Gå til innhold

HOWTO: Bytte lys i instrumentpanel

Ranger emnet


audiole

Anbefalte innlegg

Velvel, jeg har lovet dette for en uke siden, så nå kommer det!

Har selvfølgelig tatt bilda med mobiltlf og siden min Nokia N73 er ikke helt til å stole på så kom ikke alle bildene med, men dette skal jeg få ordnet opp i fort som bare det.

 

1. La oss begynne med å ta ut speedometeret:

 

dekselav.jpg

 

Dette dekselet er bare å hekte av. Sitter ikke så veldig godt fast, men for all del; vær forsiktig så du ikke knekker det!

 

Deksel av:

 

sannserdetut.jpg

 

2. Etter du har løsnet dekselet ser du forhåpentligvis to skruer.

 

skruut.jpg

 

Skru de ut.

 

 

3. Nå drar du speedometeret ut. Jeg tok venstresiden først. Der er en del ledninger der, så det er litt vrient å få plass.

 

pinut.jpg

 

Som jeg har merket av, må den lilla "låsetingen" ut. Går den ikke ut med hånd, bruk mer makt eller bruk en tang (tang funker forresten utrolig bra!).

 

4. Om blinklyssignalet er gåent, skifter du en av de pærene her. Den andre er glødelampen. Er bare å tippe seg frem her, skifta alt når jeg først var i gang. Så jeg husker ikke hva som var hva, men rett ble det iallefall! lystilgldingogblinklys2.jpg

 

5. Så skal vi til på det som nesten tok knekken på meg! Få ut "andre" siden av speedometeret. Har du lite tålmodighet, anbefaler jeg dere ikke dette! Legg iallefall noe på rattstammen sånn du slipper å ripe opp den.

 

lsnepinVANSKELIGbrukTANG.jpg

 

Dette er VELDIG, VELDIG, VELDIG trangt. Det var her uhellet mitt med å ripe opp rattstammen inntraff. Tilslutt brukte jeg tang, tok tak i låsepinnen og dro ut. Den kom til slutt.

Midt under speedometeret er det også en "pin". Napp ut den FØR du tar ut den blå.

 

6. Har du flaks får du til slutt ut speedometeret:

 

speedometerUTE.jpg

 

Dette var en stor lettelse for meg.

Her har jeg merka av med piler til lysa som er direkte på speedometeret. Altså, turteller, bensin/dieselmåler, kilometertelleren osv.

De andre er til drivstoffvarsling, motorlampe, håndbrekk osv.

Dette ser du etter du har skifta dette.

 

Jeg anbefaler å skifte alle på en gang, så slipper du dette helvetet igjen på en stund! :)

 

Når du skal ha det inn igjen, gjør det motsatte av det du gjor når du tok det ut.

 

 

Håper dette hjelper dere som sliter med dette.

 

Mvh, Ole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilke "pærer" trenger man ? :P

 

De med oransje "bunn" på, får du hos din nærmeste møller-forretning. Var der jeg kjøpte mine iallefall. Er bare å spør etter lyspærer til instrumentpanelet.

 

De andre fåes kjøpt hos bensinstasjoner, husker ikke heeeelt hva de heter, men det er jo bare å skru ut speedometeret å sjekke! :D

 

5w / 12 volt? Husker ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
De med oransje "bunn" på, får du hos din nærmeste møller-forretning. Var der jeg kjøpte mine iallefall. Er bare å spør etter lyspærer til instrumentpanelet.

 

De andre fåes kjøpt hos bensinstasjoner, husker ikke heeeelt hva de heter, men det er jo bare å skru ut speedometeret å sjekke! :D

 

5w / 12 volt? Husker ikke helt.

 

 

1,2w/ 12volt.

 

og til dere andre som skal skifte lyspærer, pass på at pærene sitter skikkelig til elektro plata på speedometere, ellers vil dere oppleve et lys orkester, og flere timer med banning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,2w/ 12volt.

 

og til dere andre som skal skifte lyspærer, pass på at pærene sitter skikkelig til elektro plata på speedometere, ellers vil dere oppleve et lys orkester, og flere timer med banning!

 

Bytta pærer nå, men når jeg slår av tenninga, blir det "lyd" som er vanlig, (som indikterer at lysene er på). men når jeg slår av lysa, og trekker ut nøkkelen, blir det samme "Lyd om jeg trykker på bremsen, samt at det blinker i framlyktene. what da **** ? første jeg tenkte var dårlig kontakt i speeedometere, eller i en av pærene som jeg bytta, men blir akuratt det samme om jeg plugger ut ( kobler i fra speedometere og tar det ut.

 

noen som vet hva det kan være? har skjekka sikringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta pærer nå, men når jeg slår av tenninga, blir det "lyd" som er vanlig, (som indikterer at lysene er på). men når jeg slår av lysa, og trekker ut nøkkelen, blir det samme "Lyd om jeg trykker på bremsen, samt at det blinker i framlyktene. what da **** ? første jeg tenkte var dårlig kontakt i speeedometere, eller i en av pærene som jeg bytta, men blir akuratt det samme om jeg plugger ut ( kobler i fra speedometere og tar det ut.

 

noen som vet hva det kan være? har skjekka sikringene.

 

Km viser`n lyser eller virker ikke, har vel en sammenheng, finnes det sikring <--( evt nr) / rele <--( evt nr) til speedometere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

fant ut jeg skulle bytte lysene i instrumentpanelet, fikk tak i både hvite og blå pærer på bilteme 1,2w 12v. tok mg bare 2 min å få ut instrumentpanelet, tenkte jeg t ble enkelt, mn nei da! måtte lodde om alle paærene fra sokklene:(

Now Tiburon Supercharged V6

-Audi a4 TQ 2005 mod

-Audi a4 TQ 1997 Mod

Now Vw Corrado G60/Turbo 1989 mod

-Honda prelude 2.0 1991 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår