i de fleste tilfeller også er den som på eierens vegne har rådighet over kjøretøyet) som før kjøringen begynner skal forvisse seg om at kjøretøyet er i forsvarlig og forskriftsmessig stand, og at det også under bruken er i forsvarlig stand. Lasting gidder jeg ikke kommentere, da det ikke er det du spør om.

 

Altså: eier kan få bråk dersom han visste at bilen ikke var i forsvarlig stand, men det er til enhver tid føreren som sitter med det tyngste ansvaret for at bilen er i forskriftsmessig og ikke minst forsvarlig stand.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crasha sierran alt? :D

 

Selvfølgelig ikke. :P Men faren min nekter å forsikre bilen for meg med tanke på turboen og sperra. Han mener det er trafikkfarlig og at han da står ansvarlig om det skjer noe hvis bilen er regga og forsikra på han. Så prøver bare å finne motargumenter. For han kosta det 2000 kroner i året med fører under 23. For meg som nystarter kosta det 8000 i året for samma forsikringa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke. :P Men faren min nekter å forsikre bilen for meg med tanke på turboen og sperra. Han mener det er trafikkfarlig og at han da står ansvarlig om det skjer noe hvis bilen er regga og forsikra på han. Så prøver bare å finne motargumenter. For han kosta det 2000 kroner i året med fører under 23. For meg som nystarter kosta det 8000 i året for samma forsikringa.

 

Han har rett i det, dersom den ikke er i forsvarlig stand. At den er i forskriftsmessig (og forsvarlig, selvsagt) stand, er det du som fører som har ansvar for.

 

Det er like greit å sette den på seg selv. Da får du etablert et forhold til forsikringsselskapet like godt først som sist, og begynner å opparbeide bonus. "Ungdomstillegget" som de under 23 betaler, får du vel igjen når du fyller 23 hos de fleste selskaper, forutsatt at du har kjørt skadefritt/uten bonustap. Det er altså snakk om 500 kroner mer i måneden ved å sette den på deg selv - det er omtrent det samme som en kinotur og en helflaske ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke. :P Men faren min nekter å forsikre bilen for meg med tanke på turboen og sperra. Han mener det er trafikkfarlig og at han da står ansvarlig om det skjer noe hvis bilen er regga og forsikra på han. Så prøver bare å finne motargumenter. For han kosta det 2000 kroner i året med fører under 23. For meg som nystarter kosta det 8000 i året for samma forsikringa.

 

Er det delkasko du skal ha da eller?

8000 for en skliærra hørtes utrolig dyrt ut egentlig :(

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det delkasko du skal ha da eller?

8000 for en skliærra hørtes utrolig dyrt ut egentlig :(

 

Det kommer jo veldig an på hva slags Sierra det er. Er det en sånn Cosworth-jævel med ni milloner hk og slitne bremser fra 1985, burde forsikringspremien vært det tidobbelte. Er det derimot en helt original og velholdt 85-modell med 2-liter, hørtes prisen noe stiv ut.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er dumt at alle dras over en kam da det gjelder biler.

 

De fleste som eier en Cosworth bytter jo bremser etc oftere en noen bytter undertøy.

Er en liten gruppe råkjørere og kriminelle som ødelegger for Cossie gutta.

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er dumt at alle dras over en kam da det gjelder biler.

 

De fleste som eier en Cosworth bytter jo bremser etc oftere en noen bytter undertøy.

Er en liten gruppe råkjørere og kriminelle som ødelegger for Cossie gutta.

 

Det kan vi alle være enige om, men forsikringsselskapet har ikke annet å støtte seg på enn statistikk når de skal fastsette forsikringspremier for ulike kjøretøy. Førers alder, førers ulykkeshistorikk, historikk ang tyveri av slike biler, bilens effekt/motorstørrelse, bilens alder osv. Det kan jo nevnes at det ikke er noen som har bruk for 5-600 hk i en vanlig sedan, så det er åpenbart at en slik bil eid av en 18-åring i de fleste tilfeller vil bli brukt til mer "herjing" enn en 1-liters Ford Fieste med 65 hk kjørt av en dame på 50 år.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vi alle være enige om, men forsikringsselskapet har ikke annet å støtte seg på enn statistikk når de skal fastsette forsikringspremier for ulike kjøretøy. Førers alder, førers ulykkeshistorikk, historikk ang tyveri av slike biler, bilens effekt/motorstørrelse, bilens alder osv. Det kan jo nevnes at det ikke er noen som har bruk for 5-600 hk i en vanlig sedan, så det er åpenbart at en slik bil eid av en 18-åring i de fleste tilfeller vil bli brukt til mer "herjing" enn en 1-liters Ford Fieste med 65 hk kjørt av en dame på 50 år.

 

Nei men om man tenker sånn så trenger man jo egentlig ikke motorsykkler heller. En moped kan gjøre nytten i de fleste tilfellene. Lettsykkel klarer jo 100 så da er du jo bankers i Norge.

 

Uansett hvor mye myndighetene vil at vi skal være en komunist stat så har vi enda den herlige friheten av å kjøre det vi synes er morro å kaste bort 1mnds lønn bare i forsikring!

 

Noen år til så går jo dissa Cossiene inn i veteranforsikring, da kommer nok alle veterangutta til å klage da prisene går igjennom taket!

 

 

 

 

Edit:

 

Thread-Offtopic-Derailed.jpg

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men om man tenker sånn så trenger man jo egentlig ikke motorsykkler heller. En moped kan gjøre nytten i de fleste tilfellene. Lettsykkel klarer jo 100 så da er du jo bankers i Norge.

 

Uansett hvor mye myndighetene vil at vi skal være en komunist stat så har vi enda den herlige friheten av å kjøre det vi synes er morro å kaste bort 1mnds lønn bare i forsikring!

 

Noen år til så går jo dissa Cossiene inn i veteranforsikring, da kommer nok alle veterangutta til å klage da prisene går igjennom taket!

 

Om man TRENGER det, er jo en helt annen diskusjon. I tråd med det jeg nevnte i forrige tråd er jo også motorsykler som etter forsikringsselskapenes vurdering har høyere risiko, belastet med HØY forsikringspremie.

 

Det andre avsnittet ditt forstår jeg ikke innholdet i.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man TRENGER det, er jo en helt annen diskusjon. I tråd med det jeg nevnte i forrige tråd er jo også motorsykler som etter forsikringsselskapenes vurdering har høyere risiko, belastet med HØY forsikringspremie.

 

Det andre avsnittet ditt forstår jeg ikke innholdet i.

 

 

Hehe nei, blåser ut litt frustrasjon over diverse makter som vil ha sin del av kaka da det kommer til avgifter på bil etc.

 

Er forsåvidt sant at en motosykkel er dyr å forsikre også, men en Yamaha R6 hadde vært billigere for meg å forsikre en BMW 318 feks. :ratatatat

 

Men jeg har nå blitt med i gjengen som har fonuftig bil som såvidt rører seg, også starter jeg med MC lappen til våren :)

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår