Gå til innhold

Pågående selger av "gull" på svinesund i dag

Ranger emnet


OpelFanatikeren

Anbefalte innlegg

Ved annkomst til svinsund handelsområde i dag ca kl 16.30 ble jeg oppsøkt av en mørkhudet engelsktalende mann rundt 40-50år som ville selge meg en gullring "verry cheap"

Da jeg kjørte med ruten nede lente han seg inn i bilen og viste meg gull ringen som han ville selge billig.

 

Jeg avslo tilbudet men han ble da enda mere ivrig med å selge meg ringen, da kjørte jeg bort fra mannen og han beveget seg raskt bort til en annen bil som kom kjørende inn på parkeringsplassen.

Da jeg tok frem kameraet løp denne mannen inn i en ventende bmw og de kjørte bort fra stedet raskt.

 

Noen flere som har opplevde dette på Svinsund i det siste ?

 

attachment.php?attachmentid=15198&stc=1&d=1212954872

"Any fool with fast hands can grab a tiger by the balls, but it takes a hero to keep on squeezing"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kompis av meg kjøpte i påsken "gull" av han..

 

han drev å lente seg inn i bile min, han skulle attpåtil ha 5000 kr... så sa kompisen min nei, så skulle han plutselig bare ha 50.. vi kjøpte en bare for å få han vekk ;)

2002 Ford Mondeo TDCI

1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg -

 

Internett er for hardbarka rødtopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på Svinesund men når jeg sitter på en eller annen bensinstasjon å tar meg lunch i Oslo Lillestrøm har det kommi et skautroll av ei kjerring og skal selge gullringer. Også veldig pågående men siden jeg sitter 2.5m over bakken er jo ikke det noe problem. Hu har prøvd å selge meg ringer to ganger nå, og spør alle på stasjonen også spretter a inni en litausk BMW 5 serie av nyere årgang. (Ja kjempesynd på dem)

- 85 Toyota Levin AE86 - F20C

- 87 Toyota Supra MK3 - 1JZ-GTE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les denne da folkens:

 

http://vestnytt.no/nyheter/vart-stoppa-av-gullseljarar/

 

Sakser litt fra Vestnytt jeg

 

– Det var ei utruleg skremande oppleving, seier Tellnes som har meldt saka til politiet.

Ho var på veg frå Kolltveit til Ågotnes. På Spjeld, rett før ein bakketopp, såg ho ein bil med naudblink på og ein mann som stod og veiva med hendene. Tellnes såg at det var utanlandske skilt, og stoppa for å sjå om ho kunne vere til hjelp. Mannen kom bort til bilruta, som Tellnes hadde rulla ned, og forklarte på dårleg engelsk at dei var turistar, hadde gått tom for bensin og at dei hadde ungar i bilen.

 

 

– Eg fortalte at det var bensinstasjon like ved. Då henta han fram ein gullring og eit svært armband og la i handa mi.

«No money, you buy», sa han.

Det hjelpte ikkje at Tellnes gjorde det klart at ho ikkje var interessert i å kjøpe gull.

– «You talk to my wife», sa mannen, og ei dame kom ut av den utanlandske bilen, fortel Tellnes.

 

 

Fulle av «gull»

Nokre sekund seinare sat dama i passasjersetet ved sida av Tellnes, og ho fekk fanget fullt av «gull».

– Eg rakk såvidt å få slengt handveska mi bak i baksetet til den vesle dottera mi, fortel ho.

Tellnes følte seg ikkje høg i hatten der ho sat. Bilar kjørte forbi, dama i passasjersetet var svært pågåande, og utafor bilen stod to mannfolk og heldt auge med det som skjedde. Ho fekk beskjed om å «go bank».

 

 

– Eg tenkte at det var like greitt å kjøre til banken på Ågotnes. Der er det i alle fall folk. Og eg vågde ikkje hive dama ut av bilen.

Med den framande dama og gullet i bilen, kjørte ho til Ågotnes. Like bak kom bilen med dei to mennene, som tydelegvis ikkje mangla bensin likevel.

 

 

Ikkje politi

På vegen fekk Tellnes ringt til mannen sin som jobba på CCB.

– Dama likte ikkje at eg tok mobilen og prøvde å hindre meg, «No police», sa ho. Men eg forklarte at eg skulle ringe til mannen min. Det var visst greitt.

Vel framme ved banken, fekk ho endeleg dama ut av bilen.

– Eg låste jentungen og lommeboka mi inn i bilen, for å vere trygg.

 

 

Mannen hennar kom, og dei fekk forklart gullseljarane at det ikkje var aktuelt med noko «gullskjøp».

– Gull var det jo ikkje. Dei starta på 5000 kroner og gjekk ned til 500 kroner. Det kom gult støv frå ein ring eg gnei på med nøkkelen min, fortel Åsta Tellnes.

Ho opplevde situasjonen svært truande, og tanken på den 8 år gamle dottera i baksetet gjorde ikkje ting betre.

 

 

– Det er jo normal folkeskikk å stoppe når nokon ber om hjelp, det kunne ha vore snakk om ein naudsituasjon, seier Åsta Tellnes. Ho valde å fortelje om opplevinga til Vestnytt for å hindre at andre skal kome opp i liknande situasjonar.

 

— Dette minner om landeveisrøveri

 

Politiet er sjokkert over de aggresive selgertriksene Åsta Tellnes ble utsatt for.

 

 

— Dette høres skremmende ut og er i aller høyeste grad straffbart, sier politioverbetjent Bjørn Hagen ved Fjell og Sund lensmannkskontor.

Han har i flere år hørt historier om gullselgere i regionen. De siste ukene har politiet fått flere henvendelser fra folk som har møtt på såkalte gullselgere.

— Jeg har hørt om folk som har prøvd å presse seg inn i en bil. Men jeg har aldri hørt om noen som har gjort det, og som truer folk til å kjøre til banken. I tillegg utgir de seg for å være i en nødsituasjon. Det er utrolig utspekulert og det er utpressing, sier en opprørt Hagen.

 

 

— Når det i tillegg er barn i bilen, da er begeret nådd for lengst. Dette er alvorlig og helt utillatelig, holder han frem.

Hagen lover at politiet kommer til å prioritere denne saken høyt.

— Disse folkene skulle vi gjerne hatt kloa i. Heldigvis har vi fått et bilnummer, så det skal være mulig å finne de, sier Hagen.

De utenlandske selgerne skal ha vært i en blå og svart bil, muligens en Citroën. Tidligere denne uken har politiet også fått tips om en grønn opel som har vært på ferde.

 

 

Hagen bekrefter at utsendelse fra Norge kan være en mulig sanksjon mot de truende gullselgerene.

— Vi kan beslaglegge dokumenter og penger, og sende de ut av landet, sier han.

— Kan ikke folk stoppe for folk som er i nødsituasjoner lenger?

 

 

— Folk bør ta en vurdering, i alle fall om det er biler med utenlandske skilt, mener Hagen.

Han legger til at dersom folk er alene i bilen, bør de være ekstra forsiktige med å stanse.

— Om man kjører sammen med sin ektefelle eller andre, er det større mulighet for å avverge slike tilnærmelser, sier politioverbetjent Bjørn Hagen.

Han råder folk til aldri å kjøpe det såkalte gullet fra selgerne.

 

 

— Dersom folk går på dette, og tror de kjøper gull, må de ikke bli overrasket dersom de blir lurt. Dette tenderer til svindel og bedrag. Dersom folk har behov for å kjøpe gull, bør de gå i en helt ordinær gullsmedforretning, råder Bjørn Hagen.

2002 Ford Mondeo TDCI

1998 Volvo 940 Turbo - tilsalgs, se kjøp og salg -

 

Internett er for hardbarka rødtopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vært der i flere år..Husker de hang der for to år siden også, dog kjørte de en Vectra A da. Så selv de har oppgradert...

 

Vectra med romania-skilter og vinrød i lakken? De har masa på meg og frua sikkert 5-6 ganger de siste par åra. Sistgang ropte vi bare "POLICE" etter trollkjerringa da hu nærma seg, og da fikk a fart på seg. kiddie

- Audi A4 2,0TDI B8

-Dont drive faster than your guardian angel can fly-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fins overalt.

Var ei som kom og banka på ruta da jeg satt i bilen og venta på dama utenfor StorM senteret på tiller i Trondheim.

Jeg åpna ruta, og hun tok fram en ring som hun spurte om jeg ville kjøpe for 500kr. Jeg studerte litt på ringen og la merke til noe som så ut som 18K merke på innsiden. Jeg sa at jeg ikke hadde 500kr på meg. Hun spurte hvor mye penger jeg hadde, og jeg sa 20kr. Det var det jeg fikk ringen for :) Hadde den på meg en stund, så ble fingeren grønn. Good stuff.

 

En kompis av meg gikk på dette senere. Han var helt sikker på at det var gull, siden han testa smykkene med lighter. Gull soter jo ikke, og smykkene er vel dekt med gull,men er av messing eller kobber inni, så han kjøpte smykker for 1500kr. Svei litt etterpå når det begynte å bli grønt her og der :D

Oida, den løsna gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De lurer folk på andre måter også.

Jeg kjørte hjemover fra Fredrikstad mot Rygge for to dager siden, da stod det en polskregistrert 7-serie på siden av veien, med varselblinkere på, og en polakk som vinka på biler.

Ble litt mistenksom og snudde, og stoppet på en bussholdeplass på andre siden av veien, litt lenger ned.

Så stoppa det en stakkars bilist som trodde de trengte hjelp, så dukka det plutselig opp 3 andre fra bak et hus...de skulle selge "gull"...

Scampi - BMW-chauffeur, autodidakt fotograf og kosegutt

 

1998 E36 318iT Individual

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder dem på enda... Ble stoppet 3 ganger på samme turen når jeg var på vei til Strømstad for 3- 4 år siden. Samme gullringen som dem hadde risset inn 18k. Ringen var så lett at jeg forstod at den var fake. Er vist ett kjent problem der nede.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår