Gå til innhold

B230f lugger ved lett gange

Ranger emnet


Assar

Anbefalte innlegg

Nå har jeg slitt med dette problemet i over et halvt år, og begynner så smått å gi opp. Har en 90 modell 740 GL med lh2.4.

 

Bilen lugger noe voldsomt akkurat i området lett gass og ingen. Har i denne tiden fått opp litt forskjellige feilkoder, men den har nå begynt å bestemme seg for å gi feilkode 1-3-1. Mangler signal om motorhastighet. Etter "hardkjøring", legger tomgangen seg på rundt 1500, og jeg må stoppe bilen for at den skal gå ned.

 

Siden den har gitt så mange forskjellige feilkoder, har det blitt byttet det meste av følere og diverse. Her er den lange listen:

-Fordelerlokk, rotor og tennplugger

-lambdasonde

-LMM

-svinghjulsføler

-temperaturføler

-skiftet friskluftslange

-bensinfilteret og grovfilteret i tanken.

 

Har også sjekket

-bensinpumperelet

-alle ledninger som har med motorhastighetssignal å gjøre

-bensinpumpen i tanken

-tennpluggledninger

-coil

-pusset bak tenningsmodul, slik at den får jord.

-gjort rent gassspjeldhus og tomgangsventil

-Gått over med kontaktspray

-sjekket for falskluft ved innsugsmanifolden

-Hovedbensinpumpen

 

Noen som har vært borti noen lignende tilfeller??

 

På forhånd takk!

-1990 volvo 740GL

-1992 volvo 940 SE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne det, men har byttet både filteret i tanken, og filteret under. Kan være at det har lagt seg noe på svinghjulet ja.. for har sjekket alle ledningene fra den nye føleren og inn til tenningsstyringen.

 

Ganske sikker på at det ikke er LMM som har tatt kvelden, siden da vil det føles som man "mister" motorkraft...? den var slik før jeg byttet den, og da fikk jeg feilkode på den. Men skal sjekke for sikkerhets skyld..

 

Har lest av feilkodene i hull 2 og 6.. i 6 får jeg ingen feilkode, mens i 2 får jeg 1-3-1..

-1990 volvo 740GL

-1992 volvo 940 SE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med tomgangsregulatorn da? Prøvd å bytte ut den?

 

Blir nok der neste på listen ja... virker som den er litt treg til å stabilierer seg på tomgangen. Ingen som tilfeldigvis har en de ønsker å selge? relativt stiv pris på den.

-1990 volvo 740GL

-1992 volvo 940 SE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang tomgangsregulatoren så kan du alltid rense den. Bare pøs på med noe rense/smøre guffe av noe slag i inn og ut rørene. Hold forann og rist som bare det.

 

Gjort, men ingen forandring... hadde inni litt tynn, tynn olje etter jeg hadde renset den..

-1990 volvo 740GL

-1992 volvo 940 SE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner ingen som har F motor med lh 2,4 da? som du kan få lånt av og prøvd.

Blir litt dyrt hvis du skal kjøpe alt for å teste om det er den, da kommer du til å sitte igjen med masse du ikke har brukt for.

Har noen tomgangsregulatorer ligganes jeg.

MVH

Emil Horpen Hetty, Vestfossen/Buskerud, Tlf: 90071358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke hjernen en tilbakestillings ledning som motronic?. min jagde og lugga. så jorda jeg en rød kabel i motor rommet så funka alt igjen.

 

Litt usikker på hvilken hjerne du mener, tenningsmodulen framme i motorrommet eller den ved rattstammen? Hvor kommer den ledningen fra?

 

Har en venn som har en B230ft, skal sjekke om det sitter samme tomgangsventil i den. Hvis det gjør det, så får jeg helt sikkert lånt den!

-1990 volvo 740GL

-1992 volvo 940 SE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hvilken hjerne du mener, tenningsmodulen framme i motorrommet eller den ved rattstammen? Hvor kommer den ledningen fra?

 

Har en venn som har en B230ft, skal sjekke om det sitter samme tomgangsventil i den. Hvis det gjør det, så får jeg helt sikkert lånt den!

 

Lh 2.4 har hjernen ved benplassen på passasjersida..

Bak dekslet her:

HPIM0776-1.jpg

 

 

Vet ikke om det er en reset ledning men å koble fra minuspolen på batteriet en stund hjelper kanskje!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår