Jump to content

Howto: Proff polering

Rate this topic


Kenito
 Share

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle skrive litt om polish da jeg ser at det er utrolig mange bedrevitere på dette temaet som egentlig

ikke har skjønt det.

 

I hovedsak vil jeg ta for meg Autoglym og Meguiars sine produkter.

 

Når det kommer til polering er det mye mer en selveste poleringsproduktet som avgjør resultatet.

 

Maskin, kluter, microfiber, pads osv.

 

Det er viktig å bruke riktig utstyr til riktig produkt.

 

Du skal f.eks ikke bruke en lakkrens med slipemiddler på en eksenterslipemaskin.

Her skal du bruke en ren slipemaskin.

 

 

Autoglym sin "Pain Renevator" som fåes i 325ml flaske inneholder slipemiddel som ikke skal brukes på noen maskiner, da disse midlene er små plastkuler.

 

Skal du bruke maskin kan du bruke Autoglym sin "Paint Renevator" i proffserie utgave, som oftest fåes i èn liters flasker.

Her skal du da helst bruke en "medium" rondell på vanlig lakk. (hardheten altså)

 

Når du skal rense lakken er det viktig å utvikle varme. For hånd er dette veldig vanskelig da du ikke klarer å lage nok friksjon.

Skal du lakkrense bruker du helst maskin, da får du nok varme til å utvide porene i lakken som gjør at du får renset nede i porene.

Lakken skal bli så varm at du kan brenne deg når du tar på lakken.

 

Sliter du med en ru overflate, asfaltflekker eller piggstøv kan du bruke f.eks Meguiars sin clay "Quick Clay" som er utrolig effektiv.

 

Det viktigste i en poleringsprosses er forarbeidet, altså lakkrensingen.

Resultatet av en polering avhengiger helt på hvor bra du har renset lakken på forhånd.

 

Når du bruker disse produktene er det også veldig viktig å ikke bruke for mye, her gjør veldig mange feil.

Du skal bruke et så tynt lag at du nesten ikke ser at du har brukt noe, skal bare ligge igjen litt "skjolder"

Med andre ord, det skal ikke være behov for å tørke av lakkrensen før du begynner å poler, da har du brukt for mye.

 

Når man har lakkrenset er lakken helt ubeskytet, og det er viktig å polere / vokse bilen.

 

Når det kommer til poleringen skal ikke denne jobbes hardt med i det hele tatt, man skal såvidt bare smøre denne utover lakken og la den ligge til det tørker.

Her er det også greit å ikke bruke for mye, da må du jobbe ekstra hardt for ingenting.

 

For å la arbeidet gå raskere kan man f.eks bruke en eksentermaskin å "fly over" bilen med.

Det er ikke nødvendig å legge alle kiloene sine oppå maskinen når man arbeider, bare å la den fly over selv.

Her kan du f.eks bruke Autoglym sin "Super Resin" eller Meguiars sin "NXT tech wax".

 

Når du skal tørke av bruker du ikke noe annet en en microfiberklut. f.eks Meguiars sin "Supreme Shine Microfiber Towel"

 

Etter dette kan det være greit å legge på en "sealer / hard voks" for å forlenge holdharheten av arbeidet og for å beskytte bilen.

 

Her kan du bruke f.eks Autoglym sin "Extra Gloss Protection"

 

Denne skal du helst bare smøre et tynt lag på utover bilen, og dette skal ligge å tørke i mellom 30-60 min.

 

Så tørker du av med en microfiberklut.

 

Er veldig mange som blir litt skeptiske når de hører ordet "slipemiddel", men sannheten er at det blir ikke

noe langvarig bra resultat i henhold til riper viss du ikke bruker produkter med det.

Andre produkter har en tendens til å bare fjerne den likke lakken over som er ødelagt, slik at man demper effekten av ripen og / eller fylles igjen kjemisk.

 

Utifra denne arbeidsprossen jeg nettop har nevnt har du fjerna ca alt av vaskeriper og slike riper.

Hvorfor dette er fordi de fleste ripene som ikke har gått igjennom til grunningen er bare riper som sitter

i klarlakken som er mye tjukkere en lakkfargen.

 

Når du kommer til riper som har gått igjennom til grunning er det ikke mulig å redde, men du har mulighet til å dempe de betraktelig med å slipe ned "kantene" som har oppstått. Da kan du bruke et 1200 våtslipe papir med vann

og pusse over til klarlakken rundt blir hvit, og kjøre over med Autoglym sin "Paint Renevator" I proffutgave.

 

Har du fortsatt riper etter lakkrensing som ikke har gått igjennom til grunningen er det fortsatt mulig å fjerne

disse ved å bruke en "grovere" lakkrens. Da kan du f.eks bruke Autoglym sitt proffprodukt "Body Shop 03B".

Denne bruker du med samme type maskin og rondel som ved lakkrensing.

 

Når det kommer til pollergarn skulle dette vært kastet og brent, da dette bare lager riper.

 

Når det kommer til alle Meguiars sine vanlige forbruker produkter inneholder ikke noen av disse slipemidler.

De har både en lakkrens "Paint Cleaner" og en ripefjerner kalt "Scratch X".

Disse renser lakken kjemisk.

 

De er veldig fine å bruke hvis man er redd for å lage skjolder eller riper med produkter med slipemidler.

 

Når det kommer til "cleaner og voks" produkter i "et" så mister du "topp" egenskapene til produktet.

Du mister "slipe effekten" i rensen, og du mister "holdbarheten" i voksen.

 

Legger ved et par bilder for å demonstrere.

 

1. Her har vi slipt ned med 1200 papir, legg merke til ripa i midten

 

2. Har har vi gått over med "Paint Renevator" og ripen er halvert.

 

3. Etter rens og polering.

 

4. Etter rens og polering og sealer på panseret.

post-8472-13804852651492_thumb.jpg

post-8472-13804852651672_thumb.jpg

post-8472-13804852651742_thumb.jpg

post-8472-13804852651813_thumb.jpg

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Link to comment
Share on other sites

Jeg er uenig i

1) At man ikke skal bruke slipemidler på DA-maskin

2) At det er viktig å utvikle varme når man bruker rotary

 

Det er nok ingen suksess å bruke diamantslipemidler på DA-maskin, men keramiske slipemidler som gradvis brytes ned er ikke noe problem (gitt at man er tålmodig nok).

 

Det at varme er viktig er noe som henger igjen fra gamle dager når det var celluloselakk. Da skulle man ha varme for å få litt flyt i lakken.

-07 Opel Astra stv

-10 Citroën C1

-06 Moopy classic elektrisk scooter (solgt)

-95 Opel Omega Alkis edition (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Godt innspill, men noen faktafeil.

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne... men får skrape litt på overflaten, da.

Varme. Hele poenget med de mest "avanserte" rotary-teknikkene (f.eks zenith-teknikk) er at man skal unngå varme. Det er også en av fordelene ved å bruke ullpad; de utvikler minimalt med varme, samtidig som de gir veldig mye cut til tøffe korrigeringsjobber på hard lakk.

 

Så til et par av "forbrukerkjemiproduktene" du nevner; der det påstås at Paint Cleaner og Scratch-X er en kjemiske lakkrensere med fillere.

Fakta: Paint cleaneren er en kjemisk lakkrens, helt riktig, men uten filleregenskaper. Scratch-X har ingen av delene, den er en kjemisk kompositt laget for å løsne og bryte ned lakk som har endret tetthet; dvs har vært utsatt for mekanisk hard kontakt. Den verken sliper, renser eller fyller; den bryter ned den porøse lakken som ligger rundt riper og lakkvirvler ("swirls") slik at kantene på riper blir rundere (og derfor ikke er fullt så synlige.)

 

Til sist; at produkter uten slipemidler ikke gir langvarig resultat blir en noe feil beskrivelse. Beskyttelse og rett behandling gir langvarig resultat, ikke polering/ korrigering. Har du lakk uten virvler eller RDS trenger du ikke slipemidler for å få langvarig resultat; du trenger en god sealer og LSP. Skal du derimot bli kvitt riper ol på lang sikt er ikke fillere godt nok med mindre du er veldig glad i å polere. Da er det korrigering (med slipemidler, ja) som gjelder. Men langvarig blir det uansett ikke uten ovennevnte sealer/LSP, samt riktig renhold! Dvs jevnlig rengjøring med en mild og effektiv såpe som ikke tar voks, rent og bra vaskeutstyr, (kast svampen!) og riktige teknikker som to vaskebøtter eller "grit guard," samt å jobbe seg ovenfra og ned.

 

på detailersclub.no ligger det haugevis med gode råd til behandling og produkter, samt noen av de mest oppegående "bilpleienerdene" her til lands som er jevnlig inne og kommenterer og rapporterer. Sjekk ut forumet deres, du vil ikke bli skuffet.

'00 Mercedes ML konebil

'98 Mercedes C220 arbeidsbil

'94 Fiat Coupe 16V morobil

Link to comment
Share on other sites

Godt innspill, men noen faktafeil.

Vet ikke helt hvor jeg skal begynne... men får skrape litt på overflaten, da.

Varme. Hele poenget med de mest "avanserte" rotary-teknikkene (f.eks zenith-teknikk) er at man skal unngå varme. Det er også en av fordelene ved å bruke ullpad; de utvikler minimalt med varme, samtidig som de gir veldig mye cut til tøffe korrigeringsjobber på hard lakk.

 

Så til et par av "forbrukerkjemiproduktene" du nevner; der det påstås at Paint Cleaner og Scratch-X er en kjemiske lakkrensere med fillere.

Fakta: Paint cleaneren er en kjemisk lakkrens, helt riktig, men uten filleregenskaper. Scratch-X har ingen av delene, den er en kjemisk kompositt laget for å løsne og bryte ned lakk som har endret tetthet; dvs har vært utsatt for mekanisk hard kontakt. Den verken sliper, renser eller fyller; den bryter ned den porøse lakken som ligger rundt riper og lakkvirvler ("swirls") slik at kantene på riper blir rundere (og derfor ikke er fullt så synlige.)

 

Til sist; at produkter uten slipemidler ikke gir langvarig resultat blir en noe feil beskrivelse. Beskyttelse og rett behandling gir langvarig resultat, ikke polering/ korrigering. Har du lakk uten virvler eller RDS trenger du ikke slipemidler for å få langvarig resultat; du trenger en god sealer og LSP. Skal du derimot bli kvitt riper ol på lang sikt er ikke fillere godt nok med mindre du er veldig glad i å polere. Da er det korrigering (med slipemidler, ja) som gjelder. Men langvarig blir det uansett ikke uten ovennevnte sealer/LSP, samt riktig renhold! Dvs jevnlig rengjøring med en mild og effektiv såpe som ikke tar voks, rent og bra vaskeutstyr, (kast svampen!) og riktige teknikker som to vaskebøtter eller "grit guard," samt å jobbe seg ovenfra og ned.

 

på detailersclub.no ligger det haugevis med gode råd til behandling og produkter, samt noen av de mest oppegående "bilpleienerdene" her til lands som er jevnlig inne og kommenterer og rapporterer. Sjekk ut forumet deres, du vil ikke bli skuffet.

 

Stemmer det med meguiars sine ja, har rettet på det nå.

 

Når det gjelder varme i lakkrensing så er det snakk om porene i lakken.

Disse kan sammenlignes med porene i huden. De utvider seg når de blir varme. Og da får du tak i skiten nedi porene, f.eks slik som en kvise.

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Link to comment
Share on other sites

Det er bare sånn de som blir opplært av AutoGlym er. Helt hektet på lakkrens og lakkrens.

Ullputer er også nei nei! Her er det varme som gjelder.

 

Nytter ikke å polere skitten bil med ugjevnheter.

( )Volvo 940 turbo

- Når det gjelder hester i eldre biler, er det noe som heter "det var engang..." -

- La drømmer være drømmer og ikke forumtråder... -

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy