Gå til innhold

Hvordan jeg lakkerte saaben min

Ranger emnet


Todhus

Anbefalte innlegg

Har hatt en saab 900s 16v 90mod no siden februar, har vert nokså fornøyd med den, men den triste grå/blå fargen har allti irritert meg.

 

226647.jpeg

 

 

Så jeg bestemte meg for å lakkere den, rull og kost var inne på vurderingen men jeg ville at lakken skulle vare en stund, og det vil si mange timer med forarbeid. Så når jeg først skal bruke så mange timer på forarbeid kan jeg likså godt invistere i en kompressor lakk sprøyte.

Men fattern var ikke så fornøyd med tanken på lakk over hele verkstedet sitt, så jeg måtte lage et lakering rom. Fant til slutt ut at det var best plass på låven.

 

 

Kjøfte inn plastikk så de skulle holde - ringte noen kompisser og hvips så hadde vi et lakrings telt:D

226656.jpeg

 

 

Da var det over til en farge forhandler, planen var å lakkere med klar lakk til slutt, men så var jeg å snakket med en proff lakkerer han anbefalte meg å kjøpe enten Quick lakk eller Benga lakk for da trengte jeg hvist ikke klar-lakk.

De hadde bare benga lakk på boks, så kunne ikke bruke quick. Jeg kjøfte meg signal blå, mest fordi det hørtest tøft ut. Så måtte jeg har 2 typer pusse pappir og litt markerings teip.

 

226658.jpeg

 

226659.jpeg

 

Gass masker er et must!

 

Nå som jeg hviste at jeg hadde alt jeg trengte kunne vi starte å pusse den ned, startet med det groveste papiret, anbefaler å bruke en pusse maskin, sparer veldig mye tid. Å plukk av så mye som mulig. Vi prøvde å pusse med vann på papiret som noen anbefalte, men det gjikk ikke så bra, papiret fylte seg opp med en gang og de ble dårlig puss. Så vi pusset resten med tørt papir.

 

226662.jpeg

 

Men under pussinga bestemte kompissen min seg for å ta av listene for den kom til å se bedre ut "clean" før jeg fikk sakt NEI var de av. Å bak listene var det selfølgelig noen hull så da var det fram med spakklet.

 

226664.jpeg

 

Fikk pusset det helt ned og de ble bra:P usikker om de var lurt å ta av listene men det er ingen vei tilbake no.

 

Da vasket vi av bilen med rødsprit/avfetting. Kjørte bilen opp til teltet og startet maskeringen. Vær nøye med maskeringen, de er et helvette hvis du markerer for mye eller for lite. Det er godt å bare lakkere i alle kanter når du vet at det er bra maskert overalt ;)

 

226666.jpeg

 

226667.jpeg

 

Nå som det var gjort, var det fram med rødsprit igjenn, fordi vi sparket opp my støv og dritt. Og gjøre hele teltet fuktig, de klarte vi med noen sånne kjøkken spray bokser fylt med vann, men ikke for mye, for vann på lakken er ikke bra. Så trille den inn i teltet - stenge godt igjenn og starte kompressoren. Fram med grunning og prøv å justere sprøyta, ingen av oss hadde rørt en sånn før, så her var de bare å prøve. Vi justerte og styret helt til vi fikk en slags flat og tett sprut. Da var det bare å sprute på. Etter to strøk med grunning ble vi så fornøyde at vi nesten ville kjøre med den sånn ^^

 

226672.jpeg

 

Kompissen Ronny in action

226673.jpeg

Men husk: vask sprøyta som faen i hvite sprite, hvis ikke du har tenkt å kjøpe en ny etter hvert strøk. Det gjikk mange hvite sprite flasker!

 

De skulle være støvtørt/klart til lakkering etter 3 timer under 23 grader. Men vi lot den stå over kvelden med en varme ovn ved siden av.

Så neste dag var vi klar for blå fargen.

Ivrig som vi var tømte vi på med farge og sprutet rett på bilen, men det var ikke så lurt, for det som kom ut kan ikke kalles lakk, det kom ut klumper av maling å fysj å fysj!

 

226674.jpeg

 

 

Nervøs som faen av at vi har gjort noe styr gale og at no hadde alt gått til helvete ringte vi litt rundt å fant ut at det mest sansynelig var lakken som var for kall.

- Sprang å henta ei bøtte med varmt vann, hev lakken ned i bøtta å venta en 5 min, prøvde på nytt og der kom det en fin og lekker lakk sprut:D

 

Da var det bare å fyre på!

 

226676.jpeg

 

Ikke dumt med hansker og maske!

 

226677.jpeg

 

Lot bilen stå over kvelden, så var det klart til avmaskering, men husk å ta med en skarp kniv å skjær før dere drar av teip som er i kontakt med lakken, når vi dro av noe maskeringsteip dro den med seg en lang stripe med lakk. Da var det fram med malekosten.

 

Har ikke montert alle delene på bilen enda, så har heller ikke fått den ut i sola. Så litt dårlig bilde inntill videre!

 

226681.jpeg

 

226680.jpeg

 

Turte ikke å begynne å lakke med sprøyte på innsiden av dørene, så der har jeg tatt med malekost nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 3 months later...
  • 11 months later...
  • 2 weeks later...
Wee! skal lakke saab'n min i sommer :D

Gleder meg! Skal lakkere den svart tror eg :)

Eneste eg mangler er garasje plass :O

Men skal noke fikse det ;)

 

Kor lang tid brukte deke? :D

 

Jasså, er du her å :P

- 2001 Suzuki Baleno GL-R 1600 (Bruksbilen)

- 1998 Saab 9-3 Turbo Coupè 205/330 Nm (400bhp Prosjekt)

 

GT XBox Live: Ice2One

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår