Gå til innhold

Motoren fjusker og går ikkje på tunggang.. tips??

Ranger emnet


bimmerdude

Anbefalte innlegg

Jeg er en nybegynner som holder på å lære seg dette her. For meg kan det høres ut som feil bensin/luftblanding. Et tett luftfilter kan forårsake feil blanding=>juksing og for lite luft ved tomgang=> motorstans. Kan det være tomgangsventilen eller gass-spjeldet?

En rens høres passende ut:/

Live for nothing or die for something

 

Fiat Punto GT;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren fjusker og går ikkje på tunggang... Noen som har noen tips?

Eventuelt noen som har en motor/forgasser liggende? mangler oxo en list på venstre framskjerm i tillegg til at jeg må ha ny frontplate og radiator(helst uten ekspansjonstank).

 

Det vil HELT sikkert være lettere å hjelpe deg om du forteller hvordan motor du har ;)

 

Lista på venstre fremskjerm er det sikkert noen som har liggende, ellers så kan det jo være fort gjort å finne en på nærmeste hugger.

 

Frontplate får du etter mitt beste vitende fremdeles kjøpt ny på Veng. (Alternativt så skaffer vel mekonomen deler fra Klokkerholm som også har hatt denne i sortimentet sitt).

 

Radiator får du for 5-600 kr på biltema.

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. takker for svar.. det er en 1.6 83mod. Tok av forgasseren en dag og renset,hadde på pakning og pakningssement og da startet den... men det var ikke lenge det holdtt! nå er det så vidt motoren starter og det høres ut som den såvidt går rundt.. må ha full gass for å holde den på 1000 i turtall og det e såvidt den starter! fant forresten en oppskrift på hvor vakumslangene skal sitte her på forumet så jeg tviler på det kan være problemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. takker for svar.. det er en 1.6 83mod. Tok av forgasseren en dag og renset,hadde på pakning og pakningssement og da startet den... men det var ikke lenge det holdtt! nå er det så vidt motoren starter og jeg må ha full gass for at den skal holde seg på 1000 i turtall:( fant forresten en oppskrift på hvor vakumslangene skal sitte her på forumet så jeg tviler på det kan være problemet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. takker for svar.. det er en 1.6 83mod. Tok av forgasseren en dag og renset,hadde på pakning og pakningssement og da startet den... men det var ikke lenge det holdtt! nå er det så vidt motoren starter, må ha full gass for at den skal holde seg på 1000 i turtall:S fant forresten en oppskrift om hvor vakum slangene skal sitte her på forumet så tviler på det kan være problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres egentlig ut som at chocken din er litt i ulaget, og at bilen kan ha en god del feiltenning.

 

Er det en sånn dirrelyd i eksosen, eller er lyden normal, bare at du ikke får gidd mer gass enn 1000rpm?

 

Sjekk:

 

- Ta av luftfilterboksen og sjekk hvilken posisjon spjeldet står i. Prøv å åpne eller lukke dette og deretter prøv å starte den. Litt greit å være to, da en kan vri gradvis samtidig som en vrir nøkkelen.

 

- Fordelerlokk. Hvis dette er topp, og alt ser bra ut kan du prøve å løsne fordeleren og vri den litt, men igjen, her bør man være to da bilen bør stå å gå da du vrir den. Hører du at bilen går lettere om du vrir den gradvis er vi på riktig spor, dør den ut, eller synker på turtall er det feil vei, så prøv deretter å vri den andre veien, og hvis ingenting skjer stram den deretter opp igjen i noenlunde samme stilling som den sto. (MERK DETTE FØR DU BEGYNNER Å VRI, HVIS INGEN AV DISSE FUNGERER VILLE JEG FÅTT EN TENNINGSPISTOL NÅR DU HAR FUNNET PROBLEMET.)

 

- Kontroller at registeret er på sin gode plass, der det skal være. (Dette hoppet på min, og endte med at bilen ikke startet, og hvis den gjorde dèt,så fikk jeg ikke særlig turtall..

 

Sjekk disse i denne rekkefølgen, så tror jeg du finner problemet.

 

Evnt. falsk luft kan kontrolleres med startgass, rundt der du mener du har tettet og gjort en god jobb. Hvis den suger falsk luft vil turtallet øke, men igjen greit å være to: En som holder bilen igang og en som sprayer startgass i systematisk rekkefølge, slik at du vet hvor den suger. =)

 

Håper det hjelper.

- Vw Passat `01 1.9TDI 130hk Highline

- Vw Golf I `82 1.5l (Prosjekt)

- Mazda 626GT `85 2.0i (R.I.P. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. takker for svar.. det er en 1.6 83mod. Tok av forgasseren en dag og renset,hadde på pakning og pakningssement og da startet den... men det var ikke lenge det holdtt! nå er det så vidt motoren starter, må ha full gass for at den skal holde seg på 1000 i turtall:S fant forresten en oppskrift om hvor vakum slangene skal sitte her på forumet så tviler på det kan være problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

woow, internet var litt focket igår så det kom vist flere ganger... prøvde meg litt på ny igår med bilen og den går nå "skikkelig" men går ikke på tomgang..

 

-har prøvd å ta av luftfilterboksen, og spjelde fungerer som det skal..tror jeg.. men hvordan finner jeg ut at choken ikke virker? gjør ikke den bare slik at motoren starter når den er kald?

 

-har ikke røyvd fordeleren siden jeg stillte tenningen sist, og tenningspistol har vi på klubben og det virker som den er stillt rett..

 

får prøvde litt med startgass idag for å sjekke om den suger falsk luft.. takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei, hadde selv dette problemet på min 83 modell da jeg kjøpte den. Jeg gjorde følgende:

 

-skiftet alle vakumslanger. De orginale er ikke til å stole på.

-Nye plugger, pluggledninger, stift og rotor.

-Justerte fordeleren. (Dette kan du gjøre på en veldig enkel og effektiv måte: monter en enkel prøvelampe mellom minus på coilen og minus på batteriet. Lampa vil da lyse. Vri forsiktig på fordeleren og følg med lampa. Fordeleren er rett når lampa lyser sterkest. Dette vil du se, men vær nøye)

 

Dette løste problemet for meg, så håper jeg kan hjelpe deg:) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Hei, hadde selv dette problemet på min 83 modell da jeg kjøpte den. Jeg gjorde følgende:

 

-skiftet alle vakumslanger. De orginale er ikke til å stole på.

-Nye plugger, pluggledninger, stift og rotor.

-Justerte fordeleren. (Dette kan du gjøre på en veldig enkel og effektiv måte: monter en enkel prøvelampe mellom minus på coilen og minus på batteriet. Lampa vil da lyse. Vri forsiktig på fordeleren og følg med lampa. Fordeleren er rett når lampa lyser sterkest. Dette vil du se, men vær nøye)

 

Dette løste problemet for meg, så håper jeg kan hjelpe deg:) Lykke til!

 

 

Må vel nevnes at motoren må stå til tenning om den skal justeres med tenningslampe?!

 

 

Haahjem: Man kan jo spare et par kroner med å bygge den om til manuell Choke. Mindre drivsoff bruker den også..

 

Jeg kjøpte en wire og koblet opp inne i bilen. Deretter skrudde jeg av chokehuset, og lagde til en tapp ut ifra den som allerede sitter der til spjeldet. Her koblet jeg opp wiren og deretter var choken igang..

 

Funker flott den, selv om min ikke går på tomgang lenger når den er kald, men dette har ikke noe med choken å gjøre. Tror det er på tide å justere tenningen igjen, og kanskje justere litt på CO og Tomgangs-skruen..

- Vw Passat `01 1.9TDI 130hk Highline

- Vw Golf I `82 1.5l (Prosjekt)

- Mazda 626GT `85 2.0i (R.I.P. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

hei.

 

jeg hadde samme problen på min golf. jeg har da GTI med DX motor.

jeg bytta bensin filter pga at det var tett.

nå går den som bare det. min fuska på full gass og ved kjøring ikke ved forhøyet tomgang.

 

håper det hjelper

2005 VW Passat 3C (familiebil)

1983 VW Golf 1 GTI med bur+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår