_Sjakalen Skrevet Juni 19, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 19, 2008 Heisann! 1/11 - 2006 begynte jeg å bygge min første rallybil, en 1980 Volvo 242, en Volvo Original (VOC) I februar 2007 kjøpte jeg en 1979 Volvo 242, som var bondeblå. 11/6 begynte vi å ribbe bilen, og bygge en rallybil. Her står den i teltet vi nettopp har kjøpt inn. Photosession med mekaniker:P Litt fakta om bilen: Km.stand: 203 000 Antall eiere: 3 Rust: 1 flekk i gulv, 1 hjulbue, hjulbrønner og litt ved innfestning til sele bak. Motor og Gir: B19 m/ M45 Hovedplanen er å bygge om bilen til en rallybil, en nasjonalbil. Nedover følger en del bilder av hva vi allerede har gjort, og hvordan ting ser ut. Det første vi gjorde var å rive ut alt interiør og ruter. Så gjernet vi setekassen for begge sider, og skrapet ut asfaltmattene i hele bilen, samt bagasjerommet. Ferdig innvendig med å fjerne, nå begynner oppbygging. All rust inni bilen, et lite hull i gulvet, og det dere ser ved festet til selene. Sveiset ferdig dette. Lagde en liten konsoll til startbryter, hovedstrøm og noen små brytere. tanken er å ha dette lettvint til, og innfestningen skjer ved hjelp av skruehullene ved girkassemansjetten. er litt på forsøkstadie, men vi må jo prøve litt. Hjulbuen så litt løen ut, så vi byttet likesågodt hele buen. Det var ikke så tungvint, og greit å vite hva man har. etter å ha fjernet setekassen oppdaget vi en "utvekst" ved siden av tunnelen i bilen. for å få laget feste til de nye stolene måtte vi bygge om dette. Faktisk meget fornøyd med resultatet. Mens Olav jobbet på dette, fortsatte jeg med interiør/plater til dette. er fornøyd med dette, så beholder den stilen rundt hele kupéen, samt som dørtrekk. Tanklokk skal vi jo ikke ha, siden det blir tank i bagasjerommet. Siden NBF godkjenner biler uten lister, og det er køddent å skaffe til den bilen her, så sveiser vi igjen alle listehull. Fronten byttes til nyere modell (81->85) med flatnose, og lyktene bak byttes til den brede modellen. Planene videre fremover er å gjøre ferdig platene inni kupéen, og lage stolfester. Buret er bestilt fra Pedersen Racing (UTROLIG bra service der, anbefaler dette firmaet sterkt!) og er oss i hende til neste uke. Buret i seg selv er nøye gjennomtenkt, så håper på at dette blir som vi har laget. Oppdateringer kommer, kommentarer er lov! Siter 1. Volvo 242 VOC B23E 2. Volvo 242 Nasjonal Rally Bil 3. Renault 8 4. Volvo 262 C Bertone 5. Volvo 940 2,3LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skimmy Skrevet Juni 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 blir bra dette! blir spennende å se resultatet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
'67 144 Skrevet Juni 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 Ååå.. Motorsport er så gromt! Har bygd noen bilcrossbiler bare jeg, men dæven å morro det er!! Her har dere nok mange fine timer fremfor dere. Lykke til! Siter http://www.kirkeby-racing.net http://www.freewebs.com/kirkeby-racing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Sjakalen Skrevet Juni 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 Takk for det! Ja, motorsport er genialt! Haddet det utrolig gøy når vi bygde den forrige, og her har vi god tid og skal gjøre det så bra som vi klarer. Buret blir sendt fra Pedersen på mandag, så iløpet av uka begynner vi på å tilpasse det. skal gjøre vårt beste for å bli ferdig inne i bilen idag. Siter 1. Volvo 242 VOC B23E 2. Volvo 242 Nasjonal Rally Bil 3. Renault 8 4. Volvo 262 C Bertone 5. Volvo 940 2,3LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet Juni 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 Hva slags seter og fester skal du ha? Skal montere bøttestoler i 242n min jeg å, å lurer på hvordan høyden på setene blir hvis jeg lar de kassene under orginalsetene være! skal ha bøttestoler bak og å må derfor ha vipperamme på stolene foran samt skinne, det bygger jo litt tilsammen! eventuelt,er det lov å fjære kassene når jeg skal ha skilt? er mye penere uten de! Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juni 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 Rått prosjekt egentlig.. Men hvorfor tar alle 242 i voc/RCN? 242 er det jo såpass få av på veien, så.. :b Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
motorsportdude Skrevet Juni 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 står rally nasjonal da, ikke rallycross Siter 2000 Galloper Super Exeed 2,5 TDI, selges 1986 Ford Scorpio 2,0 CL, reservebrakka Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
esbandos Skrevet Juni 22, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 Jojo, men uansett.. Blir ikke restaurert til gatebil ihvertfall.. Var det jeg ville fram til.. :b Hvilken motor er planen forresten? Siter 1993 Audi 100 Avant 2.8Q 1995 Audi A6 Avant 2.5TDI (familiebilen) 1975 Volvo 242L Prosjektet 1980 Volvo 244DL Harryvogna 1980 Ford Taunus 2.0L 2-dørs Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Sjakalen Skrevet Juni 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 Hva slags seter og fester skal du ha? Skal montere bøttestoler i 242n min jeg å, å lurer på hvordan høyden på setene blir hvis jeg lar de kassene under orginalsetene være! skal ha bøttestoler bak og å må derfor ha vipperamme på stolene foran samt skinne, det bygger jo litt tilsammen! eventuelt,er det lov å fjære kassene når jeg skal ha skilt? er mye penere uten de! På Volvo Original bilen min har jeg latt de originale kassene være, men syntes ikke det er en varig løsning. Det du derimot kan gjøre er å sette et 25X25 firkantrør i framkant og bakkant av kassen og stolen oppå dette. Skulle jeg beholdt kassen ville jeg gjort det sånn. Det er i utgangspunktet ikke lov å fjerne kassen, uansett rally eller vei. Jeg gjør det, fordi jeg mener det er tryggere å feste stolene i 2 firkantrør. Jojo, men uansett.. Blir ikke restaurert til gatebil ihvertfall.. Var det jeg ville fram til.. :b Hvilken motor er planen forresten? Esbandos, jeg må være dønn ærlig å si følgende: Jeg syntes det er MYE bedre at disse bilene går til VOC/Rally enn gatebil. Med så mye halvferdige prosjekter som bare blir stående og døy rundt omkring, så er det mye bedre at de bilene blir "tatt vare på" ( ;) ). Men hovedgrunnen til at det blir brukt flere 242 enn 244 er fordi vekta på en 242 er relativt mye lavere enn en 244. Også ser jo en 242 bedre ut.. Når det gjelder motor er det litt på tegnebordet, men det blir nok 2,5 l med doble webere. Har lyst på innsprut, men det er litt lenger frem i tid, blir for dyrt i første omgang. Bakaksel blir sellholm sperre, 4:10 utveksling. Girkasse blir en dogshift, lyst på sellholm her også. Dempere rundt om blir et oppsett fra Sellholm, uten tvil. Coilover foran. Bak blir det bare "standard" enda. Bremsene vet jeg ikke hva jeg skal bruke, det får tiden vise. Siter 1. Volvo 242 VOC B23E 2. Volvo 242 Nasjonal Rally Bil 3. Renault 8 4. Volvo 262 C Bertone 5. Volvo 940 2,3LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Sjakalen Skrevet Juni 22, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 22, 2008 Da er dagen over, og mye har skjedd i teltet vårt i Oppdar'n. Begynte med å gjøre ferdig andre siden, før vi lagde bakplata. Vi tenkte litt på hvordan vi skulle gjøre det, iogmed at begge har gjort dette før, på 2 andre måter. vi fant ut at vi ville dra platen så langt ned som mulig, for å få en jevn overgang over mellomaksel tunnelen. Da ble det slik. For å få en helhet i platene bak, så sveiser vi de i hverandre. Slett ikke dumt. Her har vi gjort ferdig platen til hattehylla. Passformen ble helt grei. Klokka er 2330, alt er kittet og klart til lakkering. Det skjer forhåpentligvis imorgen, har tilogmed vasket taket for lim med tynner, så det er helt reint. Nye bilder kommer så fort vi er ferdige!! Siter 1. Volvo 242 VOC B23E 2. Volvo 242 Nasjonal Rally Bil 3. Renault 8 4. Volvo 262 C Bertone 5. Volvo 940 2,3LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikky Skrevet Juni 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2008 Skal ike sveise inn forsterkningsplater til buret før lakkering altså ? :) Uansett, tøffe greier ! Litt av grunnen til 242 er vel også at det er et mye stivere kaross enn 240/244 ( ? ). Siter - Mazda 323F '96 JDM - Mercedes 250CE '71 - Zuki trailbil '86 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juni 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2008 ble nice dette :-) men med alle de platene, er vel vekten over 245 sin vekt? :P Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Sjakalen Skrevet Juni 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2008 ble nice dette :-) men med alle de platene, er vel vekten over 245 sin vekt? :P Da får vi vel bare trimme mer:P Siter 1. Volvo 242 VOC B23E 2. Volvo 242 Nasjonal Rally Bil 3. Renault 8 4. Volvo 262 C Bertone 5. Volvo 940 2,3LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Sjakalen Skrevet Juni 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2008 Da er nok en kveld gjort ferdig. Idag ble vel resultatet så som så, men her kommer en liten bildeserie av hva som har blitt gjort. DaButcher hadde et lite stikk om vekt oppi her, men for å være helt ærlig vet jeg ikke hvor mye vekt de platene veier. jeg er bare sikker på at jeg skal ha det rett og enkelt. Buret veier nok sine kilo det også! Gårsdagens siste bilde: Ferdig kittet, klar for grunning. Er nok mange som kommer til å riste oppgitt på hodet og tenke huff når de ser de neste bildene, men for å si det enkelt og greit, det skal et bur inn i bilen, dette er kun for å få lagt lakk der vi ikke kommer til senere. Ferdig grunnet, klar for første og andre strøk lakk. For de av dere som lurer på fargevalget, det kommer nå. Fargen ble hvit. Riktig hvit. Olav lakkerer gulvet fremover, her reagerte det litt med no lim fra asfaltmattene jeg fjernet, så her ble det litt gulaktig. Så gikk vi tomme for lakk... Olav til rørepinnene og lage mer, for å gjøre seg ferdig med 1. strøk og begynne med 2. strøk. Ferdig med strøk nummer 2. Dette er vel hvitt nok? Ble greit nok til å være grunnlag før vi gjør det om igjen etter bursveisingen. Det ble slett ikke dumt. Kamera er mobil, så bildekvaliteten er så der.. men fornøyd med resultatet. Delebilen kom ihus idag, en 245 stasjonsvogn med masse utstyr og relativt strøken! Svart interiør og svart/rødt R-sport trekk. Mye bra deler om noen er interessert! Siter 1. Volvo 242 VOC B23E 2. Volvo 242 Nasjonal Rally Bil 3. Renault 8 4. Volvo 262 C Bertone 5. Volvo 940 2,3LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
_Sjakalen Skrevet Juni 23, 2008 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2008 Skal ike sveise inn forsterkningsplater til buret før lakkering altså ? :) Uansett, tøffe greier ! Litt av grunnen til 242 er vel også at det er et mye stivere kaross enn 240/244 ( ? ). Tar alt som har med buret og gjøre når det blir levert fra Pedersen. I tillegg så gjør vi dette, som nevnt over, for å få lakkert det som kan bli køddent å få ordnet etter at buret kommer inn. for da blir det faktisk ikke lett å komme noen stand inni bilen. 242 er også stivere, men hvis du tenker på et rallybur, hvor mye det stiver, så er det likegyldig om det er 244, mye går på vekt. ;) Så nå er det ingen bønn, fra nå av blir det salat til mat og frukt på jobben;) Siter 1. Volvo 242 VOC B23E 2. Volvo 242 Nasjonal Rally Bil 3. Renault 8 4. Volvo 262 C Bertone 5. Volvo 940 2,3LT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.