Gå til innhold

regler for å kunne gi fartsbot

Ranger emnet


gwsh1980

Anbefalte innlegg

Har leita i forumet men finner ingenting :( Så kjører på med ett spørsmål her:

 

Hvor fort kan du kjøre før politiet kan gi deg bot? Og hva er minsteboten?

 

De fleste speedometer viser vell 5 km/t for lite i forhold til reèll fart, ligger ofte 5 over, men hva er grensa for bot?

 

Nå er jeg ikke helt sikker, men bøtesatsene går jo fra 1-5 kmt for fort og oppover, ettersom dem trekker ifra 5kmt som regel så kan man vel kjøre 6kmt for fort? Enda mer om speedometeret ditt ikke viser reel fart.

 

Men i teorien så kan dem vel stoppe deg om du ligger i 81 i 80 sona?

'09 Toyota Hilux 3.0 D-Cab SR+

'09 Can-Am Outlander MAX 800 XT

'09 Yamaha YFM350R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke helt sikker, men bøtesatsene går jo fra 1-5 kmt for fort og oppover, ettersom dem trekker ifra 5kmt som regel så kan man vel kjøre 6kmt for fort? Enda mer om speedometeret ditt ikke viser reel fart.

 

Men i teorien så kan dem vel stoppe deg om du ligger i 81 i 80 sona?

 

Så hvis speedometeret viser 5 km/t for lite, mener du at i tillegg trekker politiet ifra 5 km/t av den reèlle farten, slik at du faktisk kan kjøre i 60 på nåla i 50 sonen? Hvis de faktaene jeg foreslår her er riktig?

Aprilia / Carina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få forenklet forelegg for å kjøre 1 km/t for fort, men det er vanlig at du må ligge minst 10-15 % over fartsgrensa før de i det hele tatt gidder å vurdere å stoppe deg. Sikkerhetsmarginer/fratrekk ved politiets ulike metoder for fartsmåling er diskutert tidligere. Feilvisning på speedometer er individuelt, noen viser for mye, andre for lite.

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ikke jeg som fikk men satt på med en kar som ble stoppet i laser kontroll mellom gjelleråsen og Romsås. Ca der stein bruddet er for kjentfolk. Ble vinket inn og fikk bot for 63 i 60 sona. Dette er endel år siden men mins å huske det var 300 kr i bot. Nå er vel minste grensa 600 eller no? Rundt det dobbelte.

Hvem er best og hvorfor er jeg det?

Men hva faen er din unnskyldning?

I stallen pr dags dato

2005 Polo cross / 2002 Tahoe / 2008 Caddy Maxi/ 1986 Sierra (prosjekt) / 2008 Opel Combo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Ikke jeg som fikk men satt på med en kar som ble stoppet i laser kontroll mellom gjelleråsen og Romsås. Ca der stein bruddet er for kjentfolk. Ble vinket inn og fikk bot for 63 i 60 sona. Dette er endel år siden men mins å huske det var 300 kr i bot. Nå er vel minste grensa 600 eller no? Rundt det dobbelte.

 

Stemmer, 600 kr for fartsoverskridelser inntil 5 km/t. Er heldigvis ikke så mange som får det ;)

Jeg har ikke nødvendigvis alltid helt rett, men jeg tar i alle fall aldri helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår