Gå til innhold

Hvordan koble opp RF 2212 med doble spoler?

Ranger emnet

mistercartman

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg et Rockford Fosgate 2212 element med doble 4ohms spoler.

Jeg har en 2-kanals forsterker som yter 2x370w RMS i 2ohm og 740w RMS brokoblet i 4 ohm.

Jeg tenkte at hvis jeg seriekobler spolene så får jeg fremdeles 4 ohm, men trekker 740w av forsterkeren brokoblet. Bør egentlig ikke paralellkoble spolene, for det gir 2 ohm, og da bør jeg egentlig ikke brokoble forsterkeren da denne ikke skal ha lavere enn 4 ohm når den er brokoblet.

Bør jeg bare kjøre spolene på hver sin kanal, seriekoble dem på brokoblet forsterker, eller bare paralellkoble dem og kjøre dem på brokobla forsterker og satse på at det holder?

Forsterkeren er ikke den beste, men tror egentlig det skal gå bra å kjøre den på 2 ohm i brokoblet modus.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tilfelle burde du nok ha kjøpt 2112... For om du seriekobler din, så får du 8ohm. Da får du vel hentet ut ca 370watt når du brukobler. Det låter jo det også...

Paralellkobler du, får du 2ohm, som blir for lite for forsterkeren din.

Hadde du brukt 2112, kunne du seriekoblet, og fått 4ohm. Da kunne forsterkeren din ha levert 740watt brukoblet. Heller for mye watt, enn for lite.

Men du må nok seriekoble spolene, og brukoble forsterkeren.

Bedre å kjøre på en kanal, enn to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg kjøpte 2212 var fordi jeg fikk dem så billig, men tenkte på at jeg egentlig burde kjøpt 2112.

Men d viser seg at forsterkeren leverer 2x310w rms i 4 ohm (står det ihvertfall da, men den har 75ah ytre sikringer, så jeg satser på at den har litt kraft ihvertfall).

Tror kanskje jeg prøver en spole på hver kanal først, om ikke det blir bra prøver jeg brokobling med paralellkoblede spoler. Om forsterkeren kneler da så bytter jeg forsterker.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. Prøver det først. Tror ikke jeg kommer til å merke veldig stor forskjell på koblingsmåtene, men kan prøve seriekobling først.

Da går det èn kabel ut fra minusen på den ene siden, og plussen går fra den ene siden og over på minusenpolen på den andre siden, og så tar jeg den ledige plusspolen og trekker en ledning til forsterker tilsvarende som jeg gjorde med den ene minuspolen?

Mener å huske det var sånn man kobla.

Gleder meg til å begynne å montere, for nå ligger dvd-spiller, tv-tuner, lydprosessor, cd-veksler, forsterker og basskasse klar.

Jippi.

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider