Gå til innhold

Fusker/hakker ved varm motor, noen ideer?

Ranger emnet

ikar0s

Anbefalte innlegg

Okai, her er problemet.

Først litt bakrunnsinfo :

1997 A4 Avant. 1.6l, bensin.

Har i ca 6 mnd kjørt rundt med en defekt termostat, noe som gjorde at motortemperaturen i den perioden var på ca 75 grader konstant og aldri nådde driftstemp på 90 grader.

For ca 1 mnd siden byttet jeg termostaten og alt var såre vel. Motortemperaturen ble som normal.

For ca 14 dager siden skjedde det noe merkelig. På motorveien inn mot oslo lå jeg i 5te gir på ca 4K omdreininger, da bilen brått begynte å fuske kraftig. Turtelleren fløy fra 4000-1000 omdreininger frem og tilbake i ca 5 sekunder før den stabiliserte seg igjen. Det jeg kjente da var at ved faste intervaller ved gasspådragg "hakker" bilen til, akuratt som den slutter å tenne i et brøkdel av sekund. Dette skjer ikke når jeg står i fri og ruser motorern, kun når motorern har bilen å "dra" ved gasspådrag. Den blir også meget tungstartet.

Når bilen blir kald igjen er den helt som normalt i ca 10 minutter før normal driftstemp nås og det går ytterligere 5 minutter. Da er det samme regla på nytt igjen om og om igjen. Turtelleren flyr opp og ned, bilen hakker i takt med turtelleren før den stabiliserer seg og hakker kun ved gasspdrag ca hvert 3dje sekund.

Har byttet Coil og tenplugger. Fra før er katalysatoren fjernet og lambdasonde byttet for ca 2 år siden.

Noen som har noen ideer hva som kan være galt? Synes det er så merkelig at den fungerer perfekt i 10 minutter før den blir skikkelig varm og problemene starter.

På forhånd takk for evnt inspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

luftmasse måler er jo en ting. hvis ikke kan det være pluggkablene.

har du lest ut feil minne på bilen?

Skal ned til en kamerat som jobber på et verksted å lese av feilkoder senere i ettermiddag. Pluggkablene har ikke blitt byttet enda, så kan jo alltids forsøke det også. Luftmassemåleren forsøkte jeg å koble fra når den startet å fuske, det hjalp ingenting. Har sprayet rundt forskjellige slanger/manifoil med stargass og alt virker tett. Ett skikkelig mysterium dette her :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tempraturføleren din, som registerer hvor varm motoren din er som kødder med deg.

Grunnen til at den er tungstartet når den er varm er at motorstyringen tror motoren din er kald, og kjører på med masse bensin.

Feilkoden du vil få låter ca slik: Kjølevæsketempføler svagt signal, spotarisk.

Det med turtelleren din, må du nesten få undersøkt videre i VAS eller Vag-Com.

Kan høres ut som den går i tenningskutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tempraturføleren din, som registerer hvor varm motoren din er som kødder med deg.

Grunnen til at den er tungstartet når den er varm er at motorstyringen tror motoren din er kald, og kjører på med masse bensin.

Feilkoden du vil få låter ca slik: Kjølevæsketempføler svagt signal, spotarisk.

Jeg byttet tempføleren også for ca 2 år siden. Symptomene den gangen var at den slukte bensin ca 1.5 liter på mila :deng og var tungstartet når den var kald. svart røyk var også et symptom. Tror du at den kan ha blitt tullete med meg igjen, og må byttes på ny allerede? Hadde som sagt ikke symptomer den gangen som nå, men det kan kanskje variere?

Det jeg mistenker er at noe har gått galt da jeg kjørte med for lav motortemp i ca 9 mnd. At det tok 14 dager før jeg la merke til dette etter termotatskifte tror jeg har med å gjøre at i disse 14 dagene hadde jeg kun kjørt korte turer og motoren har da aldri rukket å bli skikkelig varm. Men hva som kan ha blitt galt grunnet for lav motortemp, som nå blir utslagsgivende med driftstemp er værre. Får satse på at VAG.com`en til kompisen min klarer å finne ut av noe :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har hatt en temp på ca 75 grader så gjør ikke det noe egentlig.

Det er nok, ingenting som skal ta skade av det..

Jeg tipper hardt på at det er føleren din som kødder.

Hvilke symptomer du får av gåen kjølevesketemp, er avhengig måten den er 'ødelakt' på, den kan registere noen grader for lite, og i verste fall ikke være i drift en gang.

Er den ikke i drift så får du de symptomene du har her sånn ca..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har hatt en temp på ca 75 grader så gjør ikke det noe egentlig.

Det er nok, ingenting som skal ta skade av det..

Jeg tipper hardt på at det er føleren din som kødder.

Hvilke symptomer du får av gåen kjølevesketemp, er avhengig måten den er 'ødelakt' på, den kan registere noen grader for lite, og i verste fall ikke være i drift en gang.

Er den ikke i drift så får du de symptomene du har her sånn ca..

Okai. Skal som sagt ned å lese av feilkoder og feilsøke litt mer etterpå. Skal komme med tilbakemelding hva vi da fant ut.

Tusen takk for inspillet, dette skal sjekkes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan oppfører motoren seg hvis du ligger i 3`gir ved 3-4000 rpm. og så plutselig gir full gass?

Hvis det er før den blir varm er gassresponsen normal, egentlig også når problemet har kommet også, og bilen er varm.

Leste av feilkoder og tror jeg har funnet feilen. Fikk feilkode 00513 (G28). Engine speed sensor, og en lambdasondefeil.

Sletta minnet, og kun G28 kom igjen og igjen. Fosrsøkte å slette feilkoden med bilen igang men den nekta.

Symptoms: Engine will not start, misfires, may stop running.

Dette er jo akuratt det som skjer med bilen min, så krysser fingrene at denne sensoren er det som lager krøll for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp hørtes ut som det var lamdasonden, sonden kutter måling ved full gass uansett, så hvis bilen går like godt på full gass som vanlig med full gass så er det nok den:D jeg kjøpte en brukt en på et bilopphuggeri for 500, skal vel ha 1500-2000 på møller, men vet egentlig ikke om det var det beste, har du penger så kjøp en ny;)

EirikA4

Lenke til kommentar
Del på andre sider