saidde Skrevet Juli 10, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 10, 2008 Er det mulig og montere kompressor på diesel mercedes? e270. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reinoy Skrevet Juli 15, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2008 E fullt muli å kompressormate en diesel... Men e meir effektivt me turbo... I 93/94 hadde mazda en diesel me comprex (bruke exosen til å overladde)... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Power 68 Skrevet Juli 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 16, 2008 Hiver meg på denne tråden jeg også. Problestillingen er veldig interessant. Jeg selv kjører med en dieselbil der det er orginalmontert turbo og intercooler fra fabrikken. Som mange andre sikkert gjør syssler jeg også med tanken på mere hk og dreiemoment. Derfor er jeg også spent på å høre om det lar seg gjøre å kombinere turbo og en reimdrevet kompressor på en dieselbil. På VW Golf GT (1.4) er det montert både turbo og kompressor. Dette skal etter det jeg har oppfattet fungere veldig bra. Det som hadde vært fordelen med en kompressor er at en får effekten med en gang en tramper på gasspedalen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrT_Norway Skrevet Juli 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 16, 2008 Det er ikke noe problem å ettermontere en kompressor på en dieselmotor =) Men du bør sjekke hva motoren din tåler. Mulig råder og veiv ikke er bygd for noe særlig mye mer enn det motoren allerede har, men mest sannsynlig er det samme motoren som er brukt på den utgaven med turbo. :) Du bør også vurdere hvor mye penger du vil bruke, det er dyrere å montere i kompressor siden dette tar lenger tid, det trengs mere deler for å få det til og det er som regel litt mere tukling for å løse det. Med turbo derimot er det raskere og enklere montering =) Siter Torbjørn Wold-Hansen towoha@gmail.com Citroen Berlingo 1.4L 2006, Toyota Corolla 1.3L 1978, Toyota Previa 2.4L 2001, Sierra Cosworth 2.0L 1990, Subaru Impreza Sti RA 2.0L 1995, Subaru Forester 2.0L 1999 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Power 68 Skrevet Juli 16, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 16, 2008 Er ikke noen ekspert på dette. Men jeg drister meg til å tro at alt kommer an på hvilken effekt en ønsker å hente ut. Det som hadde vært idielt er at man har kompressoren som leverer effekt fra bunnen av helt til turboen har spolet opp. Deretter hadde det vært en ventil som hadde koblet ut luften fra kompressoren med en gang turboen har spolet opp. Hvordan dette kan gjøres i praksis vet jeg ikke. Er heller ingen ekspert på kompressorer. En skruvkompressor er kanskje ikke så dyr. Kanskje er heller ikke den kompressoren som ser ut som en halv turbo så dyr heller. Men selvsagt trengs det mange deler å få dette til og ikke minst timer med mekking... Men bevares. Det hadde vært moro å prøvde en dieselbil med et slikt oppsett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg