_Evje_ Skrevet Juni 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2008 In most countries (including all of Europe and Australia) the "headline" octane that would be shown on the pump is the RON, but in the United States, Canada and some other countries the headline number is the average of the RON and the MON, sometimes called the Anti-Knock Index (AKI), Road Octane Number (RdON), Pump Octane Number (PON), or (R+M)/2. Because of the 8 to 10 point difference noted above, this means that the octane in the United States will be about 4 to 5 points lower than the same fuel elsewhere: 87 octane fuel, the "regular" gasoline in the US and Canada, would be 91-92 in Europe. However most European pumps deliver 95 (RON) as "regular", equivalent to 90-91 US (R+M)/2, and even deliver 98 (RON) or 100 (RON). Klikk under for å finne kilden http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating Siter Kjøretøy-løs, tar DTS i UngdomIOppdrag i Colorado Springs, USA Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
janmoen Skrevet Juni 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 23, 2008 Gir en slags antydning - men det er store forskjeller i hvor mye kompresjon ( statisk og dynamisk ) ulike motorer tolererer. Det som utgjør de største forskjellene er forbrenningskamrenes utforming, toppens materialkvalitet, type bensintilførsel og tenningsanleggets kvalitet. Eksempel : En vanlig gamletypen V-åtter med jerntopper og gatekam rundt 220°@.050" og 11:1 i kompresjonsforhold vil slite med tenningsbank på 95 oktan. Endres det til nyere variant med alutopper og moderne motorstyring er det problemfritt. Forskjellen forsterkes ytterligere hvis en ser til 4 og 5- ventiltopper med variable ventiltider og alskens nymotens voodoo. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ratata Skrevet Juni 30, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 30, 2008 Sitter her med sånn ca 10,5:1 i 350'n min, og har en tenningsbank med 95. Men ingen med 98/99. Siter ~Ratata~ 4 doors - no waiting http://www.drive4fun.net No Turbo Shit, Just Real Power! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chevynorway Skrevet Juli 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2008 har ofte lurt på hvilken oktan som er best for v8 "ere, jeg for min del har en chevy 350 fra 72. noen sier at 95 oktan må jeg ikke bruke 98 er det som er best motoren..?? 95 er rigtig,finnes ikke 98 i usa..anbefalt er 87 eller høyere..blyfri..de slutta me blybensin slutten av syttitallet:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
chevynorway Skrevet Juli 20, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2008 Sitter her med sånn ca 10,5:1 i 350'n min, og har en tenningsbank med 95. Men ingen med 98/99. da er det bare å justere tenning:) utforming av topper etc har ingen betydning..10,5:1 høres normalt ut for en bensiner:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tor erik a Skrevet Juli 23, 2008 Rapporter Share Skrevet Juli 23, 2008 Min chevy 400 cdi trives best med bensin med minst 82 oktan (står det i insruksjonsboka...). Og da syns jeg den fortjener 95 okt....Dette er da en 74 mod, det nife året da alle yankeecars skulle virke på blyfri bensin....... Siter 02 Mb e200cdi classic 84 Granada 2,8i ghia 82 Granada 2,3 gl 81 Granada 2,8 ghia 74 MonteCarlo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.