Topaz Skrevet Juli 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 heisann folkens :) Eg hadde meg et lite uhell med vw passaten min inatt, eg var nettopp kjøpt og var på vei hjem med bilen, da den lagde noen merkelige lyder, i dashbordet lyste at bilen var tom for batteri, temperaturen sto på 120 grader, og den blinket på mangel på olje. personen eg var kjøpt bilen av, sa til meg at det var olje og temperatur målerene som var problemet og ikke noe mekanisk, noe som tydeligvis var ren og skjær bulls***!! bilen sloknet helt midt i en tunnell, men heldigvis var det nedoverbakke, så eg kunne trille ut av tunellen og svinge meg inn på en parkeringsplass. Da eg åpnet panseret var den helt tom for vann, selv om eg var fylt den opp knapt en time før dette skjedde, motoren røk masse hvit damp/røyk og luktet veldi merkelig, allerede da forsto eg at de måtte være toppakningen som var problemet. men er usikker på om hele toppakningen er ødelagt eller om det bare noe småtteri som ikke koster så masse og fikse, men utifra det eg har skrivd her, noen som kan dele tankene sine med meg om hva som kan være problemet?. eg ringte tauebil og fikk tauet den på verksted og reiste hjem. Dette er en vw passat 97 mod som har gått 193000. eg har hørt at det er svindyrt og fikse toppakning på verksted men vet ikke hvor mye dette koster, noen som vet dette? på forhånd takk for svar =D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Topaz Skrevet Juli 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 Dette er en 1,8 l automat og har gått 193500 km. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeLid Skrevet Juli 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 Hei du! Har denne sesongen fått litt typiske ting med mine biler som endte med toppakningsbytter. Jeg forstår det slik at du har Passat 35 utgaven i noe av de siste typene? Så din 1.8 er vel 90 eller 112hk ? Skal jeg anbefale deg noe måtte det nesten være å lære deg litt mekking med noe helt basic utstyr, og ta jobben selv. Sparer endel tusenlapper og tas på en god lørdag om du forbereder deg tilstrekkelig. Evt har du sikkert noe kompis(er) som er med deg og gjør det greit. Det du da gjør er å bytte toppakning, tar med regreim og evt vannpumpen i samme slengen. Da slipper du tenke noe mer på de tingene på en stund. :) Siter innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vangstuen Skrevet Juli 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 Hei. Jeg hadde golf 3 fikk problem topppakning. Måtte bytter ny topppakning på verksted koster 3500 kr pluss arbeidetimer ble 7000 kr for 4 år side. I dag kanskje litt opp pris. Ja det er dyrt. Men jeg hørt at Møller verksted er for dårlig arbeider. Best verksted på Leirtopp (År best verksted). Eller noen du kjente en mann som bilmekanik? Siter VW Golf Stv 2008. VW Bay Van 1978 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Topaz Skrevet Juli 8, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 Hei du! Har denne sesongen fått litt typiske ting med mine biler som endte med toppakningsbytter. Jeg forstår det slik at du har Passat 35 utgaven i noe av de siste typene? Så din 1.8 er vel 90 eller 112hk ? Skal jeg anbefale deg noe måtte det nesten være å lære deg litt mekking med noe helt basic utstyr, og ta jobben selv. Sparer endel tusenlapper og tas på en god lørdag om du forbereder deg tilstrekkelig. Evt har du sikkert noe kompis(er) som er med deg og gjør det greit. Det du da gjør er å bytte toppakning, tar med regreim og evt vannpumpen i samme slengen. Da slipper du tenke noe mer på de tingene på en stund. :) Skulle mene de var 112 hk ;) Eg har bestemmt meg for og gripe saken i egne hender, siden det blir billigere, og takk for tipset, tenker eg bytter reg reim og vannpumpe også;) kjenner et par som kan hjelpe meg med dette:) men hvordan går eg fram? må eg skur av hele fronten og demontere halve bilen eller finnes det enklere måter og gjøre dette på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gotthard Skrevet Juli 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 det du burde gjøre var og kontakte selger og fortelle at kjøpet er hevet, han har lurt deg. om han nekter og heve kjøpet drar du enten opp og gir han utrolig mye vondt eller du leverer et krav fra en advokat, begge tingene burde virke på de fleste. og bevist lure folk slik er og synke jævelig lavt Siter -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.- Opel Insignia sport tourer 2009 Kia Soul 2018 Golf 5 1,6L 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marulk Skrevet Juli 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 Har man noen rettigheter når det gjelder reprasjoner på nykjøpt bil ? Kjøpte en accord for drøyt en mnd siden... Bilen visste seg å ha flere problemer enn hva selger gav uttrykk for, har brukt noen tusenlapper for å ordne dette... Har jeg mulighet å kreve noe av dette refundert av tidligere eier ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gotthard Skrevet Juli 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 i følge kjøpsloven og forbrukerombudet osv har du rett til og heve kjøpet innen 14 dager (trur jeg det var), men det er vel ytterst få som klarer og få gjenomslag for det, spesielt ikke når du har handlet privat. Siter -.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.- Opel Insignia sport tourer 2009 Kia Soul 2018 Golf 5 1,6L 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeLid Skrevet Juli 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 Skulle mene de var 112 hk ;)Eg har bestemmt meg for og gripe saken i egne hender, siden det blir billigere, og takk for tipset, tenker eg bytter reg reim og vannpumpe også;) kjenner et par som kan hjelpe meg med dette:) men hvordan går eg fram? må eg skur av hele fronten og demontere halve bilen eller finnes det enklere måter og gjøre dette på? Tok meg en god del timer første gange, men da tok jeg det dessuten VELDIG rolig for å gjøre meg sikker på at alt gikk greit. Skulle du derimot trenge litt "backup" er Hayes bøkene greie å ha til alt mulig egentlig. Jeg brukte lang tid på å se over alle slanger, kabler osv. Er bare å sette merkelapper eller notere seg hvor de forskjellige går, med dette unnagjort er det å demontere i en rekkefølge, og så montere i motsatt :) Hovedpunkter i denne operasjonen blir da; 1. koble ifra alle nødvendige slanger/ledninger fra toppdelen på motoren 2. merke regreim med et punkt mot ALLE drevene på motoren 3. skru av ventildekselpakningen (lokket) og løsne hele toppen (se på eksosen din hvordan du best splitter denne, min 90hk har grenrør som går ned etterpå og bruker såkalte C-klemmer, din har sikkert mer konvensjonelt grenrør) 4. Bytt vannpumpen (aldri gjort selv dog) 5. Monter toppen "baklengs" av hva du har gjort ved demontering. 6. marker ny regreim med like markeringer som den du tok av - da vet man at alle drev står korrekt ift hverandre 7. Tut og kjør Igrunnen VELDIG grei skruing om du tar det pent og rolig Det jeg i farten kommer på du trenger av verktøy er; - 15mm fastnøkkel til å løsne dynamo-strammingen - 5mm & 6mm umbracopiper til å løsne drev for reimhjulet til vannpumpe, dynamo o.l., samt regreimsdeksel - M12 bit til å stramme topplokksboltene med - 22 eller 24mm fastnøkkel også til dynamojusteringen (litt usikker på nøyaktig størrelse her, men noe i den størrelsenordenen) - momentnøkkel til å stramme til toppen nøyaktig - 10mm pipe for å løsne ventildekselet - noe tang etc som kan klemme bensinslangene hvis det er nødvendig (brukte dette på 90hk min, igjen - usikker på 112hk) - wisegrip/kraftig tang å evt bytte studs til ventildekselet med. - latmannsarm til å stramme til toppen nøyaktig Matriale JEG ville anbefale deg å ha klart ved slikt bytte; - toppakning - topplokksbolter - ventildekselpakning, trolig inkl nye studs og muttere - vannpumpe - regreim (jeg har bare handlet alt hos Mekonomen) Siter innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet Juli 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 Er du lur så melder du deg inn i VWAUDI klubben. Koster ca 400 i året om jeg husker rett og du får mange rabatt avtaler i tillegg. Årskontigentet kommer du garantert til å spare inn år etter år etter år etter år :) Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hvarland Skrevet Juli 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 Tok meg en god del timer første gange, men da tok jeg det dessuten VELDIG rolig for å gjøre meg sikker på at alt gikk greit.Skulle du derimot trenge litt "backup" er Hayes bøkene greie å ha (jeg har bare handlet alt hos Mekonomen) Veldig bra walk through... Har lagret den til jeg skal ta min reg reim selv.. er ikke noe mekke monster men som du skriver hvis en tar det rolig så er mye gjort. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeLid Skrevet Juli 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 Jeg har heller aldri vært et mekkemonster. Men litt tålmodighet og et bra opplyst arbeidssted gjør underverker for en som ikke har fiklet før. Mine erfaringer er kun etter å ha byttet regreimer og toppakning to ganger, på Golfen og Passaten min. Ikke detaljert walkthrough, men den gir en pekepinn iallefall! :) Siter innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pettersenroar Skrevet Juli 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 ta hele fronten av enkelt og greit da går jobben så mye mye fortere å mye mer oversiklig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EyeLid Skrevet Juli 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 Hvorfor i alle dager skal man gidde det på en 1.8 8V? Har jo et hav av plass å boltre seg på! Her er to bilder fra da jeg tok Passaten. Som dere ser må det først "ryddes unna" slanger og ledninger, før man løfter ut toppen og enkelt bytter ut pakningen. Siter innehaver av ableitet.no; Audi Sport, Rallye & Racing Quattro host av twenty S1; Audi Sport Quattro S1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OndSofa Skrevet Juli 8, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 8, 2008 På tide med en motorvask eyelid? :D Siter '96 Audi A4 1.8TQ '08 Opel Vivaro 2.5TDCI Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.